وقتی تحریم در دنیا رنگ می‌بازد

پالایشگاه‌های هندی درهم را جایگزین دلار در خرید عمده پول نفت وارداتی روسیه از تاجران مستقر در دبی کردند.
تصویر وقتی تحریم در دنیا رنگ می‌بازد

به گزارش سایت خبری پرسون، منابع آگاه می‌گویند، پالایشگاه‌های هندی عمده پول نفت وارداتی از روسیه را که از تاجران مستقر در دبی می‌خرند را به جای دلار با درهم پرداخت می‌کنند.

چهار منبع آگاه گفتند، پالایشگاه‌های هندی پول بیشتر نفت وارداتی از روسیه را که از تاجران مستقر در دبی می‌خرند، به جای دلار با درهم پرداخت می‌کنند.

درحالی که تحریم‌های غرب علیه روسیه توسط هند به رسمیت شناخته نشده است و خرید نفت روسیه در صورت ممکن آنها را نقض نکند، بانک ها و موسسات مالی در مورد تسویه پرداخت‌ها محتاط هستند تا ناخواسته تحریم‌های روسیه را نقض نکنند.

پالایشگاه‌های هندی و تاجران نگران هستند که نتوانند پرداخت به دلار را انجام دهند، به ویژه در صورتی که قیمت نفت روسیه از سقف قیمتی تعیین شده از سوی غربی‌ها بالاتر برود.

این امر سبب شد تا تاجران به دنبال روش‌های جایگزین برای پرداخت باشند که می‌تواند به روسیه در دلار زدایی از اقتصادش در واکنش به تحریم‌های غرب کمک کند.

تلاش پیشین پالایشگاه‌های هندی برای پرداخت به تاجران برای نفت روسیه به درهم از طریق بانک‌های دبی شکست خورده بود و مجبور شدند دوباره به پرداخت دلاری روی بیاورند.

به گفته منابع آگاه، اما بانک دولتی هند (بزرگ ترین بانک‌های هند) اکنون این پرداخت‌ها به دره را انجام می‌دهد. جزئیات این تراکنش‌ها اعلام نشده است.

این بانک چهل و نهمین بانک بزرگ در جهان است که در کشورهای مختلف از جمله در آمریکا شعبه دارد.

سقف قیمتی تعیین شده برای نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه، شرکت‌های غربی را از فراهم کردن خدماتی نظیر بیمه و کشتیرانی برای محموله‌های بالای 60 دلار ممنوع کرده است.

دیروز هم شبکه خبری سی ان بی سی طی گزارشی اعلام کرد، تحریم‌های غرب علیه صادرات نفت روسیه کامل شکست خورده است و سقف قیمتی جدید نیز نیز ممکن است ناکارآمد باشد.

پال کریگ رابرتس، اقتصاد دان آمریکایی و یکی از مقامات کاخ سفید در دوران دولت «رونالد ریگان» در دهه هشتاد، در مقاله‌ای‌ نوشت، اگر عربستان و سایر کشورها دلارهای نفتی را کنار گذارند، این امر منجر به حوادث فاجعه بار در ایالات متحده خواهد شد.

این اقتصاددان آمریکایی معتقد است سیاست مالی واشنگتن با هدف مصادره دارایی‌ها و اعمال تحریم‌ها، موقعیت دلار را تضعیف کرده است.

منبع:فارس

461308