یادداشت‌ها

عطریانفر،کرباسچی، مرعشی، دو جلایی پور پدر و پسر، قوچانی و....از جمله افرادی هستند که با ناتوانی ذهنی، نظری و تاریخی خود در فهم شرایط جامعه ایران، تمامی سرمایه اجتماعی و سیاسی جریان اصلاح‌طلبی را بر باد داده و حتی زمینه بی‌آبرویــی کســانی چــون خاتمی،کروبــی و .. را نیز فراهم آورده‌اند.
«حق تعیین سرنوشت» در ماده ۵۶ قانون اساسی ج.ا.ا به‌عنوان یکی از حقوق اساسی مردم ایران ذکر شده است. شورای نگهبان در ج.ا.ا نیز مرکز ثقل نظام در صیانت از این حق است. از سوی دیگر، «حق تعیین سرنوشت» در پیمان‌های پایه و بین‌المللی حقوق بشر نیز به‌عنوان اولین رکن حقوق اساسی انسان در زمره «قواعد آمره» و «تعهدات عام‌الشمول» ظاهر شده که سایر حقوق مردم بر آن استوار شده است
انتخابات تمام شد و دیگر چند روز است همه می‌دانند منتخب مردم کیست و چه کسی از 43 روز دیگر کرسی نشین پاستور و رئیس جمهور خواهد شد. با این همه اکنون همه به دنبال کابینه دولت سیزدهم هستند و گمانه‌زنی‌های متعددی از آرایش و چینش نفرات حاضر در کابینه دولت سید ابراهیم رئیسی می‌شود.
انتخابات تمام شد و پیامدهای سیاسی آن تازه شروع! همین هم باعث شد که احزاب و گروه‌های سیاسی به فکر تفسیر و تحلیل آرای مردم بیفتند تا براساس داده‌ها و نتایج این بررسی‌ها، برای فعالیت‌های آینده برنامه‌ریزی کنند.

نماینده مردم مشهد در مجلس تاکید کرد: ان شاالله دولت انقلابی منتخب مردم زمینه ساز تمدن نوین اسلامی در سال‌های آینده در کنار مردم با مردم خواهد داشت ودراین راه برخویش لازم می‌داینم همگام با برادرعزیز حضرت آیت الله رئیسی در تحقق این مهم، نقشی سازنده ایفا نماییم.

کاهش بی‌سابقه مشارکت مردم در انتخابات 1400 علل و دلایل متعدد سیاسی و اجتماعی و اقتصادی دارد که ضروری است به وسیله گروهی از محققان جامعه‌شناس مورد بررسی دقیق علمی قرار گیرد و آثار و عوارض حتمی‌اش محاسبه شوند.
با توجه به اینکه ابراهیم رئیسی یا هر رئیس جمهور دیگری نمی‌تواند از توافق هسته‌ای خارج شود و سیاست خارجی معمولا توسط نظام تعیین می‌شود، وزارت خارجه یا دولت هم در مسیری خلاف این موضوع حرکت نمی‌کند و بر این اساس، هیچ رئیس جمهوری در ایران نمی‌تواند توافق هسته‌ای را باطل کند.
فرض کنیم الان سال ۱۴۰۴ است و کارنامه دولتی که به‌زودی تشکیل خواهد شد در معرض قضاوت عموم گذاشته شده است. آیا این دولت خواهد توانست ناکارآمدی‌های اقتصاد ایران را که به‌صورت تورم بالا، ...... رشد پایین و بیکاری گسترده نمود یافته است، برطرف کند؟
‬ در کارزار انتخاباتی سید ابراهیم رئیسی توانست از رقبای خود پیشی بگیرد و به عنوان رئیس‌جمهور کشور انتخاب شود. با توجه به شرایط حال حاضر کشور، می‌توان گفت مسئولیت بسیار سنگینی متوجه ایشان است و هر حوزه از جمله اقتصادی، سیاسی و فرهنگی درخواست‌هایی را از ابراهیم رئیسی دارد.
شرایطی که امروز اصلاح‌طلبان با آن مواجه هستند، از زوایای مختلفی قابل نقد، تحلیل و بررسی است که طبعا صاحب‌نظران و کارشناسان عرصه سیاست و احزاب در روزها و چه‌بسا سال‌های آینده به آن خواهند پرداخت.
اینک که سیزدهمین دوره انتخابات رئیس‌جمهوری کشور برگزار شد و تا یکی، دو ماه دیگر مسئولان امور اجرائی مشغول انجام وظیفه خواهند شد، می‌توانیم یک بررسی منصفانه از شرایط حقوق «زن ایرانی»، در همین برهه چهل‌و‌اند‌ ساله داشته باشیم.
سرانجام انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 بنا بر آمار رسمی با شرکت ۲۸ میلیون و ۹۳۳ هزار و چهار نفر، معادل 48.8 درصد واجدان شرایط برگزار شد. اگرچه نرخ کل مشارکت در این انتخابات نسبت به انتخابات مجلس یازدهم حدود شش درصد افزایش را نشان می‌دهد که با وجود شرایط کرونایی و تشدید فشارها و نارضایتی‌ها درخور تأمل است.
نماینده جنبش امل در ایران در یادداشتی نوشت: دردهای چمران چه بودند که او این چنین بی‌پروا سخن از آن می‌کند. به گمان من در یک کلمه او درد انسان را داشت. مقصودم از انسان، انسان کتابهای فلسفی نیست. مقصودم انسان گوشت و پوست و استخوان‌داری است که روی این زمین راه می‌رود اما محروم است.

آرای باطله از موضوعات بسیار مهم در انتخابات ریاست جمهوری 1400 بود؛ انتخاباتی که آرای باطله به اندازه‌ای زیاد بود که در رده دوم قرار گرفت! نمی‌توان کتمان کرد که آرای باطله هم ردیف عدم رای دادن قرار دارد و به نوعی اعتراض و نارضایتی از وضعیت برگزاری انتخابات به‌ویژه بررسی صلاحیت‌ها بود،
آنچه مشخص است، مسئله مذاکرات یک مقداری طولانی شده درحالی که انتظار می‌رفت زوتر از اینها به نتیجه برسد، چون آمریکایی‌ها در ابتدا خیلی مشتاقانه درباره‌اش صحبت می‌کردند این درحالی است حدود دو ماه قبل از قول آقای عباس عراقچی شنیدیم که درحال نوشتن متن هستند.
سه ماه تابستان یعنی بیش از نود روز یک فصل و فرصت طلایی برای آموزش و پرورش است که متاسفانه از این فرصت طلایی استفاده مطلوب و شایسته‌ای صورت نمی‌گیرد.
به نظرم اتفاق 28 خرداد را نباید مترادف پایان اصلاح‌طلبی دانست. این را نه براساس علایق و گرایشم بلکه براساس واقعیات و تجربه پژوهشی می‌گویم.
جهانی شدن یک مفهوم ژرف ،راهبردی و تاثیرگذار بر تمام امور بشر در جامعه کنونی می باشد و همین امر سبب شده است تا امروزه مفهومی به نام “کشورتنهای قدرتمند “وجود نداشته باشد.
یادداشت/ سرخوردگی، بی تفاوتی، حس پوچی و با اینکه رای من تاثیری بر اوضاع کشور ندارد موجب کاهش مشارکت مردم یک‌کشور در انتخابات می شود.
دوران جدیدی در کشور شروع شده است. شروع مجدد زندگی سیاسی موقعیت مناسب جدیدی به وجود می‌آورد تا جامعه خود را با آن هماهنگ کند.
یادداشت/تحولات یمن که هفته ها فریز شده بود بار دیگر شعله‌ور شده است و نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن مجددا حملات به مارب را از سر گرفته اند و عملیات‌های چند شب پیش علیه پایگاه‌های هوایی سعودی برای اختلال در پشتیبانی هوایی از نیروهای زمینی مدافع مارب ارزیابی می‌شود.

در بعد ملی با وجود گستردگی و پیچیدگی، امکان یکپارچگی و پیوستگی مباحث حوزه شهرسازی و معماری، در یک بستر اطلاعاتی وجود دارد و باید قبل از تدوین آیین‌نامه اجرایی فرآیند صدور مجوزها در حوزه ساخت‌وساز، رویکرد جامع و همه‌جانبه گرا درطراحی نظام ملی شهرسازی و معماری اقدام شود.