یادداشت‌ها

بهاره رهنما: «هر آدمی که بعد از ۳۰ سال کار کردن نتواند زندگی خوبی داشته باشد بی‌دست و پاست!» حظ بردیم از دُرفشانی‌هایتان خانم رهنما. حرف‌هایتان را که شنیدیم کلمه بغض کرد، صدا روزه سکوت گرفت و پژواکِ پوچی در گوش‌هایمان پیچید و غُرید.
شورا به‌عنوان نماد مردم سالاری و تحقق مشارکت آنها در مدیریت اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی جایگاه ویژه‌ای در قانون اساسی و باورهای دینی ما دارند. از بدو پیروزی انقلاب اسلامی نخبگان اجتماعی، همواره گوش به زنگ آغاز حاکمیت شوراها در ابعاد اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بودند.
بالاخره پس از ابهامات و انتقادات فراوان و پس از مکث و تامل زیاد دولت سیزدهم یک عضو مرکز پژوهش های مجلس را به عنوان وزیر پیشنهادی وزارتخانه آموزش و پرورش به مجلس معرفی کرد.
در پی انتشار یک نامه با مهر محرمانه از وزارت نفت، که درباره حقوق و مزایای یک استخدامی جدید در این وزارتخانه بود، وزارت نفت به‌ جای پاسخگویی از خانم روزنامه‌نگار شکایت کرده است.
حداقل ازابتدای انقلاب تاکنون هــردولتی روی کارآمده است، اغلب برخلاف راه وروش دولت پیشین گام برداشته است که داستان طولانی و مشخصی دارد وهمه آن را دیده ایم ویادآوری آن روند ممتد دراین مختصر نمی‌گنجد.
با افزایش نرخ تورم بیش از میزان کنونی احتمال دارد یا دیگر رشد اقتصادی رقم نخورد و یا حتی به سمت منفی شدن حرکت کند، بنابراین آنچه مسلم است رشد اقتصادی کنونی واقعی نیست و نمی‌تواند به معنای خروج از رکود باشد.
در دنیای مدرن و صنعتی امروز که بیش از نیمی از جامعه افراد سالمند میباشد ، جایگاه خالی رسانه از پرداختن به موضوعات مرتبط با سالمندان به خوبی حس میشود ، نبود برنامه های ویژه درجهت سرگرمی سالمندان و کمک به زندگی بهتر در دنیای صنعتی از جمله این کمبود ها میباشد .
درباره ساخت و الگوی رفتار آمریکای قرن21، رویکردهای مختلفی ارائه شده است. هریک از نظریه‌پردازان تلاش دارند تا شکل و تصویر خاصی از ساختار قدرت و آینده سیاسی آمریکا را ارائه دهند. اگرچه موضوعاتی همانند قدرت ملی نقش موثری در تعیین جایگاه آمریکا در سیاست جهانی دارد اما نخبگان سیاسی صرفا به‌عنوان یکی از اجزای اصلی قدرت تلقی می‌شوند.
مجلس یازدهمی‌ها نه‌تنها اصراری به بهبود چهره خود نزد افکارِعمومی ندارند که تلاش می‌کنند خودشان را از چشم مردم بیندازند. رفتار این دوره پارلمان، نمی‌تواند فارغ از جایگاه و نقش مردمی آن تحلیل شود.
حق به شهر یا حق بر شهر یکی از مفاهیم اصلی در عرصه شهری و مدیریتی شهر در جهان است، اما سابقه ورود آن به ایران نیز نسبتا جدید است. حق بر شهر یعنی انتظارات و نیازهای هر شهروند از شهر محل زندگی خود است.
جناب آقــای رئیس جمهــور، جنابعالــی در جلسه مورخ ۱۲ آبان ماه جاری هیات دولت نسبت به چگونگی انتصاب‌ها در سطوح مدیریتی‌، هشدار دادید آن‌هم در شرایطی که در اصل پنجم از اصول دوازده‌گانه‌ای که در روزهای آغازین مسئولیت خود به صراحت پایبندی خویش را به شایسته گزینی‌، انتصاب مدیران کارآمد و فساد ستیز اعلام کردید.
سیزده آبان همه‌ساله به عنوان روز دانش‌آموز مورد توجه رسمی قرار می‌گیرد و رسانه‌ها رسمی و دولتی و حکومتی به این مناسبت به‌طور جدی می‌پردازند اما خود دانش‌آموزان آن را جدی نمی‌گیرند حتی اگر مدارس بهترین برنامه را برای این روز تدارک ببینند و به دانش‌آموزان گل و شیرینی بدهند و دانش‌آموزان ممتاز را مورد تشویق قرار بدهند باز هم دانش‌آموزان ارتباط معناداری با این روز برقرار نمی‌کنند.
یکی از اقدامــاتی که در مجلــس فعلــی در حــوزه قانونگذاری صورت می‌گیرد، ارجاع طرح‌ها و لوایح به طریقه اصل 85 قانون اساسی است. اصل 85 قانون اساسی در شرایطی که ضرورت دارد و مجلس گرفتار برنامه‌های طولانی باشد و وقت رسیدگی به طرح یا لایحه‌ای را نداشته باشد، تصویب یک طرح یا لایحه را می‌توان برابر اصل 85 به کمیسیون تخصصی آن طرح و برنامه داد و در آن کمیسیون بدون آنکه در صحن علنی مجلس مسئله مطرح شود، به صورت آزمایشی و برای مدت معینی تصویب می‌شود و در مجلس کلیات آن به تصویب می‌رسد.
طارمی با موضع‌گیری نابجای خود، باب تنش در تیم ملی را باز کرد. اگر هم چنین بابی پیشتر باز شده بود، طارمی آن را بازتر کرد و این در شرایط کنونی، نه به سود تیم ملی بود نه به سود بازیکنان فوتبال ایران.
بالاخره طرح «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» از تصویب نهایی شورای نگهبان گذشت و برخی اصولگرایان اظهار امیدواری کردند که با این طرح شاهد وفور جمعیت باشیم و حتی منتظر ۴ یا ۵ فرزند نیز هستند. طرحی که ۷۴ ماده و ده‌ها بند و تبصره دارد.
روز چهارشنبه گذشته همکاران من در مجلس به طرح اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان رای ندادند .دلیل اصلی مخالفان طرح صدر ماده یک بود که میگوید《نمایندگان ملزم به رعایت شوُو‌ن نمایندگی هستند و شأن نمایندگی بدین معناست که افعال، گفتار و نوشتار نماینده در داخل و خارج از مجلس اعم از حضور ی و مجازی نباید مغایر با قانون ، موازین شرع ، اخلاق حسنه و اقتضاء جایگاه نمایندگی باشد》
مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت و درمان در حالی مدعی شکست رکورد واکسیناسیون روزانه در کشور شده است که به‌دلیل بی‌توجهی برخی از هموطنان به شیوه‌نامه‌‌های بهداشتی و لزوم واکسیناسیون، خیلی زودتر از پیش بینی‌ها پیک جدید کرونا آغاز شده است.
بعد از مدت‌ها ابهام‌ آفرینی سرانجام تاریخ دقیق آغاز مذاکرات ایران با کشورهای عضو برجام اعلام شد. علی‌ باقری‌کنی و اتحادیۀ اروپا به‌طور جداگانه از توافق دو طرف برای آغاز مذاکرات ایران و کشورهای موسوم به 1+4 در تاریخ 8 آذر در وین خبر داده‌اند.
منطقه آزاد اروند طی دوسال گذشته و خصوصا شش ماه اخیر تلاطم هایی را از سر گذرانده که اگر بعد از خروج از آنها تغییری در پیشرفتش حاصل و مشاهده نشود‌، دیگر زیاد نمی‌توان روی بهبود اوضاعش در آینده‌ای دیگر حساب خاصی باز کرد. منطقه‌ای به شدت استراتژیک و مهم که هم می‌تواند بحران ساز باشد و هم بحران زُدا.
از چهارشنبه تا ظهر جمعه بیش از500 پیام مجازی، پیامک، تماس و مراجعات حضوری در خصوص چرایی و چگونگی بازگشایی مدرسه در روز شنبه ۱۵ آبان (امروز) به دستم رسیده است و جالب تر آنکه هیچ جواب متقن و معقولی برای ارائه و اقناع مخاطبان در چنته نیست. این حال و روز مدیران مدارس پرجمعیت دولتی در روزهای کرونایی اخیر است.
بدون تردید یکی از مهم‌ترین مشکلات اقتصادی ایران، وضعیت نامناسب اشتغال است. به نظر بنده بیشترین اثر در نابسامانی‌های اجتماعی کشور را باید متوجه وضعیت بیکاری، اشتغال ناقص و ساختار شغلی دانست.
استان مرکزی خلاصه ای از تمام ظرفیت های مختلف در کشور از جمله صنعت ، کشاورزی ، معدن ، گردشگری ، صنایع دستی ، مناطق حفاظت شده طبیعی ، تاریخ ، تمدن و گنجینه های باستانی ، ثروت ، تولید و اشتغال پایدار و .. می‌باشد که جز چند استان معدودی هستیم که این مقدار تنوع در تولید ثروت را در خود جای دادیم ، اما سوال مهم این است که چرا با این همه پتانسیل مردم ناراضی هستند .