ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

ماموریت غربگرایان، تبرئه آمریکا، و ترویج مطلق همسایه هراسی و همسایه ستیزی است و هر همسایه ای که اشتراکات تاریخی و فرهنگی بیشتری با ملت ما داشته باشد، بیشتر در معرض این هراس افکنی است. دیروز عراق و امروز افغانستان. تهدیدها و چالش ها را باید دید و چاره جویی کرد. چالش های مزمن، دقت و تدبیر مضاعفی می طلبد. شفاف کردن مسائل و مدیریت و کاهش تدریجی دامنه آن، منطق حکیمانه ای است.
اعتراف چندین باره آمریکا

ایران به دنبال سلاح هسته ای نیست

وزارت دفاع آمریکا در یک سند راهبردی جدید بار دیگر همسو با ارزیابی دیگر نهادهای حکومتی این کشور تصریح کرده ایران ساخت سلاح هسته‌ای را دنبال نمی‌کند.
اردوغان افتتاح مسیر زمینی کریدور زنگزور در جنوب قفقاز را «مسئله راهبردی» برای ترکیه خواند و تاکید کرد که این کریدور برای روابط آنکارا و باکو «بسیار مهم» است.
رهبر معظم انقلاب- ۲۱ خرداد ۱۴۰۲- در دیدار دانشمندان، متخصصان، کارشناسان و مسئولان صنعت هسته‌ای فرمودند: «امروز ملّت ایران، غرب‌گراها را تحقیر می‌کند. امروز ملّت ما کسانی را که دارای آن فکر و آن توهّمات هستند، دارد تحقیر می‌کند... به عنوان مثال امروز امکانات و پیشرفت هسته‌ای ما -  یعنی موجودی هسته‌ای ما - از صد برابرِ بیست سالِ پیش بیشتر است؛ یعنی امروز ما بیش از صد برابر سال ۸۲ که آغاز چالش هسته‌ای ما با غرب است و تحریم‌های پشت سر هم و مانند اینها موجودی هسته‌ای داریم؛
ممانعت اروپاییان از عملیاتی شدن رفع تحریمهای موشکی ایران، فصل جدیدی از منازعات حقوقی و فنی را میان غرب و تهران رقم خواهد زد.
هیات جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل از نیروهای حفاظتی این سازمان به خاطر دستگیری و اخراج نماینده رژیم اسرائیل که روز سه شنبه قصد داشت روند برگزاری نشست عالی رتبه در سالن مجمع عمومی را مختل کند، قدردانی کرد.
وزیر خارجه ایالات متحده بدون اشاره به بدعهدی آمریکا در عمل به تعهداتش مدعی شده است که ایران «بازیگر مسئول» در برنامه هسته‌ای خود نیست.
در دیدار وزیران امور خارجه ایران و جیبوتی در نیویورک اتفاق افتاد

جمهوری جیبوتی خواستار برقراری روابط همه جانبه با ایران

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد با «محمود علی یوسف» وزیر امور خارجه جیبوتی دیدار و گفتگو کرد.
محسن پاک‌آیین، سفیر سابق ایران در جمهوری آذربایجان معتقد است عملیات نظامی باکو با عدم حمایت ارمنستان از جمهوری‌خودخوانده قره‌باغ احتمالا به اهدافش خواهد رسید.
رئیس جمهوری اسلامی ایران در جریان سخنرانی اخیر خود در هفتادوهشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک نظام ناعادلانه حاکم بر جهان را به شدت مورد انتقاد قرار داد از جامعه جهانی خواســت تا نظام جدیــدی را برای تعاملات بین المللی تعریف کند.
بیش از سی سال است که توسط مجمع عمومی سازمان ملل ، ۲۱ سپتامبر بنام روز جهانی صلح نام گرفته است .هدف آن ترویج صلح و مهربانی و دوری از جنگ و خشونت بود.
شبکه الجزیره در گزارشی درباره تبادل زندانیان میان ایران و آمریکا به نقل از کارشناسان تصریح کرد: توافق اخیر میان تهران و واشنگتن یک گام مهم در جهت تنش‌زدایی میان دو کشور است اما بعید است که به زودی به حصول یک توافق دیپلماتیک و گسترده منجر شود.
وزیر خارجه آمریکا در دانشگاه جان‌ هاپکینز می‌گوید «نظم جهانی پیشین به پایان رسیده است». بلینکن می‌گوید جهان به سمت سه‌قطبی آمریکا، چین و روسیه در حال حرکت است. او در این میان باز به‌ طور ضمنی از آینده‌ای پر از جنگ‌های خونین خبر داد و گفت با چین بزرگ‌ترین چالش‌ها را خواهیم داشت.