اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

محبعلی در گفت‌وگو با پرسون؛

سیاست آمریکا در خاورمیانه تغییر می‌کند؟

یک کارشناس مسائل خاورمیانه و مدیر کل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه، تفاوت آشکار سیاست‌های ترامپ و بایدن در منطقه خاورمیانه را تشریح کرد.
خروج دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا از کاخ سفید و پیروزی جو بایدن نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی را به شدت نگران کرده است.
کارشناس مسائل بین الملل تشریح کرد:

آیا انتخاب رابرت مالی یک پیام به ایران است؟

احتمال انتخاب رابرت مالی، از چهره های موافق برجام و اشنا با مسائل ایران به عنوان نماینده دولت بایدن در امور مرتبط با ایران تندروها در آمریکا را آشفته کرده است.
یک کارشناس مسایل بین‌الملل تشریح کرد:

چرا بایدن فرمان اجرایی بازگشت به برجام را صادر نکرد؟

یک کارشناس مسایل بین‌الملل گفت: جو بایدن و دولتش اگر به چندجانبه گرایی و نهادهای بین‌المللی اهمیت می‌دهند و حضور در آنها را ضروری می‌دانند باید بازگشت به قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام را در ردیف بازگشت به سازمان بهداشت جهانی، پیمان پاریس و غیره بدانند و هر چه فوری اجرای آنها را در دستور کار قرار دهند.
یک روزنامه عبری زبان امروز (یکشنبه) گزارش داد که رژیم صهیونیستی از جو بایدن خواهد خواست تا این رژیم را در قبال تحقیقات دیوان کیفری بین‌المللی مصون نگه دارد.
در بیستم ژانویه تحلیف بایدن در حالی انجام شد که دنیا شاهد حاکم شدن ترتیبات امنیتی بسیار شدید و عجیبی در واشنگتن بود. شرایطی که بی شباهت به پایگاهی نظامی نبود!
دونالد ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود نه تنها به گسترش شکاف طبقاتی در جامعه آمریکا دامن زد بلکه با ایجاد یک دوقطبی قدرت در سطح کلان، جامعه آمریکای تا گلو در مشکلات ناشی از مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا را دستخوش جنگهای ایالتی و نژادپرستی نیز کرده است.
تحلیلگر تحولات سیاسی آمریکا در گفتگو با پرسون:

روزهای پر تنش در انتظار دولت بایدن

شکل‎گیری جریان‌های رادیکال در آمریکا نشان می‌دهد که این کشور در عرصه سیاست داخلی دچار بحران جدی شده است و این آغاز ماجرا است و در سال‌های آینده خصوصاً در دولت بایدن شاهد اوج گیری این تنش‌ها خواهیم بود.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: با توجه به این که برجام یکی از افتخارات دموکرات در حل بحران ایران محسوب می شود جو بایدن به راحتی این توافقنامه را کنار نخواهد گذاشت.
مجلسی در گفت‌وگو با پرسون پاسخ داد؛

آیا ترامپ به عرصه قدرت و سیاست باز می‌گردد؟

یک دیپلمات سابق کشور گفت: ترامپ بدون آن که درک مذهبی داشته باشد خود را فردی مذهبی و معتقد می‌داند و همیشه می‌گوید همانند حضرت موسی احتمال معجزه زنده شدن یاران سیاسی مرده خود را می دهد تا شاید به عرصه سیاست و قدرت بازگردد.
یک قاضی فدرال از وزارت خزانه‌داری آمریکا درخواست کرد پیش از تحویل گزارش مالیاتی رئیس جمهور سابق آمریکا به مجلس نمایندگان، وکلای او را مطلع کند.
کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با پرسون:

ترامپ تاریخ ساز شد

با توجه به این‌که دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان اکثریت را دارند و عزم خود را برای استیضاح ترامپ جزم کرده‌اند، این اتفاق خواهد افتاد و ترامپ به عنوان اولین رئیس جمهور در تاریخ امریکا خواهد بود که دو بار استیضاح شده است.
براساس نظرسنجی نشریه هیل از هر پنج آمریکایی، 4 نفر معتقدند که کشورشان در آستانه فروپاشی است. مسائلی نظیر نیازمندی انتقال قدرت به استقرار هزاران نیروی امنیتی و نگرانی در خصوص شکل‌گیری جنگ داخلی، اقتدار بایدن رئیس جمهور آمریکا را تحت شعاع قرار می‌دهد و همین امر سبب شده است که داوری‌ها درباره آینده آمریکا نیز تغییر کند.
مسئول اندیشکده مطالعات امریکا در گفتگو با پرسون؛

شاهد اعتراضات سراسری در امریکا خواهیم بود

مجتبی صمدی گفت: شاهد افول امریکا در عرصه های سیاسی، اقتصادی هستیم و مشکلات فراوانی گریبان گیر آمریکا می شود و اعتراضات سراسری را در پی خواهد داشت.
رئیس اکثریت دموکرات مجلس سنای آمریکا خبر داد: دادگاه استیضاح ترامپ، ۸ فوریه (۲۰ بهمن) برگزار می‌شود.
پرسون کارنامه محیط زیستی ترامپ را بررسی می‌کند؛

رئیس جمهور مصرف‌گرا و تخریب‌گر

به نظر می‌رسد کارنامه ترامپ نه تنها در سیاست‌خارجه، آموزش، بهداشت و فرهنگ مردود می‌باشد بلکه در حوزه محیط زیست میراث‌دار یکی از سیاه‌ترین کارنامه‌های ریاست‌جمهوری طول تاریخ آمریکا است و می‌توان او را مصرف‌گرایی تخریب‌گر و قاتل هزاران انسان بی‌گناه نامید.