یادداشت‌ها

دولت امریکا بازگشت کامل به برجام و رفع تحریم‌های حداکثری علیه ایران آن هم بدون گرفتن امتیاز جدیدی را مطلوب خود نمی‌داند و آن را اهدای یک پیروزی بزرگ به تهران تلقی می‌کند.
بدی و خوبی درباره روسای جمهور نسبی است. برای عده‌ای بد و برای عده‌ای خوب است. طبعا اگر اکثریت احساس خوبی نکنند رای خودشان را تغییر می‌دهند. ولی هر انتخاباتی فارغ از نتیجه آن یک دستاورد مهم دارد و آن مشروعیت‌زایی است که اعتبار حکومت را در داخل و نزد جهانیان بالا می‌برد و این سرمایه بزرگی است.
متاسفانه میزان صدور بخشنامه های خلق الساعه توسط بانک مرکزی رو به افزایش است. این موضوع موجب می شود که هم صادرکننده و هم واردکننده کشور دچار سردرگمی و بلاتکلیفی عجیبی شوند. شوربختانه سیاست های ارزی بازگشت ارز صادراتی نیز فارغ از تمام چالش ها و مسائل پیرامونش از ثبات لازم برخوردار نیست.
یادداشت/ پدیده فقر طی ده سال گذشته در ایران به سرعت رشد کرده و سفره قشر کارگر کوچک تر شده است.  خط فقر به ده ملیون تومان رسیده و تهیه کالای اساسی برای خانواده های کم درآمد سخت تر شده است.
هر دو کشور روسیه و چین علاوه بر ایدئولوژی‌های اقتصادی مذکور، در سیاست‌های خارجی و امنیت بین‌المللی خود نیز از ایدئولوژی‌های سلطه‌جویانه‌ای پیروی می‌کنند که به یُمن اقتدار و استقلال کشور تا به امروز متوجه ما نشده است.
اگر روابط راهبردی میان دو کشور را بر مبنای منافع مشترک تعریف نکنیم و فقط بر اساس دشمن مشترک ایجاد کنیم این روابط نه تنها ناپایدار می‌شود بلکه کم‌عمق نیز خواهد بود ضمن اینکه استقلال در تصمیم‌گیری را مخدوش می‌کند.
تنها کشورهایی در تجربه مناطق آزاد موفق بوده‌اند که از ابتدا دارای طرحی کلان برای اصلاح تمامی ساختار اقتصادی کشور خود بوده‌اند و مناطق آزاد را در همین راستا تأسیس کرده‌اند.
ایجاد محدودیت در دامنه نوسانات قیمتی در بلندمدت اثری بر کاهش زیان سرمایه‌گذاران جدید ندارد. این مدل تصمیمات برای کوتاه‌مدت قطعا شوک ایجاد می‌کند اما این بازار نیازمند تصمیمات اصولی و منطقی‌تری برای میان‌مدت است.
سیاست درهای باز اقلیم کردستان عراق برای آسیب رساندن به منافع جمهوری اسلامی ایران و همچنین تلاش‌های مستمر آنها برای ضربه زدن به گروه‌های مقاومت عراقی و حشدالشعبی، باعث شده است تا یک جنگ در سایه با هدایت سرویس‌های امنیتی یک رژیم خارجی که کوچک‌ترین اهمیتی برای امنیت منطقه و منافع مردم عراق، از کرد و عرب و سنی و شیعه قائل نیست در اقلیم کردستان جریان بگیرد.
نوسان قیمتی برای برخی کنشگران بازار مسکن این ابهام و پرسش را مطرح کند که آیا کاهش قیمتی که در آذر ماه داشتیم در ماه‌های آتی ادامه خواهد یافت؟ یا اینکه افزایش قیمت مسکن در دی ماه پایانی بر روند کاهش قیمت مسکن بوده است؟
شاخص بهای مسکن تهران در دی‌ماه بیش از ۸ درصد رشد کرد. چرایی تحقق این رشد ماهانه، پس از انتظار اغلب صاحب‌نظران درخصوص توقف جهش، سوالی است که ذهن فعالان، پژوهشگران و تصمیم‌گیرندگان را به خود معطوف کرده است.
در وضعیت حال نیز؛‌ هر روز صبح یک پیام بسته بندی شده وارد فضای رسانه ای کشور می‌شود و دست به دست در پیام رسان ها و سایت های مختلف به گردش در می اید و در مسیر خود فکر ها و قلب های زیادی را مجروح می‌کند .
در تاریخ ایران عهدنامه ترکمانچای به عنوان ننگین ترین قرارداد تلقی می شود. هر وقت مردم ما بخواهند از قراردادی صحبت کنند که سرتاسر ضرر است از عهدنامه ترکمانچای یاد می کنند.
تب بیمارگونه‌ی ثروت‌اندوزی به‌هرقیمت که بیش از هرچیز ریشه در ناامنی وضعیت اقتصادی دارد، به مرحله‌ای رسیده که می‌رود تا چیزی جز کوه و دشت‌هایی مخروبه برای نه‌تنها آیندگان، که برای همین ده بیست سال آینده‌ی خودمان هم باقی نگذارد.
تاریخ اقتصاد جهان تاکنون به اندازه ای که بیماری کرونا وضعیت را بحرانی ساخته، متحمل شوک اقتصادی نشده بود.
یادداشت/ به چالش کشیدن ابرقدرت غربی با سلاح های ساده نشان دهنده ضعف راهبردی ایالات متحده در برابر حملات ایذایی گروههای مقاومت است و سامانه های پیشرفته پدافندی چون C-RAM نیز برای آنان مصونیت نخواهد آورد.
پدیده آلود‌‌گی‌هوا و معضلات آن پدیده‌‌ای نو‌‌ظهور نیست، اما به دلیل پیشرفت و تغییر سبک زندگی شهر‌ی و گسترش صنایع، مشکلات ناشی از آن چند برابر شده و بیشتر به چشم می‌‌آید و تبعات آن دامنگیر همه اقشار اجتماع نیز شده است. بنا‌بر‌این با توجه به شرایط موجود و زندگی ماشینی، قرار گرفتن در معرض آلود‌گی‌‌ هوا اجتناب‌‌نا‌پذیر است.

کرونا به جز آنکه توانست گسست میان قدرت و علم را نشان دهد و توان تخریبی خود را به رخ بکشد، نشان داد که تا چه حد از یک نوع بیماری با پیشینه بهداشتی، خود را به سطح یک معضل اجتماعی تمام عیارجهش دهد.
مگر نه اینکه بر اساس کارنامه افراد به آنها مسئولیت داده می‌شود پس چرا در ایران هرکه مدیر ناموفق‌تری بوده باشد، پست بهتری می‌گیرد؟
گروه ویژه اقدام مالی، نه یک «میراث بشری» است و نه یک «ابزار سلطه»، بلکه «الزاماتی» ‌است برای فعالیت در نظام مالی جهانی. مانند هر ساختار بین‌المللی دیگری، کشورهای قدرتمند اقتصادی ممکن است بتوانند از نفوذ خود برای اعمال فشار علیه کشوری استفاده نمایند.
نظام آموزشی مبتنی بر محفوظات، نظامی شکست خورده است. در واقع یک نظام آموزشی موفق، نظامی است که اگر دانشجو با گزاره‌های استاد مخالف بود و به آنها نقد دارد، نمره آن دانشجو را بدهد بلکه او را بیشتر ارج نهد، چون مهم‌ترین رکن آموزش، افزایش قدرت درک نقد است و نه موافقت یا مخالفت با فلان گزاره.