ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید با بیان اینکه ایران سال‌ها است که از حماس حمایت می‌کند، اما تصریح کرد که هیچ مدرکی دال بر دخالت تهران در عملیات طوفان الاقصی ندیده‌اند.
اگرچه مجموعه عوامل متعددی وجود دارد که به سران رژیم صهیونیستی اجازه هرگونه برنامه تهاجم نظامی علیه ایران را نمی‌دهد اما واکنش‌های اخیر کاخ سفید به عملیات طوفان‌الاقصی و پیام‌های هشدار آمیزی که به سران صهیونیست‌ها ارسال کرده‌اند احتمال بروز این خطای راهبردی و استراتژیک از سوی صهیونیست‌ها را به صفر می‌رساند.
رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس‌جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه نبرد «طوفان الاقصی» تازه آغاز شده است، تاکید کرد که این نبرد با پیروزی قاطعانه مقاومت به پایان خواهد رسید.

یک مقام آمریکایی ضمن رد ادعاها درباره دست داشتن ایران در عملیات طوفان الاقصی، گفت که کاخ سفید احتمالا روز یکشنبه کمک‌های نظامی جدیدی برای رژیم موقت صهیونیستی اعلام می‌کند.
کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: در مجموع یک روند کلی در منطقه دارد شکل می‌گیرد که این منطقه بدون برقراری نظم و ثبات در چهارچوب یک امنیت پایدار و همکاری دست جمعی نمی‌تواند به توسعه و آبادانی برسد. حتی کشورهای مثل عربستان و امارات هم که به دنبال سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت هستند به این حقیقت پی بردند.
عربستان با چه روشهایی می خواهد جلوی ایران را بگیرد و امنیت خود را حفظ کند؟

دنیای اقتصاد نوشت: موسسه خاورمیانه مستقر در واشنگتن دی.سی در گزارشی تحلیلی به گزینه‌های پادشاهی عربستان برای ایجاد بازدارندگی در مقابل جمهوری اسلامی ایران پرداخته و نوشته است که این گزینه‌ها محدود به دیپلماسی، حفاظت خارجی و قابلیت نظامی موثرتر هستند.
فرمانده مرزبانی خراسان رضوی گفت: هرچه پیش می‌رویم، اقدامات سختگیرانه و ممانعت از ورود اتباع بیشتر می‌شود، در خصوص جوی که اکنون در مورد افزایش تعداد افغان‌ها در کشور ایجاد شده، نگرانی وجود ندارد؛ بهترین کنترل در مرزهای کشور در خراسان رضوی اتفاق می‌افتد.
اخیرا یکی از اعضای ارشد بخش خاورمیانه در اندیشکده مرکز منافع ملی آمریکا اذعان کرده که «ایران یک قدرت هسته‌ای است و کاخ سفید در حال پذیرش این واقعیت است.» اعترافی که فرامتن بسیار مهمی دارد.