دکتر پوریا عادلی پزشک، سرطان شناس؛

اصفهان را استانداری شایسته باید

اصفهان ششمین استان پهناور و سومین استان پرجمعیت ایران قطب گردشگری و صنعت ایران است.
تصویر اصفهان را استانداری شایسته باید

به گزارش سایت خبری پرسون، دکتر پوریا عادلی پزشک، سرطان شناس و سردبیر نشریه تخصصی از سین سرطان تا سین سلامتی در یادداشتی نوشت:

اصفهان ششمین استان پهناور و سومین استان پرجمعیت ایران قطب گردشگری و صنعت ایران، استانی که نه تنها در گردشگری بیشترین تعداد آثار تاریخی ثبت شده ایران در یونسکو را به خود اختصاص داده و با بافت طبیعی خدادادی خود با در اختیار داشتن اکوسیستم‌های مختلف جنگل، کوه و بیابان قطب گردشگری ممتاز منطقه و کشور محسوب می‌شود بلکه به عنوان قطب فولاد، طلا و آهن کشور تامین کننده منحصر به فرد ۱۵ درصد تولید ناخالص ملی بخش صنعت در کشور است و هفتاد درصد فولاد، ۶۰ درصد طلا و پنجاه درصد مصالح ساختمانی و سنگ کشور در این استان تولید می‌شود.

ولی سال‌هاست این استان و مرکز آن شهرستان اصفهان که چهاردهمین کلان شهر خاورمیانه از حیث جمعیتی محسوب می‌شود از مشکلات عدیده‌ای همچون خشکی زاینده رود، آلودگی هوا، فرسایش زمین و کارشکنی‌های استانی و کشوری در مسیر توسعه در همه ابعاد خود رنج می‌برد.

این استان با شکوه که روزگاری پایتخت ایران و نماد اسلامی شدن تمدن بزرگ ایرانی بوده در سالیان متمادی به علت سه سطح تحریم توان استفاده از سرمایه‌های انسانی، اقتصادی و جغرافیایی خود را چنان که شایسته بوده نداشته و علی رغم برخورداری از تمام ابزار توسعه و پیشرفت نتوانسته چنان که شایسته این استان است گام‌های شایسته‌ای در این مسیر بردارد.

تحریم‌ها و موانع تحمیل شده در بخش‌های مختلف بر پیکره این استان در سال‌های گذشته در سه سطح بوده:

۱. تحریم‌های ظالمانه بین المللی که بر تمام کشور تحمیل شده است، ولی به علت وابستگی این استان به گردشگری، صنعت و اقتصاد ناشی از صادرات کالا‌های تولیدی مردم شریف، صنعتگران و کسبه این استان سهم بیشتری از مشکلات را تحمل کرده و بر دوش داشته اند.

۲. تحریم‌های ناشی از کم لطفی‌های سیاستگذاران مرکز نشین به استان اصفهان در برنامه‌ها و تخصیص و تامین بودجه این استان به علت باور اشتباهی که در سایر مناطق کشور به این استان که در اذهان عمومی علی رغم مشکلات بسیاری که با آن درگیر است به عنوان یک استان برخوردار شناخته می‌شود.

۳. تحریم‌ها و سنگ اندازی‌ها تحمیل شده بر دوش فعالین اقتصادی، کارفرمایان و بسیاری دیگر از اقشار جامعه توسط برخی از ادارات و مسئولین استان که به مانع اصلی در مسیر توسعه صنایع و خدمات استان و عامل اصلی فرار سرمایه‌های اقتصادی و انسانی استان بدل گردیده است.

مشکلات و معضلات استان اصفهان راه حل‌هایی در دسترس و امکان‌پذیر دارد، ولی لازمه آن این است فردی سکاندار این استان و بالاترین نماینده دولت در استان باشد که هم مشکلات را بشناسد و به آن اشراف داشته باشد و هم اینکه بر توانایی‌ها و داشته‌های استان آگاه باشد و بتواند با به کارگیری این منابع انسانی و ژئوپولیتیک استان اقدام به حل این مشکلات نماید؛ در درمان سرطان روشی وجود دارد به نام ایمنی درمانی (ایمونوتراپی) که در این روش با تقویت سیستم ایمنی و ارائه سلول‌های سرطانی به سد دفاعی بدن اقدام به نابودی سرطان می‌کنیم امروز استان اصفهان نیازمند به کارگیری منابع خود در مسیر توسعه و پاکسازی موانعی است که مانع استفاده از توانایی‌های استان در این مسیر می‌شوند.

اگر بخواهیم نگاهی تیتروار به اصلی‌ترین الویت‌های استان داشته باشیم این استان بزرگ برای استفاده از پتانسیل‌های خود در تمام زمینه‌های پزشکی، اقتصاد و فرهنگ نیازمند حل سه بحران و مانع اساسی است:

۱. کمبود آب و آلودگی محیط زیست و هوا: اصلی‌ترین عامل تهدید کننده تمدن بزرگ ایران که با نماد اصفهان در جهان شناخته می‌شود کمبود آب و عواقب مترتب به آن همچون فرسایش زمین و تخریب ابنیه و ساختمان ها، تشدید آلودگی هوا، نابودی صنایع، بیکاری جمعیت کارگری استان و عواقب امنیتی و فرهنگی ناشی از آن است که نیازمند اقدامی عاجل و فوری است و حل آن نیز جز با یک اقدام ملی و کشوری و اصلاح طرح تقسیم آب و ساختاربندی سازمان‌های ٱب کشور ممکن نیست.

آلودگی هوا و تهدید‌های محیط زیستی استان که قسمت عمده‌ای از آن به علت فرسودگی صنایع و جانمایی اشتباه صنایع کلان استان در سال‌های دور ایجاد شده است و نیازمند تخصیص بودجه خاص برای ارتقا سیستم فنی صنایع و استفاده از تکنولوژی‌های تضمین کننده هوای پاک است و شایسته است، امروز که این استان نیازمند است با تخصیص، منابعی از درآمد‌های واریزی صنایع خود استان به صندوق دولت نسبت به این مهم اقدام گردد.

۲. استان اصفهان به علت برخورداری از مراکز و ابنیه‌های تاریخی کم نظیر و یا بی نظیر در سطح جهان می‌تواند به راحتی به مرکز توریسم فرهنگی جهان و به علت در اختیار داشتن سیستم توسعه یافته پزشکی در تمام شاخه‌ها و ابعاد به قطب توریسم سلامت منطقه بدل گردد که بزرگترین مانع در این مسیر عدم توسعه یافتگی در ناوگان هوایی و پایانه فرودگاهی
ستان است که در صورت مقبولیت استاندار منصوب دولت در اصفهان در بین اصناف و صاحبان سرمایه محترم و شناسنامه دار اصفهان می‌تواند و باید با جذب سرمایه از این افراد نسبت به مرتفع نمودن این مشکل و تاسیس ایرلاین اختصاصی استان اقدام نماید.

۳. تهرانیزه شدن قوانین در کشور باعث شدن مردم استان اصفهان به میزان زیادی نیازمند تردد به تهران بوده و آحاد مردم به لحاظ مالی و محدودیت تعداد و حجم پرواز‌ها امکان استفاده از حمل و نقل هوایی را نداشته و لازم است با پیگیری سریع و جذب منابع مالی از بخش خصوصی استان نسبت به تکمیل پروژه قطار سریع السیر اصفهان اقدام شود که خود می‌تواند به توسعه صنعت گردشگری، توریسم سلامت و تسهیل ارتباطات صنعتی و تجاری منجر گردد.

واقعیت این است که کلیه مشکلات استان با حل این سه مانع توسط حاکمیت و با بهره‌گیری از توان نیرو‌های مردمی استان قابل حل بوده، ولی لازمه آن به کارگیری استانداری شایسته، کارکشته و در تراز اصفهان است که در این سال‌ها بین همین مردم زندگی کرده، هوای همین شهر را استشمام کرده باشد و با مردم کوچه و بازار این شهر و استان در هم آمیخته باشد و در حین حال با بهره مندی از چهره مقبول ملی بتواند با جذب و تامین منابع ملی مرهمی بر زخم این ملت و مردم بگذارد.

منبع: پرسون

752510