اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران پس از رفع تحریم‌ها توسط آمریکا، همانگونه که مقام معظم رهبری اعلام فرموده اند اقدامات جبرانی خود را متوقف می‌کند.
رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به فوت بیش از ۵۲۷ هزار نفر از مردم آمریکا به دلیل ابتلا به ویروس کرونا عنوان کرد: تعداد فوت شدگان از مجموع آمریکایی‌هایی که در جنگ‌های جهانی اول و دوم، جنگ ویتنام و یازده سپتامبر کشته شدند، بیشتر است.
تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفتگو با پرسون:

آژانس بر سر دو راهی ایران و آمریکا

روابط ایران و آژانس زمانی دچار مشکل می‌شود که آژانس وارد موضع‌گیری‌های سیاسی می‌شود. آژانس تحت فشار آمریکا، اسرائیل و سایر کشورهای ذی‌نفوذ مواضعی را اتخاذ می‌کند که بوی سیاسی می‌دهد. اگر این روند ادامه یابد روابط خوبی که بین ایران و آژانس وجود دارد و همکاری‌هایی که در طول تاریخ آژانس بی‌نظیر است، متوقف می‌شود.
هانی زاده در گفت‌وگو با پرسون؛

آمریکا صلاحیت تعیین شرط برای ایران را ندارد

یک کارشناس سیاسی گفت: خروج آمریکا از برجام لغو آشکار توافق‌‌نامه بین‌المللی است و طبق این قوانین و طبق بندهای برجام آمریکا باید غرامت خروج از برجام را به ایران بپردازد و بدون قید و شرط به برجام بازگردد و تحریم ها را لغو کند.
معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در دهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و اتریش با اشاره به مناسبات قدیمی و دیرینه و رویکرد مثبت تجاری ایران و اتریش از آمادگی همه‌جانبه ایران برای توسعه همکاری‌ها با کشورهای مختلف اروپایی به ویژه کشور اتریش خبر داد.

امیرعبداللهیان در دیدار با سفیر دانمارک در تهران:

اگر تحریم ها لغو نشود ایران سناریوی جدیدتری رو میکند

دستیار ویژه رییس مجلس در امور بین الملل، سیاست مذاکراتى اروپا و عدم تلاش جدى براى لغو تحریم‌هاى یکجانبه آمریکا علیه مردم ایران را فرصت سوزى خواند و تاکید کرد جمهوری اسلامی سناریوهای جدیدتری دارد.
اختلاف کنونی ایران با برخی کشورهای غربی بیشتر ناشی از این واقعیت است که ایران به دلایل زیاد خواهان برابری تسلیحاتی با قدرت‌های بزرگ است، از جمله اینکه دائما مورد تجاوز قدرت‌های پیرامونی بوده و امروز هم هست.
وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد، اکثر متقاضیان دریافت روادید ایالات متحده که به دلیل اعمال تحریم مسافرتی رئیس جمهوری سابق این کشور بر ۱۳ کشور عمدتا مسلمان و آفریقایی، از این امتیاز محروم شده بودند، می توانند تقاضای جدیدی در این زمینه ارائه دهند.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با اعلام موضع کشورش پیرامون گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره غنی سازی اورانیوم در ایران، تاکید کرد که دولت کشورش خواهان در پیش گرفتن دیپلماسی با ایران است.
وزیر خارجه ایرلند گفت: تردیدها و احتیاط ایران به خاطر اتفاقات سال‌های اخیر را هم درک می‌کنم اما می‌خواهم به شما اطمینان دهم که اتحادیه اروپا، تروئیکای اروپایی و از نظر من آمریکا خواهان حفظ و احیای برجام هستند.
بایدن تلاش دارد تا روند محدودسازی قدرت ایران را براساس شکل جدیدی از سازوکارهای به اصطلاح «هنر تحریم» تداوم دهد. اعضای تیم سیاست خارجی و امنیت ملی ایالا‌ت‌متحده در دوران بایدن دارای تجارب قابل‌توجهی در زمینه کنش راهبردی با ایران بوده‌اند.
دولت بایدن در مورد سیاست ایران تردیدها و ابهاماتی دارد و احتمال می‌دهد که اگر آمریکا در بازگشت به برجام پیش‌قدم شود، ایران احتمالا درخواست‌هایی فراتر از تعلیق تحریم‌ها را روی میز بگذارد؛ از جمله تعلیق تحریم‌های غیر‌هسته‌ای، درخواست غرامت برای عدم‌اجرای ٣ ساله برجام توسط واشنگتن و حتی حذف مکانیزم ماشه.
وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، اکثر متقاضیان ویزای ایالات متحده که درخواستشان بابت ممنوعیت سفر توسط ترامپ رد شده بود، می‌توانند دوباره تصمیم‌گیری کرده یا تقاضای جدید ارائه دهند.
در گفتگوی پرسون با نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی:

نگاهی به شرط‌های ایران برای بازگشت به برجام

آژانس و مجموعه طرف‌های برجامی ما پیام جمهوری اسلامی ایران را در بالاترین سطوح دریافت کردند و باید تضمین کنند که عهد و پیمانی را که در برجام نادیده گرفته بودند، عملی خواهند کرد. آژانس نیز باید ثابت کند که تحت تأثیر رفتارهای سیاسی نیست و کاملاً فنی به موضوع نگاه می‌کند چرا که وظیفه آژانس کار فنی است نه کار سیاسی.
رئیس جمهوری آمریکا سفر پاپ به عراق را ارسال کننده "پیامی مهم" دانست که "برادری با دوامتر از برادر کشی ، امید قدرتمندتر از مرگ و صلح با قدرت‌تر از جنگ است."
جانشین فرمانده کل سپاه گفت: امروز آثار عینی افول آمریکا را شاهد هستیم و اندیشمندان نیز بر این موضوع صحه می‌گذارند که سرعت افول در نظام مستکبری آمریکا شدت یافته است.
معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفت: اگر آمریکا در ادعای خود برای بازگشت به برجام جدی است راه آن ساده است به توافقی که از آن خارج شده است، بازگردد و به تمامی تحریم‌ها علیه ایران خاتمه دهد.
مقام های دولت سوریه امروز (یکشنبه) اعلام کردند که آمریکا به عنوان اشغالگر در تازه ترین تحرک اقدام به اعزام نیرو و ارسال تجهیزات نظامی به این کشور کرده است.