گزارش و تحلیل

مهمترین و حرفه ای ترین تحلیل ها در حوزه جهانی را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

رزمایش‌های «پیامبر اعظم ۱۷» و شبیه سازی حمله به دیمونا با ۱۶ موشک بالستیک، نشان دهنده آن است که هر تحرکی علیه ایران با پاسخ قاطع نظامی مواجه می‌شود. چه بسا پیام این رزمایش ها، پیش از اسرائیل، متوجه آمریکاست تا تل اویو را مورد حمایت قرار ندهد.
پرونده ویژه پرسون: برجام از کجا آمد و به کدام سمت می‌رود؟!/ بخش هفتم

از سرگیری گفت‌وگوها در دولت رئیسی/ چه سرنوشتی در انتظار مذاکرات وین است؟

با تمام اما و اگرها و تعلل‌هایی که میان ایران و آمریکا وجود داشت در نهایت 8 آذر ماه زمان آغاز مذاکرات وین میان ایران و کشورهای 1+4 برای رفع تحریم های ظالمانه اعلام شد. 
این اولین‌بار نیست که شاهد پیشنهاد مذاکرات و توسعه روابط ایران و عربستان هستیم؛ مذاکراتی که چندین دوره در بغداد ادامه یافته اما اراده جدی ازسوی ریاض برای پیشرفت این مذاکرات دیده نشده است؛ کمااینکه پایان جنگ یمن یکی از پیش‌شرط‌های ایران برای گفت‌وگو با عربستان است؛ موضوعی که با ارسال سیگنال‌های متناقض هیات حاکمه آل‌سعود نوعی سردرگمی و اختلاف در میان هیات حاکمه سعودی برای عبور از مشکلات و بحران‌های موجود این کشور در عرصه سیاست خارجی به وجود آورده است.
از سرگیری مذاکرات احیای برجام و رفع تحریم‌ها در هتل کوبورگ وین و تلاش طرف‌های توافق برای بازیابی برنامه جامع اقدام مشترک، نقش‌یابی بازیگران منطقه‌ای تاثیرگذار و تاثیرپذیر در روند این توافق را مجددا به فضای رسانه‌ای آورده است. عربستان سعودی از جمله مهم‌ترین بازیگران منطقه‌ای است که سابقه کارشکنی در روند مذاکرات و همراهی در تحریم‌ها و کمپین فشار حداکثری آمریکای ترامپ علیه ایران را در کارنامه خود دارد.
پرونده ویژه؛ برجام از کجا آمد و به کدام سمت می‌رود؟!/ بخش دوم

چرا فعالیت‌های هسته‌ای باعث تحریم ایران شد؟

همانطور که در گزارش قبلی بیان شد، ماجرای تسخیر سفارت آمریکا در 13 آبان سال 58 و گروگان گرفتن کارمندان سفارت و همچنین فعالیت‌های هسته ای ایران دو بهانه قوی غرب برای آغاز تحریم ایران بود. در این گزارش به دنبال پاسخ به این سوال هستیم که چرا فعالیت‌های هسته ای ایران باعث تحریم‌اش شد، در حالی که بسیاری از کشورها بدون مزاحمت و فشار برنامه هسته‌ای خود را تحقق بخشیدند.
ظرفیت‌های تقنینی و نظارتی مجالس کشورهای مختلف در مسیر توسعه پایدار، هم‌گرایی سیاسی، اشتراک‌گذاری تجارب موفق و گسترش منافع مشترک طرفین این روزها در حال تقویت بوده و به عنوان ابزار مؤثر برای تأمین منافع ملی کشورهاست، از این رو مجلس شورای اسلامی نیز گام‌های بلندی در راستای احیا و تقویت دیپلماسی پارلمانی برداشته و در این مسیر رو به‌ جلو است.
پرونده ویژه پرسون: برجام از کجا آمد و به کدام سمت می‌رود؟!/ بخش اول

تحریم چیست و چرا ایران تحریم شد؟

زمانی که یک کشوری به اقدامات خلاف عرف نظام بین‌الملل دست می‌زند و به عنوان ناقض قوانین بین‌المللی شناخته می‌شود، از سوی یک نهاد بین المللی، یک و یا چند کشور با یک ابزار تنبیهی با عنوان تحریم مواجه و برای آن مجازات درنظرگرفته می شود.
: روزنامه‌ کیهان در مطلبی با عنوان: «شکست مذاکرات، هدف بایدن» می‌نویسد: «با توجه به مواضع آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به نظر می‌رسد دور سختی از مذاکرات در وین در پیش است و در سال ۲۰۲۱ اتفاق خاصی نخواهد افتاد و همه چشم‌ها به سال ۲۰۲۲ دوخته شده، درحالی‌که برجامی که به دنبال احیای آن هستند، یک سال تا زمان نخستین بند غروبش یعنی پایان محدودیت‌های موشکی در قطعنامه ۲۲۳۱ باقی مانده است.
روز گذشته، خبری در صفحه توییتری سفارت کره‌جنوبی در تهران منتشر شد که خشم و عصبانیت کاربران فضای مجازی را در پی داشت. در این خبر آمده است که «در جریان دیدار جناب سفیر از بیمارستان آتیه و برای کمک به مردم‎ ایران برای غلبه بر ‎کووید۱۹، جناب سفیر یون، دوهزار عدد ‎ماسک (کی‌اف۹۴) را به بیمارستان اهدا کرد.»
شرایط به نحوی است که همگی را به یاد "گره کور" همیشگی روابط ایران و آمریکا می اندازد. این گره کور از زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ وجود داشته و حالا نیز به نحو دیگری در حال تکرار است.
سفیر سابق ایران در افغانستان در گفتگو با پرسون:

ادعای دخالت ایران در اوضاع افغانستان، صرفاً یک آدرس غلط است

در خصوص دخالت در اوضاع افغانستان، باید انگشت اتهام‌شان را به سمت دیگرانی بگیرند که اسناد و مدارک‌شان از مداخله در جریانات افغانستان آشکار بوده و هست. بنابراین از نظر من این صرفاً یک آدرس غلط است و جزء شیطنت‌هایی است که سیستم‌های امنیتی غربی انجام می‌دهند.
رسانه‌های سومالی گزارش دادند که یک بمب گذار انتحاری امروز جمعه خود را در مجاورت یک پایگاه نظامی در موگادیشو، پایتخت این کشور منفجر کرد.
یک کارشناس مسائل بین‌الملل لغو تمامی تحریم‌ها از سوی آمریکا را این‌گونه تحلیل کرد: اگر بخواهیم به نقطه مطلوب برسیم و بار سنگین تحریم ها را برداریم باید نوع نگاه را نسبت به منطقه و مسائل بین المللی تغییر دهیم تا در پی آن مشکلات اقتصادی هم برطرف شود.
نشریه آتلانتیک" در گزارشی، به مساله ایجاد اتحاد نظامی-امنیتی جدیدِ AUKUS میان آمریکا، بریتانیا و استرالیا پرداخته و ضمن ارزیابی و تحلیل ریشه‌ها و دلایل اصلی شکل گیری این اتحاد، آن را نمودی از حرکت به سمت یک نظم جدید جهانی از سوی قدرت‌های آنگلوساکسونی با هدف مهار چین و دفاع از موقعیت جهانی خود ارزیابی کرده است.
اردوغان متن مکالمه تلفنی اخیر خود با محمد بن زاید را فاش نکرده است و فقط تعداد کمی از افراد معتمد می‌دانند که ولیعهد چه قولی به وی داده است. به گفته برخی منابع، محمد بن زاید قول سرمایه گذاری بیش از ۱۰ میلیارد دلاری را به اردوغان داده است.
گزارش ویژه اندیشکده آمریکایی استراتفور :

احتمال تبدیل افغانستان به صحنه جنگ نیابتی منطقه‌ای

یک اندیشکده آمریکایی می‌گوید تصرف دره پنجشیر افغانستان یک پیروزی سیاسی و تبلیغاتی برای طالبان است، اما چند عامل دیگر آینده جبهه مقاومت ملی را مشخص خواهد کرد.
روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی درباره افزایش ظرفیت هسته ای کشورمان تصریح کرد که هدف جمهوری اسلامی ایران از این کار، اعمال فشار بر دولت بایدن برای احیای سریع توافق هسته ای ٢٠١٥ است.
درگیری میان طالبان و پنجشیری‌ها همچنان ادامه دارد. سخنگوی جبهه مقاومت ملی می‌گوید که نیروهای طالبان به ارتفاعات دربند در مرز میان ولایت کاپیسا و پنجشیر رسیده بودند؛ اما عقب رانده شدند.
طالبان ادعا کرد که نیروهایش کنترل پنجشیر را به دست گرفته‌اند اما رهبر مقاومت خبر سقوط پنجشیر را تکذیب کرد و افزود: وضعیت سختی در منطقه حکم فرماست.
پایگاه تحلیلی «کریدل» بررسی می‌کند؛

عزم ایران و حزب‌الله برای شکستن محاصره آمریکا علیه لبنان

روی کار آمدن ابراهیم رئیسی خون تازه‌ای در رگ‌های محور مقاومت جاری کرده و ارسال سوخت از ایران به لبنان نشان می‌دهد تهران و حزب‌الله عزم خود را جزم کرده‌اند تا محاصره‌ی آمریکایی-صهیونیستی را بشکنند.