مردم قضاوت خواهند کرد

ما وعده مراعات بزرگ‌ترین مفاهیم ارزشی را به مردم دادیم و گردن‌مان را بر سر آن گرو گذاشتیم و مردم، ما را با این مفاهیم قضاوت خواهند کرد. بنا بر این مردم از آقای رییس‌جمهور انتظار دارند به منظور اثبات پایبندی به این مفاهیم در اولین فرصت در حضور رسانه‌های عمومی نه فقط صدا و سیما درباره این فرآیند و خروجی آن گزارش بدهند.
تصویر مردم قضاوت خواهند کرد

به گزارش سایت خبری پرسون، احمد مازنی در یادداشتی نوشت: در مجامع علمی، پژوهشی بر سر نحوه اندازه‌گیری مفاهیم کیفی بحث جدی مطرح است و برخلاف آنچه در بین عوام جریان دارد مفاهیم کیفی هم مثل مفاهیم کمی قابل اندازه‌گیری هستند، اما روش تحقیق خاص خودشان را دارند. این مقدمه را نوشتم تا توجه جناب دکتر پزشکیان را به وعده‌های مهمی که داده‌اند، جلب کنم.

وعده‌های اصلی رییس‌ جمهور نهم از جنس مفاهیم کیفی است و شاخک‌های جامعه در مورد این مفاهیم تیز‌تر است. بنابراین ایشان و ما حامیان ایشان حق نداریم بگوییم ما وعده ندادیم! اتفاقا وقتی به اهمیت وعده‌های کیفی دکتر پزشکیان فکر می‌کنم، می‌گویم کاش وعده‌های کمی می‌دادیم! مثلا قول پنج میلیون مسکن می‌دادیم، اگر صد درصد محقق نشد، می‌گفتیم: «بودجه نبود، بنا و کارگر نبود، مصالح نداشتیم. چه می‌دانم قیف نبود و قیر نبود...!» اما اگر مردم وعده اصلی رییس‌ جمهور یعنی «من به شما دروغ نخواهم گفت» را در کنار عهدنامه امام علی علیه‌السلام به مالک اشتر مورد بررسی قرار دهند و خدای ناکرده به صداقت ما شک کنند، آن وقت چه خاکی به سر کنیم؟

آیا همچنان به این قسمت کلام امیر (ع) ارجاع می‌دهیم که «إنّما یُستدلُّ على الصّالِحین بِما یُجری‌الله ُ لهُم علی ألسُنِ عِبادِهِ، فلْیکُنْ أحبّ الذّخائرِ إلیک ذخیرةُ العملِ الصّالِحِ. مردمان نیکوکار از سخنانی شناخته شوند که خداوند درباره آنان بر زبان بندگان خویش جاری می‌سازد؛ بنا بر این، باید دوست داشتنی‌ترین اندوخته در نظر تو، اندوخته کار نیک باشد.» اکنون اولین آزمون ارزیابی این شعار، سازوکار تهیه فهرست معاونین رییس‌جمهور و وزراست. این سازوکار که در خلأ احزاب واقعی تحت مدیریت دکتر ظریف شکل گرفت به مثابه عهدی بین رییس‌ جمهور و مردم بود. هر چند در لابه‌لای اطلاع‌رسانی دکتر ظریف به اختیارات رییس‌ جمهور و حق وتوی ایشان تصریح می‌شد، اما اینکه خروجی تصمیمات نهایی به گونه‌ای باشد که تخصیص اکثر لازم بیاید، خلاف قاعده است. بگذریم از اینکه رییس‌ جمهور از معرفی دوست و رفیق‌های برخی گروه‌ها گله کرده بود، اما مردم حق دارند بپرسند چند نفر یا چند درصد منتخبین ایشان همان منتخبین کمیته‌هاست؟

و نیز حق دارند بپرسند وقتی قاعده‌ای وضع کردید که اعضای کمیته‌ها حق نامزدی ندارند و اگر نامزد شدند باید از عضویت در کمیته انصراف بدهند، چرا افرادی که تا آخرین لحظه در کمیته، چمبره زده بودند به امید پستی بهتر و نان و آب دار‌تر در آن کمیته نامزد نشدند و به دیگر نامزدها امتیاز داده‌اند در آخرین مراحل این فرآیند جزو چند گزینه اصلی و در نهایت حکم انتصاب گرفته‌اند؟ این همان نکته‌ای بود که در یادداشت دیگر به عنوان خشت اول در معماری دولت چهاردهم مطرح کردم. این تذکر را دادم تا به رییس‌جمهور و خودم و دیگر حامیان یادآور شوم که خیلی دلخوش به این نباشیم که وعده کمی ندادیم! ما وعده مراعات بزرگ‌ترین مفاهیم ارزشی را به مردم دادیم و گردن‌مان را بر سر آن گرو گذاشتیم و مردم، ما را با این مفاهیم قضاوت خواهند کرد. بنا بر این مردم از آقای رییس‌جمهور انتظار دارند به منظور اثبات پایبندی به این مفاهیم در اولین فرصت در حضور رسانه‌های عمومی نه فقط صدا و سیما درباره این فرآیند و خروجی آن گزارش بدهند.

منبع: اعتماد

740694