خاورمیانه

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی منطقه خاورمیانه را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

در گفت و گوی تلفنی با الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان، محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری تصریح کرد: دکتر رئیسی اعتقاد داشت صلح و امنیت صرفا از طریق همکاری کشورهای منطقه قابل تحقق است و بر این باور بود که رژیم صهیونیستی عملا بخشی از ناتو است و باز شدن پای چنین بیگانگانی در منطقه باعث ایجاد ناامنی در قفقاز می‌شود.
سفیر و نماینده دائم اتحادیه اروپا نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین ضمن نادیده گرفتن سطح همکاری‌ها و تعاملات رو به جلو میان جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ادعاهای سیاسی درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان را تکرار کرد و مدعی شد که تهران در اجرای قطعنامه‌های شورای حکام برای حل‌وفصل مسائل ادعایی پادمانی قصور کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین با اشاره به ادعای اخیر «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر احتمال استفاده از گزینه نظامی برای دفاع از جزیره تایوان، گفت: ما از ایالات متحده می‌خواهیم که بر اصل چین واحد و سه بیانیه مشترک دو کشور پایبند باشد.

سالیوان با بیان اینکه واشنگتن توجهی به سر و صدای رسانه‌های مختلف درباره پاسخ احتمالی حماس به پیشنهاد نمی‌کند، افزود: واشنگتن تنها به پاسخ رسمی حماس که به میانجی‌ها منتقل خواهد شد، توجه دارد.
رسانه‌های عبری زبان فاش کردند، بنیامین نتانیاهو به شدت از تشکیل کمیته حقیقت یاب مربوط به حوادث ۷ اکتبر و موفقیت عملیات طوفان الاقصی به شدت وحشت دارد.
سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که دولت مالدیو به دلیل جنگ علیه غزه ورود دارندگان گذرنامه اسرائیل به این کشور را ممنوع کرده است.