یادداشت‌ها

در مطالعه تطبیقی در خصوص شیوه نگهداری حیوانات خانگی درجوامع سنتی و مدرن می‌توان به مواردی مهم اشاره کرد. فرهنگ نگهداری حیوان در جامعه سنتی و مدرن تفاوتهای فاحشی دارد. در جامعه سنتی و نگهداشت این گونه‌های حیوانات برای بهره‌برداری و منفعت از توانایی‌های آنها بوده است. به جای هزینه از مهارت‌های حیوان بهره‌برداری می‌نمودند.
اصولگرایان این روزها رفتاری ناامید کننده دارند.جلوی چشم شان علیرضا زاکانی اینگونه شهردار تهران می‌شود اما به جای آنکه به یاد دوران حسن روحانی فغان و فریاد کنند با ایما واشاره در حال اعتراض هستند!یعنی از آن همه بی‌پروایی وشجاعت در اعتراض به نیروهای اعتدالی و اصلاح طلب رسیده‌اند به کنایه‌های ریز و نا مفهوم در پستوهای تاریک به گروه‌های حامی زاکانی!
نوشتن درباره پایان کار بیژن زنگنه در نفت، کار ساده‌ای نیست تا نه به جانب‌داری متهم شوی و نه به بی‌انصافی! اعتقاد دارم بیژن زنگنه، توسعه‌گراترین و مقتدرترین فردی بود که می‌توانست در دولت روحانی در راس وزارت نفت قرار گیرد. یادم هست در تابستان ۹۲، وضعیت نفت پس از بی‌ثباتی‌های مکرر، آن‌قدر ناگوار بود که حتی جمعی از مخالفان قدیمی زنگنه که عمده آن‌ها در طیف جنوبی‌های نفت هستند، خواستار انتخاب زنگنه بودند تا آرامش به کشتی طوفان‌زده نفت برگردد
‌جناب رئیسی به همین خودمانی، سلام و البته اگر در حضورتان بودم و کرونا هم بود، دستتان را می‌فشردم -هرچند این فقط یک خواب و رؤیاست!- اما شاید روزی تحقق یابد و این قرعه به نام من افتد.
‌‌اداره درست کشور بدون روابط خوب با دنیا و احیای برجام و عادی‌شدن روابط مالی و بانکی ما با دنیا امکان‌پذیر نیست. دولت آقای رئیسی و هر دولت دیگری هم اگر بر سر کار بود باید با ۱+۴ در زمینه بازگشت آمریکا و ایران به برجام به توافق برسند.
تحولات منطقه سرعــت و شتاب شدیــدی بـه خود گرفته و شاهد وقوع تحولات پشت سر هم هستیم. با خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان، احتمال خروج کامل ارتش آمریکا از عراق نیز قوت یافته است.
بر اساس گزارش رسمــی مقـامات کشور ایرانی‌ها هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی در ترکیه خریده‌اند؛ یعنی دلاری که باید برای احداث کارخانه هزینه می‌شد به دلیل ایجاد جو نااطمینان از وضعیت اقتصادی، از کشور خارج شده است. تندروها در کشور در اقلیت هستند و می‌خواهند بر اکثریت حکومت کنند و این کشور را دچار مشکل می‌کند.
در یک نظام حکومتی و حکــمرانی مطلوب برای اداره نهادهای مختلف معیارها و ضوابطی تعیین می‌شود که یا براساس تجارب و عملکرد گذشته و یا با عنایت به مقتضیات روز این ملاک‌ها حاکم خواهد شد.
با انجام مراسم تنفیذ و سپس تحلیف حکم ریاست‌جمهوری، هم‌اکنون آقای سید ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور ایران است اما هنوز کابینه دولت جدید تشکیل نشده است و وزرای فعلی تا معرفی وزرای جدید و اخذ رای اعتماد کماکان در پست‌های وزارتی خود مستقر هستند.
متاسفانه سلامتی و اقتصاد جامعه و کشور به واسطه بیماری کرونا رو به نابودی و ویرانی است و مرگ‌و‌میر همچنان افزایش یافته و این بحران کشتار به دست کرونا مهار شدنی نیست مگر با همت و مدیریت صحیح که مسوولان باید، این بلا را تا حد زیادی کنترل کنند و این نیز نیازمند یک مدیریت درست و شایسته است تا روند بیماری کاهش یافته و فکری به حال وضعیت وخیم این بحران کنند.
تحلیف هم تمام شد یک هفته هم فرصت هست برای معرفی کابینه و کسب رای اعتماد. آنچه در جلسه تحلیف فصل مشترک سخنان بود، کوشش و تعهد برای رفع مشکلات بود.
جمهوری اسلامی عنوانی بی‌نظیر در تاریخ و جغرافیای جهان؛ با فرمانروایی آن یگانه خدایی که «سلطه انسان بر انسان» را نفی کرده است؛ با همراهی ملتی که همیشه تمدن‌آفرین بوده است.
دوره ریاست‌جمهوری دکتر روحانی به سر رسید و کلید دفترش را به رئیس‌جمهور جدید تحویل داد؛ کلیدی که قرار بود قفل‌های بسیاری را باز کند ولی به هر دلیل نشد. چرا؟ آیا کلیدها (سیاست‌ها) نامناسب بودند یا اینکه کلید اصلی در اختیار او نبود؟ طبیعی است که دولت او کارهای بسیاری کرد که باید قدرشان را دانست ولی در زمینه اقتصاد، کمبودها آنچنان زیاد هستند که در یک یادداشت کوتاه نمی‌توان به آنها پرداخت.
طالبان شهر به شهر جلو می‌آید و سعی می‌کند منافذ حیاتی دولت کابل را ببندد. به هرحال اخبار افغانستان برای مردم ما نیز خوشایند نیست. جامعه معیار و سنجش شان در چنین مواقعی انسانیت است نه سیاست. شاید برخی سیاسیون در کشورمان از چنین پیشروی‌هایی حتی خشنود باشند و طالبان را جنبش اصیل منطقه خطاب کنند ولی این موضوعات باعث نمی‌شود نگاه مردم کوچه و بازار به این گروه تغییر نماید.
در ادبیات علوم اداری گفته می‌شود که در رژیم‌های ریاستیِ انتخابی سرنوشت موفقیت و شکست یک رئیس‌جمهور در 90 روز ابتدای دولت مشخص می‌شود. اگر در این مدت بتواند پایه‌های حکومت خویش را به‌خوبی مستقر کند، احتمال موفقیتش بیشتر است.
دو برادر هستند؛ دو برادری که از اواسط بهار امسال نام‌شان بیش از همیشه به‌گوش می‌رسید به‌ویژه در زمان بررسی صلاحیت کاندیداهای ریاست‌جمهوری. علی لاریجانی کاندیدا بود و صادق آملی لاریجانی عضو شورای نگهبان! صادق از عدم احراز صلاحیت برادرش دلخور بود و هست.
فارغ از جناح‌بندی‎های سیاسی، رئیس‌جمهوری که قدرت را در دست می‌گیرد، باید دارای اختیارات کامل اجرایی باشد و یک تیم منسجم، کارآمد و هماهنگ را برای همکاری با خود انتخاب کند. به‌رغم اینکه آقای‌رئیسی در یک انتخابات با مشارکت اندک روی کار آمد و پشتوانه قوی را به لحاظ مردمی برای یک رئیس‌جمهور مقتدر را ندارد، اما به لحاظ پشتوانه نهادهای مختلف حاکمیت در بهترین وضعیت قرار دارد.
اگرچه شورای امنیت در ماجرای کشتی اسرائیلی با مخالفت‌های روسیه، نتوانست قطعنامه‌ای علیه ایران صادر کند، ولی از طرف دیگر انگلیس، آمریکا و اسرائیل به‌دنبال ایجاد یک اجماع بین‌المللی علیه ایران هستند تا برای خودشان توجیه پیدا کنند که اگر ایران وارد مذاکره نشود، تحریم‌ها را اضافه کنند و شاید هم اسرائیل هم بخواهد دست به اقدامات تلافی‌جویانه علیه ایران بزند که بحثی جداگانه است و تابه‌حال هم این کار را انجام داده است.
عرصه سلامت، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و شاخه‌ها یا موضوعات مرتبط با آن چندین هزار وجه خرد و کلان دارد که توجه به تمام ابعاد آن نیازمند انواع و اقسام برنامه‌ریزی‌ها، پیگیری و داشتن اتاق فکر قوی، مدیران پیگیر و با تجربه است.
همه‌گیری ویروس کرونا فقط یک فوریت بهداشتی نیست، بلکه می‌تواند به یک فاجعه بزرگ تبدیل شود و این بدان معناست که زمان آن رسیده است که در ابتدای دولت سیزدهم به ساماندهی مجدد سازمان مدیریت بحران کشور به نحوی بپردازیم که به صورت مرکز هدایت حرفه‌ای کلیه سوانح و بحران‌های کشور شود. مرکز عملیاتی پاسخ اضطراری به همه‌گیری‌ها در وزارت بهداشت است.
17 مرداد امسال از دو جهت تاثرآور است، یکی یادآوری کشتار کارکنان کنسولگری ایران در مزارشریف در سال 1377 به دست طالبان از جمله محمود صارمی خبرنگار ایرانی است که به همین مناسبت این روز را در ایران روز خبرنگار نامیدند، دیگری از این جهت که امسال دوباره شاهد همان رویدادهای 23 سال پیش هستیم.
به بهانه روز سربازان عرصه قلم؛

خبرنگاری؛ حرفه پر دغدغه روزگار!

سخن سردبیر/ هفدهمین روز از مردادماه در تقویم، روز خبرنگار که همان اصحاب قلم اند نامیده شده است. همان هایی که همیشه قلم به دست بوده اند و برای تمام رویدادها نوشته اند اما حال، برای روز خبرنگار نیز خود باید دست به قلم شوند.
رئیس‌جمهور دولت سیزدهم جمهوری اسلامی در سالروز امضای فرمان مشروطیت در پیشگاه ملت سوگند یاد کرد؛ اما، ما هنوز گیر همان «یک کلمه»ایم که یوسف مستشارالدوله با آن ملت ایران را به‌سوی مشروطه دلالت نمود: «قانون».