یادداشت‌ها

طرح مثلا صیانت از فضای مجازی که از همان نام‌گذاری آن معلوم بود که صادقانه با مخاطب برخورد نشده است، به دور از چشم مردم مشمول اصل ۸۵ قانون اساسی شد، تا بلکه فارغ از اطلاع افکار عمومی تصویب و اجرا شود.
ظرفیت های سازمان همکاری شانگهای و همچنین توانمندی های آن با توجه به عضویت دو عضو از پنج عضو دائم شورای امنیت در این سازمان، دارا بودن بیش از یک سوم جمعیت جهان، وسعت قابل توجه و توانمندی های اقتصادی نوید یک ائتلاف بالقوه توانمند را میدهد و...
بررسی‌ها نشان می‌دهد بهره برداری مداوم از ذخایر نفت و گاز کاهش تولید هر ساله را اجتناب ناپذیر می‌کند به‌گونه‌ای‌که این افت تولید در ذخایر نفتی بین 5 تا10 درصد و ذخایر گازی با نوسانات بیشتری صورت می‌گیرد.
هنوز دولت رئیسی شکل نگرفته عده‌ای شروع به پیش بینی کرده‌اند که با تیم اقتصادی مطرح شده عملکرد دولت او از دولت روحانی هم ضعیف‌تر خواهد بود. این پیش‌بینی‌ها بعضاً توسط منتظر المقام‌های ناامید مطرح می‌شود، یعنی کسانی که شایع بود برای گرفتن پست لابی کردند و ناکام ماندند. بنابراین ممکن است اظهار نظر آنان دارای اریب باشد.
کرونا در دومین سال شیوع خود همچنان در حال تاخت و تاز است درصورتی که تصور می‌شد چند ماه بعد از پیدا شدنش با گرمایش هوا و گذشت زمان به حاشیه رانده شود اما کرونا هر روز قوی‌تر شد، اشکال دیگری از خود نشان داد و خود را تازه و تازه‌تر کرد، از نوع آلفا به بتا، گاما، دلتا، لامبدا و اخیرا مو تغییر شکل داد و هر نوع آن متاسفانه نسبت به نوع قبلی خطرناک‌تر شد و جان تعداد بیشتری را گرفت تا بدان حد که هیچ‌کس انتظار چنین تغییر، انتششار و جولانی نداشت.
بحث دوگانگی فرهنگی و اجتماعی در جوامع که طی مراحلی از پیله‌های سنتی بیرون می‌‌آیند و قدم به شیوه زندگی و عصری متفاوت می‌‌گذارند در همه ملل جهان مصداق داشته است. این مراحل می‌تواند تدریجی و به صورت پوست‌اندازی‌‌هایی باشد که دگردیسی جوامع به‌طور طبیعی و آرام از مرحله‌ای قدم به مرحله تکاملی دیگر می‌‌گذارد.
در حالی که طی روزهای اخیر اوضاع بحرانی پنجشیر و تهاجم همه‌جانبه طالبان برای تسخیر آخرین سنگرگاه مخالفین و مقر شورای ملی مقاومت افغانستان و چگونگی عکس‌العمل جهان و کشورهای همسایه افغانستان به این تحولات جلب شده بود، منطقه و حوزه داخلی تحولات افغانستان شاهد تحرکات و آمد و شد‌های سیاسی گوناگون بود.
زخم کاری را باید از بُعد انسانی آن دید و به آن احترام گذاشت. این سریال به ما یادآور شد که مواظب رفتارهای خود باشیم و از برخی از رفتار‌هایمان که در آن حسادت یا غرور دیده می‌شود به سادگی عبور نکنیم.
بعد از اشغال بیست سالة افغانستان توسط آمریکا که به منظور ساقط کردن حکومت پنج ساله طالبان بر بخشهایی از افغانستان صورت گرفت، ناگهان طالبان بدون هیچ جنگ و رویارویی با کسی به غیر از درة پنجشیر، تمام استانهای افغانستان را اشغال کرد و...
بیداد کرونا و بیش از ۱۱۳هزار زندگی‌ای که در ایران مُرد؛ جان‌هایی که در سایه نبود واکسن و تزریق قطره‌چکانی آن در کشور و البته اشکالاتی در مدیریت بیماری، هر روز روانه قبرستان شد؛ حالا اما جای خوشحالی است که از زمین و آسمان واکسن می بارد و وعده کنترل بیماری در ماه‌های پیش رو داده شده است.
پس از آب، ماسه ماده اولیه‌ای است که جهان در بیشترین مقدار مصرف می‌کند. مبالغه نیست اگر بگوییم که ماسه ریز و مواد درشت، سنگریزه‌های متوسط تا درشت دانه‌ها، سنگریزه‌ها و قطعات سنگی که در ساختمان سازی استفاده می‌شوند، سنگ بنای سازنده دنیای مدرن هستند.
جهت کاهش مخاطرات در شهرداری منطقه 8 پایتخت حدود20 نقطه با هدف ارتقاء کیفیت فضاها و عرصه‌های شهری به منظور افزایش حضور و فعالیت زنان در شهر و تقویت احساس امنیت آنان در جامعه ساماندهی شده و فاکتورهایی مانند توسعه و طراحی نامتناسب شهری، روشنایی معابر، گذرگاه های خلوت، دسترسی به وسائل نقلیه عمومی و... نیز از جمله شاخص هایی است که مورد توجه قرار گرفته است.
این روزها شاهد ورود دختران محجبه هستیم که با عنوان بلاگر پا در عرصه مجازی گذاشتند؛ اگرچه این افراد زیست سالم تری دارند اما نباید فراموش کرد که میان تبرج و حجاب واقعی یک خط باریک قرار دارد.

لارنس نورمــن، خبــرنگار وال‌استریت ژورنال در توئیتی مدعی پاسخ منفــی ایران به درخواست سفر رافائل گروسی به ایران و همچنین درخواست دسترسی بازرسان آژانس به دستگاه‌های نظارتی شد.
هرجا مدیریتی باشد و برای اداره امور بودجه‌ای در نظر گرفته شده باشد، احتمال فساد امری نامانوس اما طبیعی به شمار می‌رود. نامانوس به این دلیل که سوءاستفاده به هر شکلی که باشد، هم به منافع ضربه می‌زند و هم در جامعه نوعی بی‌اعتمادی به وجود می‌آورد.
یکی از موضوعاتی که در حوزه اقتصـادی اثر مستقیم دارد برداشته شدن تحریم‌هاست اما با وجود اینکه مذاکرات و بازگشت ایران و کشورهای طرف برجام، به این معاهده کمی زمانبر است و معلوم نیست که طرفین چه زمانی به توافق قطعی دست پیدا کنند، عملا احیای برجام در سال 1400 و نمود آثار آن در اقتصاد منتفی محسوب می‌شود.
هدف از نگارش این یادداشت پاسخ به این سوال است که اولا ابراهیم رییسی برای آغاز مجدد مذاکرات در خصوص برجام با چه محذوراتی در داخل مواجه است و ثانیا چرا وقفه طولانی در روند احیای مذاکرات وین به صلاح منافع ملی نیست؟
این روزها قلب ایرانیان در پنجشیر می‌تپد و این دلشوره شامل همه ایرانیان، حتی آنها که به تازگی واقع‌گرایی سیاسی را تجربه می‌کنند هم می‌شود. به جز بخش کوچکی از تندروترین لایه‌های مسلمانان اهل تسنن، کمتر کسی در دنیا هست که در ترجیح احمدمسعود به هبت‌الله آخوندزاده لحظه‌ای تردید کند.
با نزدیک شده به پایان سال زراعی که با خشکسالی همراه بود، مدیرکل هواشناسی استان از پیشبینی تاخیر در آغاز بارندگیها خبر میدهد که می‌تواند نشانه ای از ادامه خشک سالی در استان باشد. ‌
ایران به عنوان یکی از قدرت‌های منطقه باید مراقب ابعاد پیدا و پنهان تحولات افغانستان باشد، در فضایی که طالبان حمایت بی‌چون و چرای پاکستان، عربستان، قطر، امارات، ترکیه و... را دارد سیاست خارجی ایران باید مبتنی بر کنش باشد نه واکنش! باید پذیرفت کشورهایی مثل پاکستان، عربستان، ترکیه، قطر و همچنین امارات و بحرین و... از این‌که ایران به عنوان یکی از قدرت‌های منطقه مطرح است، خشنود نیستند! بنابراین حکمرانان‌شان با کمک اربابان‌شان در فرآیند زمان به دنبال تضعیف قدرت منطقه‌ای ایران هستند.
اگر بخواهیم وعده‌های دولت رئیسی مقایسه کنیم، دولت‌های قبل در مسیر فعالیت برای روی کار آمدن، وعده‌های خیلی بیشتری به مردم می‌دادند.