کتاب و ادبیات

برای باخبر شدن از آخرین اخبار انتشارات ایران و جهان، سرویس فرهنگ و هنر پرسون را دنبال کنید.

«صد سال نقاشی در تهران» نوشته سیدامیر سقراطی توسط انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شد. نویسنده در این کتاب به هنر نقاشی در تهران از قاجار تا دوران معاصر می‌پردازد.

کتاب «پیامبر بی‌معجزه» نوشته محمدعلی رکنی که آخرین روزهای سال ۹۹ به بازار کتاب ارائه شده بود، با صدای وحید آقاپور به صورت شنیداری منتشر شد.
چگونه ممکن است رویدادهای بیرونی، بالاخص رویدادهای تالم‌برانگیز بیرونی تاثرات درونی نداشته باشد که این تاثرات طبعا نمودها، تظاهرات و جلوه‌هایی پیدا می‌کند که در مردم اهل اندیشه و صاحبان طبایع لطیف‌تر، به گونه‌ای مشهودتر و زیباتر متجلی می‌شود و عطار مجلای همه رنج‌ها، آلام و دردهای زمانه خویش است.
کتاب «تاریخ روابط ایران و فرانسه از سده‌های میانی تاکنون» نوشته صفورا ترک لادانی (عضو هیئت علمی گروه فرانسه دانشگاه اصفهان) منتشر شد.
کتاب "قربانت ایرج" زندگی‌نامه شهید ایرج بیات موحد به قلم فرزاد بیات‌موحد است که در ۱۳۶ صفحه توسط اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان زنجان روانه بازار نشر شده است.
کتاب «التیام شر» نوشته جان برادشاو با ترجمه علی‌اکبر قاری‌نیت توسط انتشارات نسل نواندیش منتشر و راهی بازار نشر شد.
امضاکنندگان نامه ی پیوست، به عنوان جمعی از اعضای کانون نویسندگان ایران، بیستم فروردین ۱۴۰۰ در نامه‌ای که به هیات موقت دبیران ارسال کرد، خواستار پاسخگویی این افراد پیرامون تخلف‌ها و تصمیم‌گیری‌های آسیب‌رسان به اعتبار کانون، منشور و اساسنامه آن شده بودند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی گیلان بیان کرد: با توجه به بحران کرونا طرح های نوآورانه ای در استان برنامه ریزی شده که بر اساس اجرای این طرح ها کتاب به در خانه علاقمندان تحویل می شود؛ یکی از این طرح ها "کتاب دوخان" است.
حجت‌الاسلام حسین‌علی زاهدی‌پور:

درون مایه برخی از کتب شهدا ضعیف است

امام جمعه خرم‌دره از محتوای ضعیف و اشکالات ویراستاری در برخی از کتاب‌هایی که از شهدا چاپ می‌شود خبر داد و گفت: مرتفع کردن این مشکل منوط به استفاده از افراد متخصص در این‌ حوزه است.

کتاب «فئودالیسم اطلاعات؛ چه‌کسی پیروز اقتصاد دانش است؟» نوشته پیتر دریهوس و جان بریثویت با ترجمه آراز بارسقیان توسط انتشارات امیرکبیر منتشر و روانه بازار نشر شد.

رئیس گروه ایرانشناسی و اسلام شناسی سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: گردشگرانی چون «شاردن»، «کمپفر»، «کاتوف»، «پترو دلاواله»، «فوروکاوا»، «ماساهارو» و «رنه دالمانی» در سفرنامه هایشان مطالب جالبی از ماه رمضان و روزه‌داری ایرانیان مانند بیدار شدن وقت سحری، نخوردن و نیاشامیدن در طول روز، شلیک توپ در میادین شهر به وقت سحر و افطار و شور و شوق میان مردم و کسبه به منظور تدارک و آماده شدن افطاری آورده اند.
کتاب «من بیچاره همسترم و هیچ‌کاره» نوشته فریدبِرت اشتونر با ترجمه کتایون سلطانی توسط نشر افق منتشر و راهی بازار نشر شد.
بر اساس آمار ارائه‌شده توسط وزارت فرهنگ فرانسه، فرانسوی‌ها در دوران قرنطینه کمتر کتاب مطالعه‌ کرده‌ اما بیشتر کتاب نوشته‌اند.