اروپا و امریکا

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی کشورهای اروپا و امریکا را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

سخنگوی وزارت خارجه چین با اشاره به ادعاهای آمریکا درباره اوضاع حقوق بشر در این کشور گفت: زمان آن فرا رسیده که آمریکا نمایش خود علیه چین را تمام کند.
تصویر یادداشت‌های بایدن قبل از کنفرانس خبری نشان می‌دهد که مصاحبه مطبوعاتی کاملا برنامه‌ریزی شده است از جمله ترتیب پرسیدن و نشستن خبرنگارها و سوالات...

دکتر علیرضا تقوی نیا، کارشناس مسایل غرب آسیا گفت: ایالات متحده در دوره جدید به هیچ وجه وارد فاز افزایش تنش و تهدید با ایران نخواهد شد و مقابله با رقیب بزرگتر یعنی چین را ارجح بر تلاش برای کنترل رقیب کوچکتر می داند .

بهشتی پور در گفت‌و‌گو با پرسون؛

ایران حق دارد نسبت به آمریکا بدبین باشد (بخش اول)

یک کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: ایران حق دارد نسبت به آمریکا بدبین و تمایل به مذاکره نداشته باشد. از طرف دیگر سیاست افزایش غنی‌سازی اورانیوم و یا تعداد سانتریفیوژها نیز برای لغو تحریم‌ها کارساز نیست.
کره شمالی با آزمایش موشکی اخیر خود به نوعی این سیگنال را برای دولت بایدن و متحدانش فرستاده که اگر آن‌ها می‌خواهند راه ِ ترامپ را در قبال پیونگ یانگ در پیش گیرند، بایستی انتظار تبعات وخیم آن را نیز داشته باشند. از این منظر، این آزمایش موشکی را بایستی به نوعی، خیر مقدمِ "کیم جونگ اون" رهبر کره شمالی به دولتِ تازه کارِ "جو بایدن" ارزیابی کرد.
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای ارائه نظریه درمانی برای بیماری سرطان سوژه کاربران فضای مجازی شد.
تحلیلگر منطقه شرق آسیا در گفتگو با پرسون:

تضعیف قدرت چین اولویت اول کاخ سفید

اولویت اول و دغدغه اساسی کاخ سفید مسئله چین و حل و فصل سیاست خارجی و اقتصادی ایالات متحده با چین است و رویکردها و سیاست‌گذاری‌هایی که در این زمینه خواهد داشت با اولویت چین نسبت به خاورمیانه خواهد بود.
کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با پرسون تاکید کرد:

توزیع ناعادلانه واکسن مهر تأییدی بر ناکارآمدی اتحادیه اروپا

انتقاد از روند حاکم بر اتحادیه اروپا و رفتارهای ناعادلانه در این اتحادیه به بالا‌ترین سطوح خود رسیده است به طوری‌که صدر اعظم اتریش به همراه همتایان خود در کشورهای چک اسلوانی، بلغارستان و لتونی در انتقاد از ناعادلانه بودن توزیع دوز واکسن در اروپا به کمیسیون اروپایی نامه ارسال کردند. اتهام وارده این است که در پشت صحنه و در پس کار با آزمایشگاه‌ها برای دریافت دوز واکسن زد و بندهایی صورت گرفته است.
استاد روابط بین‌الملل و علوم اجتماعی دانشگاه اِم‌سی‌مستر کانادا گفت: بایدن فعلا با مسائل مختلف داخلی در آمریکا درگیر است اما من فکر می‌کنم عزم قابل توجهی برای احیای مجدد توافق قبلی و مذاکره با ایران وجود دارد یا این‌که می‌خواهد توافق گسترده‌ای با ایران داشته باشد در هر صورت خواهان توافق با ایران است.
تحلیلگر مسائل شرق آسیا در گفت وگو با پرسون مطرح کرد:

شکست سیاست‌های آمریکا در قبال چین

دولت بایدن نیز همانند ترامپ به استفاده از ابزار چندجانبه‌گرایی برای کنترل چین و کنترل سرعت‌گیری قدرت و اقتصاد چین روی آورده است. سیاست‌های آمریکایی‌ها در مقابل چین در طول سالیان گذشته شکست خورده و نتوانستند چین را کنترل کنند و شاهد افزایش  روزبه‌روز قدرت چینی‌ها هستیم.
مقامات نظامی انگلیسی معتقدند که روسیه امکان حملات دقیق را داشته و این امر، آزادی عمل را از انگلستان و متعهدانش با کمک سیستم‌های دفاع ضدهوایی گرفته است. بدین ترتیب، روسیه می‌تواند برای توانایی‌های دفاعی انگلیس برای دفاع از منافعش در اروپا، شرق مدیترانه و خاورمیانه، خطر آفرین باشد.
استکبار جهانی احتمالاً در صفحه مذاکره نقش پلیس خوب را برای انصارالله بازی خواهد کرد بنابراین آن‌ها باید هوشیار باشند چرا که حیله‌ای که آمریکایی‌ها در صحنه مذاکره عرضه خواهند کرد این است که عربستان از صحنه جغرافیایی یمن خارج شود و در ازای آن انصارالله و مردم یمن نقش جمهوری اسلامی ایران در قالب مستشاری و کمک به مردم بی دفاع یمن را از بین ببرند.
ترامپ، وزیر امنیت کشور و دولت بایدن را مسؤول بحران کنونی در مرز جنوبی ایالات متحده می‌داند و گففته است که دیوار مرزی با مکزیک باید با هدف رسیدگی به این مشکل، تکمیل شود.