زیر و بم ماجرای شناسایی بالون‌های جاسوسی

ماجرای جنجالی سر سرنگون شدن یک بالون جاسوسی چینی در حوالی سواحل کارولینای جنوبی آمریکا را در این گزارش مورد بررسی قرار داده ایم.
تصویر زیر و بم ماجرای شناسایی بالون‌های جاسوسی

به گزارش سایت خبری پرسون، در پی جنجال مطرح شده بر سر سرنگون کردن یک بالون جاسوسی چینی در حوالی سواحل کارولینای جنوبی آمریکا، پرسش هایی بر سر این مطرح است که چرا پکن اقدام به استفاده از یک تکنولوژی ظاهراً قدیمی برای جمع آوری اطلاعات کرده است؛ در حالی که ابزارهای پیچیده‌تری برای این کار موجود هستند ."

پایگاه اینترنتی "هیل" در تحلیل جنجال اخیر بر سر سرنگونی یک بالن جاسوسی ادعایی چین توسط آمریکا نوشته است:

«به گفته تیموتی هیث، یک محقق دفاعی بین‌المللی ارشد در اندیشکده رند کورپوریشن، یک دلیل استفاده چین از این روش این است که شناسایی بالون ها سخت بوده و آنها این مزیت را نسبت به ماهواره‌ها که معمولا تحرکاتشان قابل پیش بینی است دارند.

چند دلیل برای اینکه شناسایی بالون های جاسوسی سخت است، وجود دارد.

هیث اظهار کرد: تکنولوژی‌های جدیدتر اجازه می دهند موتورهای کوچک به آنها متصل شوند و به این ترتیب شما می‌توانید تغییراتی را در موضع بالون إعمال کرده و سپس آنها می‌توانند تا مدتی در یک مکان باقی بمانند.

هیث بیان داشت: زمانی که شما در فضا یک ماهواره را شناسایی کنید می‌توانید مدار آن را ردیابی کرده و دقیقا پیش بینی کنید که چه زمان عبور خواهد کرد و چه زمان در حال رصد نیست.

این می تواند یکی از دلایل تصمیم چین برای استفاده از بالون باشد؛ اینکه حرکات آن نامنظم تر و بنابراین ردیابی آن دشوارتر است.

دولت بایدن گفته چند بالون جاسوسی چینی در هنگام فعالیت دولت ترامپ بر فراز آمریکا پرواز کردند. مقامات گفتند که اطلاعات در این مورد تا پس از اینکه ترامپ از ریاست جمهوری کنار رفت، مشخص نشد.

ژنرال گلن وان‌هرک ، فرمانده واحد فرماندهی دفاع هوافضای آمریکای شمالی و فرماندهی شمالی در ارتش آمریکا گفت: "من به شما می‌گویم که ما این تهدیدها را شناسایی نکردیم و این شکاف در اشراف به این حوزه است که ما باید بفهمیم."

هیث خاطرنشان کرد، سابقه استفاده از بالون‌های جاسوسی به زمان جنگ داخلی آمریکا باز می گردد.

او به پایگاه هیل گفت: آمریکا به طور تاریخی از بالون‌ها برای حمل تجهیزات نظارتی و تجهیزات جمع آوری اطلاعات استفاده کرده است. مزیت بالون ها یکی این است که نسبتا ارزان هستند و دوم این که شناسایی آنها می تواند دشوار باشد، فلزات زیادی در آنها وجود ندارد، بنابراین رادارها به آسانی آنها را شناسایی نمی‌کنند و سوم اینکه شما می‌توانید آنها را در مکانی قرار داده و آنجا حفظ کنید.

از سوی دیگر، به خاطر اینکه بالونها روش کم هزینه‌ای برای جاسوسی هستند، اگر هم کشور دیگری آنها را همچون برخورد اخیر آمریکا با این بالون سرگردان سرنگون کند ضایعه چندان بزرگی محسوب نخواهد شد.

علاوه بر این، بالون ها اغلب از مواد نرم‌تری ساخته می شوند که سبب می‌شود کار رادارها برای ردیابی آنها نسبت به ردیابی ماهواره‌های غنی از فلز دشوار تر باشد. اگر یک هواپیما در رادار نشان داده نشود، مدت بیشتری طول خواهد کشید تا مقامات آن را تشخیص دهند.

چین این بالون را به عنوان یک بالون "آب و هوایی" ویژه پرواز در ارتفاع بالا توصیف کرد که به سبب محدود بودن ظرفیت هدایت آن از مسیر خود منحرف شده است. این بالون ابتدا در آسمان آلاسکا سرگردان بوده و سپس وارد آسمان کانادا شده و دوباره به حریم هوایی آمریکا برگشته و در آنجا یک هفته به آرامی در سراسر این کشور پرواز کرده است.

هیث خاطرنشان کرد استفاده از بالون یک شیوه جاسوسی است که تا کنون توسط تعدادی از کشورها مورد استفاده قرار گرفته است.

هیث گفت: بله، این احتمالاً یکی از روشهای فراوان مورد استفاده چین برای جمع آوری اطلاعات است، دقیقاً همانطور که دولت آمریکا از روشهای بسیاری برای جمع آوری اطلاعات از چین استفاده می کند. این برای من چندان قابل توجه نیست که چین از روشهای مختلف اطلاعاتی استفاده کند. ایالات متحده هم همین کار را می کند.»

منبع:ایسنا

461923