ایران در جهان

سرخط مهم‌ترین اخبار و گزارش‌های تحلیلی ایران در جهان را در سرویس بین الملل پرسون بخوانید.

در واقع مسوولان دولت می‌گویند این تصمیم در راستای توجه به اصول انسانی و حقوق بشر است. به‌طور کلی آزادسازی این زندانیان که انسان‌هایی محترم هستند از منظر حقوق بشر مثبت است. اگر گشایشی در حوزه ارتباطی ایران با جهان پیرامونی هم ایجاد کند و باعث حل مشکلات شود هم یک گام رو به جلو است.
شب گذشته (پنجشنبه) جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا در موضع‌گیری‌های جداگانه‌ای و به صورت رسمی اعلام کردند که در ارتباط با تبادل زندانیان بین ۲ کشور و همچنین آزادسازی چند میلیارد دلار از دارایی‌های ایران که برای چندین سال به‌طور غیرقانونی در کره جنوبی به بهانه تحریم‌های واشنگتن علیه تهران توقیف شده بود، به توافق رسیده‌اند و روند این ۲ موضوع آغاز شده است.
واکنش معاون ترامپ به توافق ایران و آمریکا:

بایدن بزرگترین باج در تاریخ آمریکا را به تهران پرداخت کرده است

معاون رئیس جمهور پیشین آمریکا با استقبال از آزادی جاسوسان آمریکایی بازداشت شده در ایران مدعی شد که جو بایدن بزرگ‌ترین باج تاریخ کشورش را به ایران داده است.
نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد روز پنجشنبه به وقت محلی خبر خروج زندانیان دو تابعیتی را از زندان اوین تهران را تایید کرد و گفت: این خروج در چارچوب یک توافق با واسطه گری کشور ثالث صورت گرفته است تا طرفین ۵ زندانی مورد نظر را بطور متقابل آزاد کنند و مشمول بخشش قرار دهند.
سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا در تلاش برای توجیه اقدام تحریک‌آمیز واشنگتن با استقرار نیروهای نظامی بیشتر در منطقه مدعی شد که کشورش متعهد به محافظت از آزادی دریانوردی و کشتیرانی است.
متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه دولت بایدن در تلاش برای آزادی آمریکایی ها بازداشت شده در ایران است، در واکنش به بازداشت پنجمین زندانی دو تابعیتی اعلام کرد که درباره جزئیات موضوع زندانیان آمریکایی اظهار نظر نمی‌کند.
پس‌لرزه‌های طرح جنجالی آمریکا برای کشتی‌های غیرنظامی

آتش تنش‌‌ در خلیج فارس/ جنگ نفت‌کش‌ها در راه است؟

طرح ارتش ایالات متحده برای استقرار نیروی دریایی و تفنگداران دریایی در نفتکش‌های منطقه خلیج‌فارس تشدید تنش ها در این منطقه را محتمل کرده است؛ طرحی که قصد دارد با نظامی کردن نفتکش ها، فرصت ایران برای توقیف آن‌ها را سلب کند.
کسانی که با نادیده گرفتن این کارنامه پس از 8 سال دوباره آزمودن این راه طی شده را تجویز می‌کنند اگر رگه‌هایی از خیانت نداشته باشند دستکم نشانه‌هایی از یک بیماری روانی خواهند داشتند. در ادبیات پزشکی به این بیماری «سندرم استکهلم» می‌گویند؛ پدیده‌ای که در آن گروگان نسبت به گروگان‌گیر حس همدلی و وفاداری پیدا می‌کند تا جایی که حاضر است خودش را با اختیار و علاقه تسلیم کسی کند که جان و مال و آزادی‌اش را تهدید می‌کند. حالا ما در ایران جهش جدیدی از این اختلال روانی را مشاهده می‌کنیم: «سندرم واشنگتن».
منابع آگاه امنیتی به تسنیم گفتند که دولت آلبانی، مریم رجوی سرکرده گروه منافقین را که چند ماه قبل از این کشور به فرانسه رفته بود، ممنوع الورود کرده و این حکم از سوی دادگاه ضدتروریسم این کشور صادر شده است.
وزیر خارجه اسرائیل با اشاره به اینکه «توافق اسرائیل و عربستان جزو منافع آمریکا است.» مدعی شد که همگرایی در روابط بین ایران و عربستان نمایشی است و بیش از هر زمان دیگری به توافق عادی سازی روابط با ریاض نزدیکتر شده است.
مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی گفت: رابرت مالی مذاکراتی با بعضی افراد ایرانی داشته، به نحوی که مسائل داشت به جایی می‌رسید که شاید حتی برخی از مقامات آمریکایی هم تا آن حد مطلع نبودند، اما تندروهای داخلی و کاسبان تحریم اطلاعات مربوط به مذاکرات را لو دادند تا مذاکرات به جایی نرسد.
تجربه جمهوری کره در بازپرداخت بدهی‌اش به ایران، چه واقعی باشد و چه بهانه که مشکل دولت آمریکا است، برای ما باید درس و تجربه شود تا در تنظیم قراردادها و روابط مالی ـ اقتصادی با هر دولت دیگری پیش‌بینی‌های لازم و ضروری با درک شرایط بین‌المللی و به ویژه در حوزه سیاسی ـ امنیتی دیده شود.
این شبیه سازی استراتژیک، با یک ترور مرموز در تهران که به اسرائیل نسبت داده شد، آغاز گردید. سه دانشمند هسته ای ایران کشته شدند و تهران در واکنش به این ترور، غنی سازی 90 درصدی اورانیوم را آغاز کرد و مدعی شد که هدف از این کار، ساخت تسلیحات هسته ای نیست.
جمهوری خواهان در تلاشند که این توافق ها انجام نشود و یکی از مسائلی که می توانند روی آن دست گذاشته و اجازه ندهند بایدن از آن استفاده کند این است که طرحی را آماده کنند که تحریم های ایران حتی در صورت خواست آمریکایی ها کاهش نیابد. از سوی دیگر بایدن هم متوجه این موضوع است که جمهوری خواهان با هرگونه کاهش تحریم ایران مخالفت خواهند کرد از این منظر نام توافق با ایران را تفاهم گذاشته اند تا به صورت موقتی اقداماتی را در ارتباط با تهران پیش ببرد که بر اساس آن ایران غنی سازی خود را زیر نظر آژانس در حد 6۰درصد نگاه دارد و در برابر زندانیان آمریکایی آزاد شود.
با ارسال لایحه ارجاع اختلاف بین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری کره به داوری از سوی رئیس جمهور به مجلس، شکایت ایران از کره جنوبی درباره پیگیری حقوقی و استرداد مطالبات از بانک‌های این کشور رسماً کلید خورد.