کتاب و ادبیات

برای باخبر شدن از آخرین اخبار انتشارات ایران و جهان، سرویس فرهنگ و هنر پرسون را دنبال کنید.

یک مدرس دانشگاه با بیان این‌که گویا تاریخِ آموزش و کتابخوانی و رفتارهای اجتماعی بشر به دو دوره قبل و بعد از کرونا تقسیم شده است. می‌گوید: روزگاری انسان‌ها در غار می‌زیستند و امروز دوباره به همان غار بازگشته‌اند؛ اما این‌بار با دامنه ارتباطات و وظایف اجتماعی تعریف‌شده و معین که بدون آن‌ها بی‌اعتبار می‌شوند.
کتاب «مصیر عصر توحید؛ تأملی در منظومه و زمانه اندیشه امام خمینی» تألیف علی مهدیان به همت انتشارات کتاب فردا منتشر شد.
برای نخستین بار کتاب «تربیت انسانی، تمدن اسلامی» منظومه بیانات تربیتی رهبر معظم انقلاب اسلامی به کوشش وحید حُسنی هنزایی از نویسندگان یزد چاپ و منتشر شد.
کتاب «در جستجوی مصلحت» هجدهمین جلد از خاطرات روزنوشت مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی مروری بر اتفاقات ریز و درشت سال ۱۳۷۷؛ همچون پرونده «قتل‌های زنجیره‌ای»، دادگاه شهردار تهران، سقوط مزار شریف، استیضاح وزیر کشور و غیره است.
رمان وحشت «چارلی و مادربزرگ‌ها» نوشته کِیتی تاوِل با ترجمه الهه مرادی و میلاد بابانژاد توسط انتشارات پیدایش منتشر و راهی بازار نشر شد.

کتاب «گفتارهای آسمانی» سخنرانی‎ها و گفته‌های سردار شهید حسین خرازی فرمانده لشکر امام حسین(ع )در دوران جنگ تحمیلی را منتشر کرده است.
مراسم رونمایی از کتاب «شهر آرمان‌های سبز» نوشته گل صفت شهیدی، نویسنده و روزنامه‌نگار تاجیک و برنده کتاب سال کودک روسیه در محل رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مسکو برگزار شد.

مجموعه داستان کوتاه «‌ده داستان و یک داستان دیگر» نوشته زهرا عموشاهی و مجموعه داستانک «کارت دعوت» نوشته فاطمه علی‌پور منتشر شد.
«گردان قاطرچی‌ها» کتابی که برای نوجوانان روایتی طنز از روزهای جنگ و نوجوانان کم سن و سالی که به جنگ می‌رفتند می‌گوید به چاپ نوزدهم رسید.

کتاب «استیون هاوکینگ؛ یادواره‌ای از دوستی و فیزیک» نوشته لئونارد ملادینو با ترجمه افشین آزادمنش توسط انتشارات معین منتشر و راهی بازار نشر شد.

عنوان «شورای عالی کتاب صداوسیما» خیال آدم را تخت می‌کند که قرار نیست اتفاق خاصی در ترویج کتاب‌خوانی بیفتد. تجربه‌های مکرر شکل‌گیری این شوراها نشان می‌دهد که کمکی به گشترش کتابخوانی نمی‌شود.