بازنشستگان را دریابید

بعد از اعتراضات و کشمکش‌های فراوان و برگزاری تجمعات متعدد بازنشستگان در استان‌ها به‌خاطر کمبود حقوق‌شان در مقایسه با هزینه‌های فزاینده زندگی و وعده‌های مسئولان نهایتا دولت و مسئولان سازمان تامین اجتماعی پذیرفتند که حقوق بازنشستگان مشمول قانون تامین اجتماعی را در شهریورماه افزایش دهند و این افزایش حقوق را از فروردین ماه اعمال کنند.
تصویر بازنشستگان را دریابید

به گزارش سایت خبری پرسون، نبی اله عشقی ثانی فعال اجتماعی در یادداشتی نوشت: بعد از اعتراضات و کشمکش‌های فراوان و برگزاری تجمعات متعدد بازنشستگان در استان‌ها به‌خاطر کمبود حقوق‌شان در مقایسه با هزینه‌های فزاینده زندگی و وعده‌های مسئولان نهایتا دولت و مسئولان سازمان تامین اجتماعی پذیرفتند که حقوق بازنشستگان مشمول قانون تامین اجتماعی را در شهریورماه افزایش دهند و این افزایش حقوق را از فروردین ماه اعمال کنند. اکنون حدود 3میلیون و 200هزار نفر بازنشستگان و مستمری‌بگیران مذکور در انتظار هستند تا در این ماه حقوق‌های جدیدشان را دریافت کنند. دولت در سال جدید با اعلام اضافه شدن حداقل حقوق کارکنان مشمول قانون کار به ماهیانه 5میلیون و 700هزار تومان و افزایش 38درصدی سنوات سالیانه حقوق کارکنان پیام مثبتی به جامعه کارگری داد و نشان داد که به وعده‌هایش عمل می‌کند اگرچه برخی از شرکت‌ها و کسب و کارها اعلام کردند که توانایی و امکان مالی پرداخت این حقوق‌ها و افزایش‌ها را ندارند، برخی هم تعدادی از کارکنانشان را تعدیل کردند و بعضی عملا افزایش حقوق‌های کمتری را اعمال کردند و به کارکنانشان گفتند هرکس نمی‌خواهد برود.

واقعیت این است که با توجه به تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی و تورم بسیار بالا به‌خصوص بعد از حذف ارز ترجیحی که متأسفانه باعث افزایش بسیار زیاد قیمت‌ها شد اگرچه دولت با پرداخت یارانه اضافی و اعلام توزیع کالابرگ برای چند قلم کالای معین سعی کرد افزایش قیمت‌ها را حداقل برای 7دهک پایین‌تر جامعه جبران کند اما گرانی‌ها بسیار فراتر از انتظار دولت بود و محدود به چند قلم کالای مشخص شده باقی نماند بلکه شامل همه یا بیشتر کالاها شد و باعث کوچک‌تر شدن سفره مردم به‌خصوص حقوق بگیران و بازنشستگان شد. با تشکر از دولت که افزایش حقوق بازنشستگان مشمول قانون تامین اجتماعی را پذیرفت. اکنون کارکنان بازنشسته دولت که مطابق قانون خدمات کشوری حقوق یا مستمری‌شان را دریافت می‌کنند و آمارشان حدود یک میلیون و 600هزار نفر است این پرسش را مطرح می‌کنند که چرا افزایش حقوق بازنشستگان شامل آنان نشده است؟ در حالی که هزینه‌های زندگی همه بازنشستگان به یک نسبت افزایش یافته است.

از منظری دیگر واقعیت این است که در فرهنگ عمومی کشور ما، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها که بسیاری‌شان همان بازنشستگان هستند نقش تعیین کننده و تاثیرگذاری در حفظ ساختار خانوادگی و روابط فی مابین اعضا و گرم نگهداشتن محافل خانوادگی فرزندانشان دارند. بنابراین فرزندان در هر فرصتی به سراغ پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها می‌روند و از آنان انتظار دارند علاوه بر حضور در محفلی شادی بخش با پذیرایی گرم وگرفتن هدایا به شادیشان افزوده شود. با عنایت به تاثیر عمیق گرانی‌ها و افزایش قیمت‌ها، پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های بازنشسته به‌دلیل حقوق کم بازنشستگی که حاصل افزایش ناچیز فقط 10 درصدی حقوق‌شان در مقابل هزینه‌های بسیار زندگی است دیگر قادر نیستند با پذیرایی‌های مناسب محفل زندگی‌شان را گرم نگهدارند و انتظارات خانواده‌شان را برآورند. از دیگر هزینه‌های بسیار مهم بازنشستگان و سالمندان هزینه‌های درمانی آنان است که به‌دلیل بالارفتن قیمت‌های دارو، تامین سلامت آنان خیلی گران تمام می‌شود و تبدیل به چالشی برای زندگی آنان شده است.

نکته مهم آن است که این گرانی‌ها در زمانی واقع می‌شود که رئیس‌جمهور محترم در جلسه شورای عالی رفاه اجتماعی دو موضوع را خطاب به مسئولان تاکید نمود. یک: باید فقرمطلق از کشور برچیده شود. دو: اجرای هیچ یک از طرح‌ها و برنامه‌های دولت نباید باعث افزایش قیمت‌ها و فشار برمردم شود. اکنون که افزایش 40- 50 درصدی قیمت‌ها عملا باعث فشار بر زندگی مردم و نارضایتی آنان ازجمله بازنشستگان شده است باید برای جبران آن سریع‌تر همچنان که حقوق بازنشستگان مشمول قانون تامین اجتماعی افزایش داده شد، حقوق بازنشستگان مشمول قانون خدمات کشوری هم افزایش داده شود.

منبع: روزنامه آرمان ملی

411521