یادداشت‌ها

مهمترین و بنیادی‌ترین نقش را در تربیت، خانواده و پدرومادر دارند که اگر درست به وظایف خود عمل کنند، شخص را تا حد بسیار زیادی در برابر آفات و حملات غیراخلاقی واکسینه و رویین‌تن می‌کنند و بعد محیط آموزشی است که اگر درست و صحیح عمل کند و تربیت سالم خانوادگی را ادامه دهد، کار تقریباً به فرجام آرمانی خود نزدیک شده است.
ماجرای شکست چهارده کنگره طاق کسری، خاموشی آتشکده فارس و فرو ریختن بت‌ها به هنگام ولادت رسول خدا‌(ص)، از آن هنگام تاکنون، بارها در نگارش و گویش مورخان آمده است اما، تفسیر امام راحل از این رخداد و خبر دادن از فروپاشی نظام سلطه در قرن چهاردهم (قرن حاضر‌)، تنها بر زبان حضرت امام جاری شده است. او چه می‌دید که دیگران نمی‌دیدند؟! چه کسی به او خبر داده بود؟! پیش‌بینی امام راحل مربوط به آذر ماه سال ۶۴ است، در اوج جنگ تحمیلی و هجوم همه‌جانبه قدرت‌های ریز و درشت جهانی به انقلاب نوپای اسلامی. همه شواهد از فروپاشی نظام خبر می‌داد ولی امام عزیز ما در ورای آتش و دود آن معرکه از فروپاشی نظام سلطه بین‌الملل خبر می‌دهند!
شرط اصلی فاصله گرفتن بانک‌ها از بنگاه‌داری اقتصادی آن است که تابوی افزایش نرخ بهره شکسته شود. فشار اجتماعی شدیدی روی بانک مرکزی به‌ عنوان سیاستگذار و بانک‌ها وجود دارد که نرخ بهره افزایش نیابد و پیوسته کمتر از تورم باشد؛ زیرا در این حالت وام‌گیرندگان نفع زیادی از شکاف بین نرخ تورم و نرخ بهره وام‌ها می‌برند و عملا بخشی از صاحبان صنایع ایران این‌گونه ثروتمند شده‌اند!
طبق نظرسنجی که نتایج آن اخیرا منتشر شد، اکثر عربستانی‌ها عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را نمی‌خواهند. نتایج نظرسنجی موسسه مطالعات خاور نزدیک واشنگتن نشان می‌دهد، در این کشور فقط اقلیتی کوچک از عادی ‌سازی روابط با رژیم اسرائیل حمایت می‌کنند که همین اقلیت هم در حال کاهش است.
مشکل بنگاه‌داری بانک‌ها، کاهش رشد تولید یا ممانعت از تولید نیست و مساله بیشتر به این می‌ماند که چه کسی از تسهیلات بانک برای ایجاد دارایی، در این مثال کارخانه‌های تولید فولاد، برای خود استفاده می‌کند!
هم آمریکا ادله بین المللی بسیاری دارد که تنش با ایران را گسترش ندهد و هم اینکه ایران از شرایط کنونی برای رسیدن به اولویت های اقتصادی خود استفاده می کند. بنابر این کانال های دیپلماتیک موجود بیشتر برای مدیریت تنش است که طرفین بتوانند بیشتر تنش ها را مدیریت کنند و در حد امکان استفاده خود را در راستای سیاست های خاص خودشان از این مدیریت تنش ببرند.
به طور کلی حضور مهاجران در کشور که روز به روز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود، فروریختگی اجتماعی را در ابعاد مختلف به وجود می‌آورد.
سخنان رئیس‌جمهور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نقطه عطف حرکت جهان اسلام برای ایفای نقش در نظم جدید جهانی به شمار می‌رود. آیت‌الله رئیسی در این اجلاس رسماً از نقش برجسته جمهوری اسلامی ایران در ارائه گفتمان معتبر و فراگیر بین‌المللی در نظم جدید سخن گفت. ناگفته پیداست که مهم‌ترین و اساسی‌ترین رکن شکل‌گیری نظم جدید جهانی وجود یک گفتمان معتبر و فراگیر جهانی است.
عباس عبدی در اعتماد نوشت: بسیاری از مواقع مردم منظوری را که در ذهن خود دارند به‌طور مستقیم نمی‌گویند، بلکه گزاره‌ای را می‌گویند که اصطلاحا دلالت ضمنی آن همان منظور اصلی آنان است. این پدیده در فرهنگ ایرانی و زبان فارسی رواج دارد.
این گزاره وزیر صمت که «همه رانت های خودروسازان حذف می شود» در عمل قابل راستی آزمایی است. اینکه علی آبادی از زیر مسئولیت سامانه یکپارچه خودرو شانه خالی می کند و آن را متعلق به شورای رقابت می داند، نگران کننده است.
با شروع فصل پاییز با اپیدمی‌های فصلی روبرو هستیم که بهتر است افراد نکات یاد شده را رعایت کنند تا ضمن جلوگیری از شیوع بیماری مانع از بیمار شدن خود و اطرافیانشان گردند.
اگر با قیمت‌گذاری دستوری و تدابیر امنیتی می‌شد جلوی تورم را گرفت، در این نیم‌سده اخیر که چنین سیاستی سکه رایج بوده، حداقل باید یک مورد موفق در این خصوص می‌داشتیم. البته این مشکل مختص کشور ما نیست، در سایر کشورها هم از نظر تاریخی هیچ مورد موفقی از اجرای چنین سیاستی در مبارزه با تورم ثبت نشده است.
نگاه امنیتی دولتمردان به حوزه‌ مهاجرت و بی برنامگی سیاستگذاران در ادغام و جذب و استفاده بهینه از نسل‌های مختلف مهاجرین که در ایران متولد شده و چندین دهه در ایران سکونت داشته اند، منجر به شکاف ایرانی- افغانی در جامعه شده است.
برخی گمان می‌کنند که سخن از لزوم وحدت، بنا بر مصلحت است و ما بنا بر یک نقشه و تاکتیک مجبور به حرکت مصلحتی به سمت وحدت هستیم. این در حالی است که به فرموده رهبر انقلاب موضوع وحدت بین مسلمین فراتر از یک مصلحت یا تاکتیک سیاسی است. ایشان در این خصوص در تاریخ ۰۲/۰۸/۱۴۰۰ در دیدار مهمانان کنفرانس وحدت اسلامى‌ و جمعی از مسئولان نظام فرمودند: «یک نکته این است که اتّحاد مسلمانان یک فریضه قطعیِ قرآنی است؛ این یک چیز دلبخواه نیست؛ این را به عنوان یک وظیفه باید نگاه کنیم.
این پدیده در فرهنگ ایرانی و زبان فارسی رواج دارد. در وضعیت کنونی به ویژه در محدودیت‌های گفتاری باید سخنان مسوولان را از این زاویه دقت کرد و دلالت‌های ضمنی سخنان آنان را پیدا کرد. در این نوشته سعی می‌کنم به برخی از آنها اشاره کنم.
ماموریت غربگرایان، تبرئه آمریکا، و ترویج مطلق همسایه هراسی و همسایه ستیزی است و هر همسایه ای که اشتراکات تاریخی و فرهنگی بیشتری با ملت ما داشته باشد، بیشتر در معرض این هراس افکنی است. دیروز عراق و امروز افغانستان. تهدیدها و چالش ها را باید دید و چاره جویی کرد. چالش های مزمن، دقت و تدبیر مضاعفی می طلبد. شفاف کردن مسائل و مدیریت و کاهش تدریجی دامنه آن، منطق حکیمانه ای است.
طبق آمارها، بیش از ۸۰ درصد زنان در ایران خانه دار و فارغ از اشتغال در جامعه هستند. با این حساب، تربیت نسل‌های پی در پی بر عهده چنین زنانی است که بودن در خانه برای همسرداری و فرزند پروری را برگزیده‌اند 

ناکامی از اطراف کاروان ایران پر زد، وقتی دختران وطن آغوش به روی مدال‌های رنگین گشودند و با مردمک‌هایی از نور و روشنایی سراغ نبردهای ملتهب را گرفتند.
حال سخنان «آن روز» بوش و اوباما را بگذارید کنار سخنان هیلاری کلینتون و توئیت تحقیرآمیز «امروز» اوباما در پی سیل لیبی که نوشتند و گفتند «اگر می‌خواهید به لیبی کمک کنید، پول‌هایتان را به بنیاد اوباما بدهید- از بابت وضع لیبی هیچ پشیمانی ندارم»! به روی خودشان هم نیاوردند که چه کسی دستور نابودی زیرساخت‌های این کشور و کشتن ده‌ها هزار لیبیایی با شلیک ۱۲۴ موشک کروز تحت عنوان «انقلاب»را داد تا آن کشور مرفه و غنی در سیل امسال دست گدایی‌اش دراز شود! این معنی کشور آباد و آزاد از نظر آمریکایی‌هاست!
این روزها نگرانی مردم از وضعیت امنیت اطلاعات‌ و حفاظت از حریم شخصی آنها بیشتر شده است. نحوه واکنش موسسات دولتی و شرکت‌های خصوصی به این حملات نشان می‌هد که چقدر در این زمینه وضعیت نامطلوبی داریم. یکی از دلایل مهم این شرایط اسفناک، نداشتن قانونی برای حفاظت از داده‌های شخصی و حریم کاربران در ایران است.