ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

طرف عراقی اعلام کرد که از ۱۲میلیارد یورو طلب ایران در بانک تجارت عراق، ۳میلیارد یورو پرداخت شده است و در حوزه تهاتر نیز کارهای خوبی انجام شده است و عراق برای تامین کالاهای اساسی ایران از طریق تهاتر گازی آمادگی دارد.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت نفت دولت سیزدهم بر خلاف دولت‌ قبل در تلاش است با از سرگیری روابط با عربستان و مذاکرات مشترک با ریاض و صنعا، اختلافات در پرونده میدان نفتی - گازی آرش را به‌صورتی مسالمت‌آمیز رفع کند.
طبق بیانیه وزارت خارجه کره جنوبی، رئیس دستگاه دیپلماسی این کشور در گفتگوی تلفنی با همتای ایرانی، اطمینان داده که کشور‌های دخیل (در روند انتقال منابع ارزی بلوکه‌شده ایران) در ارتباط نزدیک با یکدیگر هستند تا این مسئله را حل و فصل کنند.
محمد بروجردی سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در اندونزی در آستانه عزیمت به محل ماموریت با امیرعبداللهیان دیدار کرد.
ضدانقلاب با چسباندن مسائل شخصی و خانوادگی به حاکمیت و بهم ریختن ذهنیت افکار عمومی و ایجاد نارضایتی در کشور، به دنبال ایجاد نارضایتی برای التهاب‌آفرینی است.
به دنبال اغتشاش سال گذشته به بهانه فوت مهسا امینی، اپوزیسیون ایرانی در خارج و داخل کشور، به هر شکل و بهانه ای به دنبال کاسبی مالی خود از جیب ایرانیان به خصوص ایرانیان خارج از کشور هستند.
گروه پنج اقتصاد نوظهور موسوم به «بریکس»، در اجلاس سالانه خود در ژوهانسبورگ در ماه جاری به شش کشور دیگر پیشنهاد عضویت داده است. اگر آن‌ها بپذیرند، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، ایران و مصر اولین کشور‌های خاورمیانه و شمال آفریقا خواهند بود که در کنار اتیوپی و آرژانتین در ماه ژانویه به این بلوک می‌پیوندند. سباستین سانز معتقد است بریکس می‌تواند آشتی دیپلماتیک بین ایران و عربستان سعودی را در جهت اقتصادی تقویت کند. وی گفت: مشارکت بالقوه در بریکس می‌تواند به تغییری مهم در روابط ایران و عربستان تبدیل شود، زیرا ممکن است تعاملات ریاض و تهران از یک مدل همکاری نسبتاً تاکتیکی به یک مدل همکاری استراتژیک تبدیل شود.
هنگامی که اعلام شد که بلوک اقتصاد‌های نوظهور موسوم به «بریکس» با اضافه کردن شش عضو جدید، تعداد اعضایش را بیش از دو برابر خواهد کرد، برای بقیه جهان شگفت‌انگیز بود. در داخل گروه، برای رسیدن به این تصمیم، پیچ و خم‌های زیادی طی شد.  چین برای مدت طولانی از جذب اعضای جدید حمایت می‌کرد، اما سایر کشور‌ها آن سطح از اشتیاق را نشان نداده بودند. کاملا واضح بود که هند در برابر گسترش و افزایش تعداد اعضا مقاومت می‌کرد و نگران جهتی بود که چنین حرکتی در پیش خواهد گرفت. با ریاست چین و سپس آفریقای جنوبی در سال‌های متوالی، نشانه‌های تغییر، روشن‌تر می‌شد.
معاون سازمان انرژی اتمی گفت: این امید که توافقی می‌شود و وضعیت اقتصادی به واسطه آن بهتر می‌شود، دیگر نیست. هیچ کشوری برای کشور دیگر دلسوزی نمی‌کند. برجام دیگر کارکرد لازم را برای غرب ندارد و ما هم باید موضوع دیگری مثلا منافع اقتصادی مشترک را موضوع مذاکره کنیم. معتقدم موضوع هسته‌ای دیگر قابل بحث نیست.
باید از غربگرایان سؤال کرد که «آیا در قاموس شما «‌توافق‌» غیر از «امتیاز دادن» معنای دیگری هم دارد؟!».
تصویری از سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری کشورمان در اجلاس اخیر گروه بریکس در آفریقای جنوبی منتشر شده که او در آن نه تنها رئیس هیئت اعزامی ایران، بلکه پیش‌نماز نمایندگان ایرانی است و این امر با واکنش مثبت بسیاری در فضای مجازی مواجه شده است.
باید اذعان داشت که ایران چه عضو شانگهای و بریکس بشود یا نشود و روابط خود را با کشورهای منطقه گسترش دهد یا روال سابق را پیش بگیرد این آمریکاست که باید تصمیم بگیرد که می خواهد به برجام بازگردد و تعهدات برجامی خود را عمل کند و با ایران به توافق برسد یا خیر.
جیک سالیوان با اعلام اینکه توافق با ایران در خصوص آزادسازی پنج آمریکایی از ایران همچنان در جریان است، از ارائه بازه زمانی برای آزادی زندانیان آمریکایی خودداری کرد.