اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

رئیس جمهور جدید آمریکا با اعلام اولین گفت وگوی خود با نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت که دو طرف برای تقویت روابط آمریکا- اسرائیل در خصوص مسائل امنیتی منطقه، از جمله ایران به طور مرتب در تماس هستند.
نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد گفت: لازمه مهار ویروس کرونا افزایش همکاری‌های بین‌المللی، توزیع عادلانه واکسن در کل دنیا و لغو تحریم‌ها و محاصره‌های غیرانسانی است.
رییس جمهوری از دولت آمریکا خواست به قانون، مقررات و قطعنامه۲۲۳۱ عمل کند و گفت: ما نمی خواهیم آمریکا در برابر ما غیر قانونی عمل کند. آنچه ما می خواهیم اجرای قانون و عمل به تعهدات است.
ملازهی در گفت و گو با پرسون؛

کودتا نظامی در میانمار تحت حمایت چین است

یک کارشناس مسائل بین الملل بیان کرد: ریشه کودتا در میانمار به رقابت چین و غرب بازمی گردد. آمریکایی ها و اروپایی ها در یک سمت، چین و روسیه در سمت دیگر این مناقشه هستند.

تنها چند ساعت پس از اعلامیه دوک و دوشس ساسکس مبنی بر این که زوج سلطنتی در انتظار دومین فرزندشان هستند، یک نشریه استرالیایی روی جلد خود را به خبر جدایی شاهزاده هری از مگان مارکل اختصاص داد.

یک کارشناس مسایل بین‌‌‌الملل گفت: بازگشت به برجام صرفا یک نمایش وعکس یادگاری نیست. برجام توافقی بود در دوران معاون رییس جمهوری بایدن که منعقد شد، بنابر این برجام مسئله غریبی برای بایدن نیست.
جف بزوس، مؤسس آمازون توانست عنوان ثروتمندترین مرد جهان را از ایلان ماسک پس بگیرد. ثروت ایلان ماسک در ماه ژانویه با رشد سهام تسلا و اسپیس ایکس به بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار رسیده بود.

کاشناس مسائل بین الملل در گفتگو با پرسون:

پرونده ترامپ باز ماند/ حزب جدید در راه است

ترامپ ادعا کرده است یک حزب جدید تأسیس خواهد کرد و از آنجایی‌که حدود ۷۵ میلیون نفر به ترامپ رأی داده‌اند این حزب مثل حزب‌های کوچک دیگر آمریکا که در رقابت بین حزب دموکرات و حزب جمهوری‌خواه اصلاً دیده نمی‌شوند، نخواهد بود و احتمالاً یک قطب سومی در رقابت‌های آمریکا خواهد بود.
رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار عمومی با مردم گفت از صحبت کردن درباره رئیس‌جمهور سابق این کشور خسته شده است.
سفیر سابق ایران در ایتالیا در گفتگو با پرسون مطرح کرد؛

ناتوانی اروپا در حفظ برجام

اروپایی‌ها در برجام سابقه ناخوشایندی را از خود به جای گذاشتند و نشان دادند که اتحادیه اروپا علی‌رغم همه ادعاهایی که دارد ناتوان‌تر از تصوری است که از آن‌ها در اذهان بین المللی وجود دارد یعنی یک تواقفنامه بین المللی را که 3 عضو از 6 عضو آن از اتحادیه اروپا هستند در شرایط خروج آمریکا از برجام و یا نقض برجام توسط آمریکا نتوانستند از عهده حفظ برجام بربیایند.
آخرین تحولات در منطقه خاورمیانه در یک نگاه؛

از جزئیات حمله راکتی به اربیل عراق تا نامه ایران به آژانس

جزئیات حمله راکتی به نیرو‌های آمریکایی در اربیل عراق، رایزنی وزرای خارجه آلمان و فرانسه درخصوص حفظ برجام، حمله راکتی مقاومت عراق به یک پایگاه نظامی ترکیه، نامه ایرانه به آژانس برای توقف اجرای اقدامات داوطلبانه و توقیف یک کشتی حامل سوخت یمنی از سوی عربستان، از جمله مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
تحلیلگر مسائل بین الملل در گفتگو با پرسون:

جدال چین و آمریکا بر سر موقعیت هژمون

در حال حاضر ایالات متحده آمریکا در جایگاه اول جهان قرار دارد لذا چین تلاش می‌کند که این موقعیت را از ایالات متحده آمریکا بگیرد بنابراین رقابت بر سر این است که چه کسی در جایگاه اول جهان به لحاظ قدرت قرار بگیرد به این معنی که بین آمریکا و چین بر سر رسیدن به موقعیت هژمون رقابت است.
یادداشت/ به چالش کشیدن ابرقدرت غربی با سلاح های ساده نشان دهنده ضعف راهبردی ایالات متحده در برابر حملات ایذایی گروههای مقاومت است و سامانه های پیشرفته پدافندی چون C-RAM نیز برای آنان مصونیت نخواهد آورد.
کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با پرسون مطرح کرد:

پشت پرده واکسن فایزر/ نگاه تجاری و اقتصادی سرمایه داران

ویروس کرونا به کشورهای مختلف صدماتی را در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی و به ویژه در حوزه‌های اقتصادی وارد کرده است. این خسارات در جوامع غربی مانند آمریکا و انگلستان شدیدتر بوده و با توجه به ساختارهای سرمایه‌داری و سرمایه‌سالار این کشورها، پشت پرده بحث دارو و واکسن نگاه تجاری و اقتصادی است.
سناتور لیندسی گراهام، از متحدان رئیس جمهوری سابق آمریکا یکشنبه گفت: احتمال دارد کامالا هریس که اکنون معاون بایدن است، در آینده وقتی کنترل مجلس نمایندگان به دست جمهوری خواهان افتاد، تحت استیضاح قرار بگیرد.
درحالی که السیسی، رییس‌جمهور مصر و دیکتاتور مورد علاقه دونالد ترامپ قدرت خود را با محکوم کردن، زندانی کردن و شکنجه مخالفان رژیم تقویت می‌کند، غرب همچنان به دنبال معاملات تجاری از جمله فروش اسلحه به رژیم حاکم است.
هانی‌زاده در گفت‌وگو با پرسون؛

آمریکا خاک عراق را ترک نمی‌کند

یک کارشناس سیاسی گفت: به نظر می رسد ساز و کا ها به گونه ای است که اگر دولت عراق نتواند نیروهای آمریکایی را از خاک عراق اخراج کند جنبش های مردمی مستقیما وارد عمل خواهد شد و این برای آمریکا هزینه‌های سنگینی به دنبال خواهد داشت.