روانشناسی

روانشناسی مجله پرسون با رویکردی تخصصی به ارائه مطالبی آموزشی در زمینه سلامت روح و روان می پردازد.

یک متخصص روان‌شناس بالینی و جامعه‌شناس با تأکید بر اینکه فرد درون‌گرا لزوماً علائم افسردگی را ندارد و فاقد این علائم است، گفت: بعضی از افراد، درون‌گرایی را با بیماری روحی روانی اشتباه می‌گیرند، درون‌گرایی یک بیماری نیست و با در خود فرورفتگی و افسردگی تفاوت دارد. بسیاری از زنان درون‌گراتر از مردان هستند و با افزایش سن گرایش به سمت درون‌گرایی برای یافتن انگیزه ملموس‌تر می‌شود.
کابوس های مربوط به خیانت، در این مقاله، یک رمزگشایی از دلایل و ابعاد عاطفی و روانی این پدیده گسترده را ارائه می‌دهد. با بررسی این کابوس ها، این مقاله به نقد و تفکر درباره چگونگی مدیریت و پیشگیری از این تجربه‌های ناخوشایند پرداخته و به خوانندگان اطلاعات جالبی ارائه می‌کند.
محققان دست به پژوهشی بر روی هزاران جوان درباره ی ارتباط میان هوش و عادت های خواب زدند. این پژوهش نشان داد اغلب افراد باهوش ترجیح می دادند هم در روزهای آخر هفته و طی هفته، تا دیر وقت بیدار بمانند.
برای احساس شادی بیشتر، پیشنهاد می‌کنیم کمی از دغدغه‌های زندگی فاصله بگیرید و بخواهید تا شادی به سراغتان بیاید. در آن صورت خواهید دید که برخلاف تصور حتی کوچک‌ترین اتفاقات زندگی نیز می‌توانند موجب شادی‌تان شوند.
فرزند پروری از سنین پایین که بچه‌ها جز گریه کردن کاری بلد نیستند تا رشد گام به گام آنها، هر مرحله صبوری و سعه صدرش خودش را می‌طلبد! تصور کنید با موجودی روبه رو هستید که چیزی نمی‌داند، این شما هستید که هرآنچه انجام بدهید یاد می‌گیرد و آموزش می‌پذیرد! همانطور که بچه‌ها راه رفتن، حرف زدن، خندیدن، دست زدن، دویدن و... را از بزرگتر‌ها یاد می‌گیرند تمام واکنش‌های شما را هم به هنگام هر رخداد در ذهنشان ثبت و ضبط می‌کنند و به موقع خودش آن‌ها را پیاده خواهند کرد!
هوش جز آن دسته از سازه‌های روانشناختی است که تعاریف مختلف و گا‌ها ضد و نقیضی داشته است. اخیرا پژوهشی منتشر شده که بر اساس تعریف خود از هوش نشان می‌دهد افراد باهوش بیشتر در معرض خطر ابتلا به اختلالات روانی هستند و علت احتمالی آن را واکنش‌پذیری بیش از حد نسبت به محیط اطراف تبیین کرده‌اند.
مقایسه خودمان با دیگران امری طبیعی است و می‌تواند برای رسیدن به اهداف‌مان به ما انگیزه دهد. با این حال، مقاسه بیش از حد خود با دیگران می‌تواند برای سلامت روان ما مضر باشد و باعث شود که در این حس بمانیم که به اندازه کافی خوب نیستیم.
روانشناسان می‌گویند برای آموزش احترام به فرزند خود، باید خودتان هم با او همینگونه رفتار کنید. وقتی پدر و مادر‌ها به فرزند خود اصرار می‌کنند که باید تحت هر شرایط به هر بزرگتری احترام بگذارند، اما خود نمونه‌ی مناسبی برایش نیستند، این امر ممکن است فرزند را به سمت احترام خودکار و فکر نشده سوق می‌دهد.
یک روانشناس بالینی و مشاور خانواده با بیان اینکه والدین باید سعی کنند تا پیش از سن مدرسه به کودکان خود در خصوص ابتلاء به اختلال بیش‌فعالی برچسب نزنند، راهکارهای افزایش تمرکز در این کودکان را تشریح کرد.
مزایای طبیعت درمانی برای سلامت روان را در این مقاله از بیتوته بررسی خواهیم کرد، زیرا ارتباط با طبیعت به عنوان یک راهکار درمانی برای بهبود سلامت روانی افراد، از جمله نقاط قوتی است که به طور گسترده مورد توجه قرار گرفته است. از تأثیرات مثبت آرامش بخش طبیعت تا تسهیل فرآیند های ترکیبی درمانی، این مزایا به دلیل تأثیرات مثبت بر حالت های روانی به نقل از تحقیقات مختلف آشکار شده‌اند.
یک نظرسنجی متا گالوپ در سال ۲۰۲۳ نشان داد که تقریباً از هر ۴ بزرگسال در سراسر جهان، ۱ نفر احساس می‌کند که بسیار یا به طور نسبی تنها است. ارتباطی که یک فرد با دوستان، خانواده و شرکای خود ایجاد می‌کند بسیار مهم است. چرا که تنهایی مخرب است و می‌تواند بر سلامت روح و جسم افراد تاثیر بگذارد.
اگر استرس زیاد باشد و مدیریت نشود یا در طولانی مدت ادامه یابد، می‌تواند منجر به مشکلات جدی‌تر شود که شاید تهدیدی برای زندگی فرد باشد. و بیماری زا باشد.
افرادی که بیشتر از سنشان می‌فهمند، اغلب حس همدلی و شفقت بیشتری نسبت به دیگران دارند. آن‌ها می‌توانند احساسات دیگران را عمیقاً احساس کنند و توانایی ذاتی برای درک اطرافیان خود دارند.
بسیاری از افراد از انگشترها فقط به عنوان اکسسوری یاد می کنند و بدون دانستن معنی و مفهوم انداختن آن ها در هر انگشت از آن ها استفاده می کنند اما بهتر است بدانید انداختن انگشتر در هر انگشت پیام مخصوص به خود را دارد.
محققان در مطالعه‌ای در دانشگاه بریستول به این نتیجه رسیده اند که بی خوابی شما می‌تواند نشانه‌ی هوش بالای نوزادتان باشد. این تحقیقات نشان می‌دهد که بین سطح موفقیت‌های فکری و خواب ناقص شبانه ارتباط وجود دارد.
حدود پنج سال پیش داوید (نام مستعار) متوجه شد که همیشه با دختری که با او در رابطه بود، دعوا می‌کند. او در اولین قرار ملاقاتش گفته بود امیدوار است پیش از مرگ با هزار زن رابطه داشته باشد. آنان در نهایت توافق کردند یک رابطه انحصاری داشته باشند، اما تک همسری یعنی حفظ رابطه صرفا در چارچوب دو نفره میان آن دو به عنوان منبع اصلی تنش باقی ماند. داوید می‌گوید: "همیشه به او می‌گفتم که تا چه اندازه این موضوع مرا آزار می‌دهد".
در این مقاله به بررسی مراحل رشد روانی،اجتماعی اریکسون می‌پردازیم. این مراحل، که توسط روان‌شناس معروف اریک اریکسون توسعه یافته‌اند، به دقت مراحل گذر از طیف رشد انسان از زمان تولد تا پایان عمر را توصیف می‌کنند.