ازدواج و رابطه جنسی با محارم/ پشت پرده تکان‌دهنده ژست روشنفکری اروپایی‌ها

ازدواج و رابطه جنسی با محارم در فرانسه و تعدادی از کشورهای اروپایی بسیار جنجال برانگیز شده است.

تصویر ازدواج و رابطه جنسی با محارم/ پشت پرده تکان‌دهنده ژست روشنفکری اروپایی‌ها

به گزارش سایت خبری پرسون، ازدواج با محارم در فرانسه و شماری از کشورهای اروپایی همچنان موضوعی جنجالی است.

ازدواج با محارم در فرانسه و شماری از کشورهای اروپایی همچنان موضوعی جنجالی است. نشریه فرانسوی فیگارو در گزارشی می‎گوید که کمیسیون مستقل ازدواج با محارم و خشونت جنسی علیه کودکان از سپتامبر ۲۰۲۲ تا اول ژانویه ۲۰۲۳ حدود ۴ هزار و ۸۰۰ شهادت جدید در این زمینه دریافت کرده که افزایشی ۳۰ درصدی در حدود ۴ ماه را نشان می‌دهد.

اکنون دو سال از زمان راه اندازی کمیسیون ازدواج با محارم و بیش از سه سال از زمان توجه ویژه به خشونت خانگی در فرانسه می‌گذرد، اما این مباحث هنوز راه به جایی نبرده و قانون ازدواج با محارم در فرانسه همچنان بدون تغییر باقی مانده است.

-پاریس برای تغییر قانون ازدواج با محارم از خود مقاومت نشان می‌دهد

به گزارش «تلگراف»، اگرچه دولت فرانسه اعلام کرده که قصد جرم انگاری شکلی خاص از ازدواج محارم را دارد، اما با وجود فشارهای فراوان هنوز این اتفاق رخ نداده است.

پس از انتشار گزارشی برجسته در مورد سوءاستفاده جنسی توسط اعضای خانواده در فرانسه، فشارها بر این کشور برای تغییر قانون ازدواج با محارم افزایش یافت.

در حال حاضر ازدواج با محارم از نظر اجتماعی در فرانسه ممنوع اما از نظر قانونی ممنوع نیست.

براساس قانون ازدواج با محارم در فرانسه فقط برای کودکان زیر ۱۸ سال ممنوع است؛ این قانون بازمانده از انقلاب فرانسه است که در سال ۱۷۹۱ آنچه قوانین اخلاقی باستانی در مورد موضوعاتی مانند ازدواج با محارم، و… خوانده شده، را لغو کرد.

فرانسه در آوریل ۲۰۲۱ قانون ازدواج با محارم را تغییر داد و شرط رضایت برای افراد ۱۸ سال و بالاتر را منظور کرد؛ پس از آن نیز اعلام کرد که قصد دارد ازدواج با محارم را حتی برای افراد بالای ۱۸ سال نیز جرم انگاری کند.

مقام‌های فرانسوی تخمین می‌زنند که سالانه ۱۶۰ هزار کودک در این کشور قربانی آزار و اذیت جنسی توسط محارم می‌شوند و یک دهم جمعیت این کشور مورد آزار قرار گرفته اند؛ با وجود این، ۷۰ درصد شکایات کیفری رد می‌شود.

رئیس کمیسیون مستقل ازدواج با محارم و خشونت جنسی علیه کودکان گفت: معضل اصلی، میزان پرونده‌هایی است که مخفی‌شده است که رقم بالایی است و در عین حال، میزان کشف خشونت جنسی بسیار پایین است؛ ما نیاز به تقویت کشف و تجمیع تحقیقات جنایی داریم.

-قانون ازدواج با محارم در فرانسه

در سال ۲۰۲۱، قوانین جدیدی با هدف افزایش ظرفیت قانونی دادگاه‌ها در مقابله با سوءاستفاده محارم از افراد زیر سن قانونی ارائه شد، اما قانون ازدواج با محارم فرانسه چیست؟

براساس قانون فرانسه، رابطه جنسی با محارم یا غیر محارم با افراد زیر ۱۳ سال، جرم است.

کلمه ازدواج با محارم در سال ۲۰۱۶ مجددا وارد قانون جزایی فرانسه شد، اما فقط به عنوان یک شرط اضافی برای تجاوز یا آزار جنسی.

قبل از آوریل ۲۰۲۱، قربانیان آزار جنسی با محارم بالای ۱۳ سال باید ثابت می‌کردند که این اتفاق بر اثر توافق نبوده است، زیرا جرم خاصی علیه ازدواج با محارم در قوانین فرانسه وجود نداشت و قربانیان ناچار بودند از راه‌های دیگر مانند قوانین مربوط به تجاوز جنسی وارد عمل شوند.

قانون سال ۲۰۲۱ که «loi Billon» نامیده می‌شود، روند مذکور را تغییر داد و چندین قانون جدید در مورد ازدواج با محارم معرفی کرد.

آمار ازدواج با محارم در فرانسه براساس نظرسنجی انجمن Face à l’inceste در سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد که احتمالا ۶.۷ میلیون نفر در فرانسه معادل ۱۰ درصد جمعیت این کشور قربانی این امر شده اند.

این در حالی است که نظرسنجی سال ۲۰۰۹ همین انجمن شمار قربانیان ازدواج با محارم را ۳ درصد و در سال ۲۰۱۵ حدود ۶ درصد اعلام کرده بود.

انجمن Face à l’inceste تاکید دارد که با انجام هر نظرسنجی تعداد بیشتری از فرانسوی‌ها خود را قربانی اعلام می‌کنند و بنابراین به رقم واقعی مقیاس این بحران بهداشت عمومی نزدیک‌تر می‌شویم؛ با وجود این، ما می‌دانیم که هنوز هم این موضوع تقلیل داده می‌شود، زیرا بسیاری از قربانیان هنوز در حال انکار هستند.

-ازدواج با محارم در اروپا

بررسی‌ها نشان می‌دهد که ازدواج با محارم هنوز در بخشی از جهان که همچنان بهره‌کشی جنسی از کودکان زیر سن قانونی مجاز است، قانونی محسوب می‌شود.

وضعیت در کشورهای اروپایی در زمینه ازدواج با محارم قابل توجه است.

گذشته از فرانسه که ازدواج با محارم را هنوز جرم انگاری نکرده، در ایتالیا ازدواج با محارم در صورتی جرم انگاری می‌شود که سبب رسوایی عمومی شود؛ در این صورت مجازات ۸ ساله زندان در انتظار فرد مجرم است.

در پرتغال نیز هیچ قانونی وجود ندارد که به طور خاص ازدواج با محارم را ممنوع کند.

در ایرلند ازدواج با محارم برای زوج یک جنس قانونی و در غیر این صورت غیرقانونی است.

منبع:میزان

461935