اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

کاردار ایران در عربستان در گفتگو با پرسون مطرح کرد:

دست و پا زدن عربستان در باتلاق خودساخته یمن

سعودی‌ها در رابطه با ادامه جنگ به شدت دچار مشکل شده‌اند و دلیل آن هم این است که در حال حاضر آمریکایی‌ها موافق ادامه جنگ نیستند و فروش تسلیحاتی به عربستان را متوقف کرده‌اند و صریحاً اعلام کرده‌اند که باید جنگ یمن تمام شود.
بشیر حسین النجفی از مراجع تقلید نجف اشرف اعلام کرد که آیت‌الله سیستانی در دیدار روز گذشته با پاپ فرانسیس، نشان داد که اجرای طرح عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی از کانال نجف اشرف میسر نیست.
برخی رسانه های خارجی در هفته گذشته درباره نشستی که قرار است اوایل اوریل (اواسط فرورین 1400) از سوی ایران و آژانس برگزار شود گمانه زنی کرده اند که این نشست برای بحث درباره ''موضوعات جدید فنی'' است. این در حالی است که نماینده ایران در آژانس در سخنان خود در شورای حکام به صراحت اعلام کرده است این نشست در ادامه تعاملات فنی ایران و آژانس است که از دو سال پیش وجود داشته است.
رییس جمهوری تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران تنها طرفی است که برای حفظ برجام هزینه پرداخته است اما این وضع نمی‌تواند به همین شکل تداوم یابد و برای حفظ و احیای برجام، اجرای کامل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل از سوی همه اعضای برجام ضروری است.
تحلیلگر تحولات آمریکا در گفتگو با پرسون مطرح کرد:

امنیتی شدن فضای ایالات متحده و افزایش شکاف بین مردم و دولت

پس از اتفاقات اخیر آمریکا یک فاصله بسیار جدی بین مردم و حاکمیت ایجاد شده است که امنیتی کردن فضا این فاصله را بیش‎تر می‌کند. یادمان نرود که تقریباً نیمی از رأی دهندگان آمریکایی معتقدند که دولت فعلی آمریکا با تقلب روی کار آمده است و بر این باورند که در انتخابات تقلب شده و بایدن رأی نیاورده است، بنابراین امنیتی کردن فضا این شکاف را بیش‌تر خواهد کرد.
پرسون بررسی کرد؛

اهمیت سفر پاپ به عراق

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک های جهان روز گذشته وارد کشورعراق شد؛ سفر وی به این کشوربه مدت سه روز ادامه دارد و حاوی برنامه های مختلفی است.
آنچه تأمین کننده منافع ملی ماست مذاکره نیست بلکه اتکاء به ظرفیت‌ها و توانمندی های داخلی و معطل دشمن نشدن است. مذاکره با چنین دشمنی در بهترین حالت جز اتلاف وقت هیچ نتیجه‌ ای بدنبال نخواهد داشت.
دستگاه دیپلماسی آمریکا تاکنون به پیشنهاد محمد‌جواد ظریف، وزیر خارجه ایران برای اقدامات گام به گام، هماهنگ و متناظر برای بازگشت طرفین به برجام پاسخ روشنی نداده‌ است، اقدامی که این سوال را در افکار عمومی مطرح کرده‌ که آیا دولت بایدن حقیقتا جدیت و تمایلی برای بازگشت به برجام دارد یا خیر؟

«سایمون کاونی» وزیر امور خارجه ایرلند امروز شنبه برای دیدار با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران و گفت‌وگو درباره برجام به تهران سفر می‌کند.
شرمن این بار بر خلاف دفعه قبل تنها یک دیپلمات و مامور اجرایی نیست، اما او به عنوان یک سیاستمدار منصوب دولت بایدن نیز همچنان برای وزیر خارجه و  رییس‌جمهور امریکا کار خواهد کرد و ملزم به انجام شرح وظایفی خواهد بود که از سوی مقامات مافوقش تعیین خواهد شد.
کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت وگو با پرسون مطرح کرد:

توافق جناح‌های داخلی عراق برای خروج آمریکا

مطالبه برای خروج آمریکا فراگیرتر و گسترده‌تر شده است حتی آن‌هایی که تا چندی پیش احساس می‌کردند که اگر آمریکا بماند می‌تواند پشتیبان آن‌ها باشد، امروز می‌بینند که ادامه حضور آمریکا و سیاست‌های تنش‌آفرینی که آمریکایی‌ها دارند، موقعیت آن‌ها را نیز تضعیف می‌کند.
دولت آمریکا مدعی است دنبال روند دیپلماسی در حل مسائل منطقه‌ای است اما در عمل می‌بینیم که در ابتدای دولت، بایدن دستور حمله مستقیم نظامی را صادر می‌کند و این همان کاری است که ترامپ نیز انجام می‌داد. رسانه‌های آمریکایی برای توجیه تجاوز آشکار آمریکا به سوریه و عراق، در صدد هستند که خطرات مقاومت را در منطقه به ویژه در عراق، بزرگنمایی کنند.
استراتژی آمریکا در منطقه حفظ امنیت مطلق اسرائیل است، لذا سعی می‌کنند به هیچ نیروی غیروابسته به آمریکا در آنجا اجازه حضور ندهند. یعنی اولویت امنیت مطلق اسرائیل بر همه استراتژی‌ها و همه منافع یک و دوجانبه آمریکا در این منطقه. این آثار وسیع‌تر انعکاس منفی در روابط عراق با آمریکا هم خواهد داشت.
یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: دموکرات‌ها سعی دارند مهره بازی خود یعنی بن سلمان را در ریاض عوض کنند. یعنی مهره بازی ترامپ را کنار بگذارند وکسی مثل پسرعموی بن سلمان یا فرد دیگری از خاندان صعودی را جایگزین آن کنند.
آمریکایی‌ها قصد نداشتند که به تعهداتی که در برجام پذیرفته بودند، عمل کنند. بنابراین باید یک اعمال قدرت برای آمریکایی‌ها اتفاق بیفتد تا آمریکایی‌ها مجبور شوند به تعهدات خود عمل کنند .این که جمهوری اسلامی ایران بر موضع قدرت خود توجه کند امری کاملاً منطقی است. قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی نیز در این راستا یک گام بسیار مهم در دفاع از حقوق ملت ایران است.
روابط راهبردی آمریکا و چین از انقلاب کمونیستی سال ۱۹۴۹ تاکنون دچار چرخش‌های مهمی شده و از تنازع سخت‌افزاری و جنگ و خونریزی به همکاری و از همکاری به رقابت در امور نرم افزاری کشید و اکنون در آستانه تقابل راهبردی قرار دارد.