اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

مشاور وزیر خارجه در گفتگو با پرسون تاکید کرد:

دست و پا زدن اروپا در باتلاق کرونا

تعداد کشته‌های اروپا در حد بالای جهان قرار گرفته است و این برای پرستیژ اروپا شکننده بود. اروپا برای رفع این بحران اجتماعی مجبور شد دست به اقداماتی بزند که آن‌ها را با یک بحران اقتصادی مواجه کرد. از طرفی هرگاه بحران اقتصادی ایجاد شود به دنبال آن بحران سیاسی ایجاد می‌شود لذا کرونا به یک بحران تو در تو در اروپا تبدیل شده است.
آمریکایی‌ها هر اندازه از عربستان سعودی خشمگین شوند، می‌دانند که این کشور همچنان تولیدکننده قدرتمند نفت، یک عضو گروه ۲۱ و شریک مهم در مبارزه با تروریسم است. بایدن نمی‌تواند به راحتی این ارتباط را قطع کند. در عوض او باید به دنبال رویکرد جدیدی در قبال عربستان باشد. رویکردی که نه انگیزه‌های شرورانه حکومت سعودی را تقویت کند و نه بدترین نگرانی و ترس‌های آن‌ها را عملی کند.
مانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه که پیش از این، از لزوم حضور عربستان در مذاکرات قدرت‌های جهانی با ایران سخن گفته بود، در تازه‌ترین اظهارنظر خود، از نوعی حضور اسرائیل در چنین مذاکراتی نیز سخن به میان آورده است.
نویسنده کتاب «عنوان ایران، تنها قربانی سیاست های آمریکا نیست» در گفت وگو با پرسون:

هدف از نوشتن این کتاب بیان تهدیدات محتمل بر علیه امنیت ملی ایران است

نویسنده کتاب «عنوان ایران، تنها قربانی سیاست های آمریکا نیست» گفت: هدف از نوشتن این کتاب بیان تهدیدات محتمل بر علیه امنیت ملی ایران می باشد.

در پی تیراندازی در اقامتگاهی در منطقه‌ای روستایی در ایالت ایلینوی آمریکا، یک نفر کشته شد و شش نفر به دلیل جراحات ناشی از اصابت گلوله به بیمارستان منتقل شدند.
در سال ۲۰۲۰ میلادی ماموران مرزبانی آمریکا ۸ ایرانی را بازداشت کرده بودند، این در حالی است که شمار دستگیرشدگان ایرانی در سال ۲۰۲۱ میلادی تاکنون به ۱۴ تن رسیده است.
جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا روز پنج‌شنبه از سیاست خارجی خود و دکترین دولتش در این حوزه رونمایی کرد. او در این سخنرانی اعلام کرد که می‌خواهد آمریکا را به عرصه بین‌المللی بازگرداند و باید احتمالا تا مدتی «اول آمریکا» را فراموش کرد. بایدن همچنین گفت که دیپلماسی دوباره به کانون سیاست خارجی بازمی‌گردد و در عین حال تصریح کرد که دیگر قصد ندارد از جنگ یمن حمایت کند. او اظهار کرد: «جنگ یمن یک فاجعه انسانی و استراتژیک ایجاد کرده است. این جنگ باید پایان یابد.»
عابدی در گفت و گو با پرسون مطرح کرد؛

تلاش اردوغان برای پیروزی در انتخابات آینده

یک کارشناس مسایل ترکیه گفت: این صحبت‌های اخیر اردوغان احتمالا در پس تثبیت بیشتر موقعیت خود و حزب عدالت و توسعه در سال های آینده برای انتخابات بعدی می باشد.
بی‌شک مرکل در عرصه سیاست معاصر آلمان همتایی ندارد و حتی پس از 14 سال که او بر سر کار است دو سوم رأی‌دهندگان آلمانی علاقه‌مندند که درسال 2021 نیز او همچنان برسر کار باقی بماند و اخیرا نیز هشتگ هایی با این مضمون در فضای مجازی پرتکرار شده است. می‌توان گفت غرب در عصر کنونی سیاست‌مدار صادق و قابل اعتمادی مانند او ندیده و او کسی است که به‌عنوان صخره محکم سیاست اروپایی از او یاد می‌شود.
در مورد این واقعیت که مذاکرات دولت افغانستان و طالبان در شش ماه گذشته تحت تاثیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قرار داشته، تردیدی وجود ندارد و طرفین این مذاکره دلایل خودشان را برای روشن شدن نتیجه انتخابات داشتند.
تحلیلگر ارشد تحولات سیاسی در گفتگو با پرسون مطرح کرد:

مروری بر دلایل تحریم‌های جهانی آمریکا

تعارض ساختاری، تعارض نهادی و اختلاف اقتصادی بین چین و ایالات متحده آمریکا می‎‌توان در ارتباط با فشارهای ترامپ یا تحریم‌هایی که آمریکا علیه چین چه در شکل تحریم‌های اقتصادی و چه در شکل تحریم شخصیت‌ها و شرکت‌های چین وضع کرده بود، ارائه کرد.
تیم سیاست خارجی و امنیت ملی بایدن از چهره‌هایی نام‌آشنا تشکیل می‌شوند و تقریبا همه‌ آنها در دولت اوباما حضور داشته‌اند؛ ولی از این گزاره نمی‌توان نتیجه گرفت شباهت در سطح کارگزاران به شباهت در سطح سیاست‌گذاری قابل اشاعه است.
جو بایدن رییس جمهوری ایالات متحده و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل دوست، متحد و شرکایی هستند که رابطه آنها در طول چهار دهه گذشته ادامه یافته است. نخستین دیدار آنها زمانی بود که بایدن حدود چهل سال داشت و سناتوری جوان به حساب می‌آمد. نتانیاهو هم دیپلماتی تازه کار و حدودا ده سال جوانتر از بایدن بود. با برقراری تماس تلفنی میان سران دو کشور اکنون این سوال مطرح شده که طرفین در اوج قدرت خود، روابط را در چه مسیری هدایت خواهند کرد؟
مشاور تجاری کاخ سفید در دولت دونالد ترامپ در مصاحبه با رسانه آمریکایی گفت، ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ با بردی قاطع به ریاست جمهوری برمی‌گردد.
سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه گفت: برجام قابل مذاکره مجدد نیست از طرف دیگر اگر هم بنا باشد نقش ایران و تاثیر آن در ایجاد ثبات منطقه‌ای در جایی تعریف شود آن وقت دیگر نیازی به حضور مکرون به عنوان رئیس جمهور فرانسه وجود ندارد.

کارشناس سیاسی و بین الملل با بیان اینکه حربه فرار به جلو یک استراتژی سوخته است گفت:اروپایی ها در عمل ثابت کردند که بدون آمریکا فاقد کوچکترین توانایی و نقش در تعهدات بین المللی هستند.
رهبر کاتولیک های جهان از عزم خود برای سفر به عراق علیرغم اینکه ممکن است بیشتر مسیحیان به دلیل محدودیت های کرونا وی را از تلویزیون مشاهده کنند، خبر داد.

روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی به قلم یکی از اعضای هیأت مدیره شرکت فایزر نوشت: به نظر می رسد واکسن "جانسون و جانسون" سومین واکسن کرونای ساخت ایالات متحده باشد که وارد بازار می شود.