معرفی رمان؛

«مفید در برابر باد شمالی» اثری عاشقانه

«مفید در برابر باد شمالی» مجموعه‌ای از ایمیل‌هایی است که به صورت اتفاقی و تصادفی شروع می‌شوند و به دنبالشان ماجرای عاشقانه و پرمفهومی رقم می‌خورد. عشق و مفهوم بنیادین آن از دیرباز مورد بحث بوده و هنوز هم که هنوز است تفاهمی بر سر مفهوم واقعی آن به دست نیامده.

تصویر «مفید در برابر باد شمالی» اثری عاشقانه

به گزارش سایت خبری پرسون، رابطه های عمیق حکایت از روانشناسی و روانکاوی زن ها و مردهایی دارد که مفهوم عشق حقیقی را شکل داده اند. نویسنده این کتاب در اصل روزنامه نگاری است که همکاری دائمی با یکی از روزنامه های پر تیراژ آلمانی دارد . در دانشگاه روانشناسی بالینی خوانده و در این کتاب بر اساس یک تصادف غیرمنتظره صحنه ها و رویدادهای به یادماندنی در برابر دیدگان مخاطب خلق می کند. داستان از آنجا شروع می شود که خانم «روتنر» با ای میل خواهان فسخ اشتراک مجلاتش از انتشارات لایکه می شود چرا که معتقد است سطح کیفیت این مجله ها مدام در حال پایین آمدن است و او دارد پول های خود را هدر می دهد. اما او اشتباهی نامه را به جای دیگری می فرستد و به این ترتیب با فردی به نام لئو لایکه آشنا می شود که این خود سرآغاز ماجراست.

خلاصه کتاب مفید در برابر باد شمالی

داستان از ایمیلی ناخواسته شروع می شود، قدم بعدی با پاسخی از روی ادب برداشته می شود و بعد داستانی شورانگیز پا می گیرد. امی روتنر ایمیلی خشمگین به یکی از مجلات ارسال می کند، اما به خاطر تنها یک حرف اضافه، این ایمیل به دست لئو لایکه می رسد و از همین جاست که داستان کتاب شروع می شود.امی یا اما، زنی متاهل است که در کنار همسر و دو فرزند خوانده خود زندگی بسیار شیرین، خوب و موفقی دارد. تنها چیزی که جای خالی اش را در زندگی خود حس می کند، هیجان و راز و رمز است. راز و رمزی که ارتباط و مکاتبه با لئو لایکه، روانشناسی رنجور که به تازگی رابطه عاشقانه محکوم به شکستی را پشت سر گذاشته، در اختیارش قرار می دهد. چیزی که به خوبی در این کتاب نمود پیدا کرده، شخصیت هایی خیالی است که این دو نفر، مبنی بر پاره از نوشته ها از دیگری در ذهن خود ساخته اند. شخصیتی که نسبتا هیچ ایرادی نداشته و بعضا در برخی موارد از شخصیت واقعی آن ها پیشی گرفته است. این مشخصه جایی بیشتر نمایان می شود که این دو از برخورد رو در رو با یکدیگر ترس دارند. امی که در زندگی خود کوچکترین کمبودی ندارد، تنها ترسش که در برگه برگه این کتاب قابل لمس است، جذاب نبودن لئو ست. این نشان می دهد که لئو برای او تصویری بی نقص ساخته و پرداخته که شاید کوچکترین امر در تضاد با آن تصویر به کل همه چیز را به هم بریزد. و نشان از این دارد که نیاز امی به او تنها در حد همان رمز و راز است و وقتی این راز گفته شود، او دیگر نیازی به لئو در زندگی اش نخواهد داشت.همانطور که داستان پیش می رود بیش از قبل به نظر می رسد که با وجود حسی که شکل گرفته، امی جریان را به میدان بازی ای برای خود تبدیل کرده است. به دید من، او کسی بود که همیشه قدم اول را در تمام جریانات برداشته و وقتی لئو از متاهل بودنش باخبر شد باز هم به عاشق و گرفتار کردن او اصرار ورزید.اساس و پایه های داستان شبیه به فیلمی هالیوودی به نام «شما ایمیل دارید» است که به دید و نظر شخصی من، فیلم گرچه بنیادی مشترک اما داستانی قوی تر دارد. در هر روی داستان، شاید به چشم خیلی ها چندان جذاب نیاید اما بی شک تامل برانگیز است و برای بخش زیادی از ما حالتی نوستالژیک به همراه دارد. نوشتار این کتاب در کمتر نوشته دیگری دیده شده و تنها ایمیل های دو شخصیت اصلی را فارغ از دیگر روزمرگی هایشان شامل می شود. شاید یکی از ایرادات ترجمه در همینجا هویدا شود، از دید من، ایمیل هایی که بین دو دوست و در ادامه دو عاشق رد و بدل می شد، طبیعتا می بایست با لحن عامیانه و نه کتابی نوشته شود.این کتاب شاید چراغی باشد که باید در ذهن تمام مایی که بخش عمده زندگی مان را دنیای مجازی تشکیل داده، روشن شود. این کتاب شما را با قضاوت بر سر این که آیا این رابطه درست بود یا نه، رها می کند و می تواند ذهنتان را با جست و جو برای جوابش تا مدت ها مشغول نگاه دارد.

با زبان اشراق هرجای دنیا با خیال راحت صحبت کندر ویرایش ما نمی گیم بهترینیم/ما ثابت می کنیم!

درباره نویسنده کتاب مفید در برابر باد شمالی

دانیل گلاتائور (متولد 19 مه 1960) نویسنده و روزنامه نگار اتریشی است. او در وین به دنیا آمد و همانجا زندگی و کار می کند. آثار ادبی وی به 40 زبان ترجمه شده و بیش از 3 میلیون بار فروخته شده و برای رادیو ، تئاتر ، تلویزیون و سینما اقتباس شده است ، حتی فراتر از کشورهای آلمانی زبان. در سال 2006 وی برای رمان خود به نام عشق واقعی نامزد جایزه کتاب آلمان شد.

قسمتی از کتاب مفید در برابر باد شمالی

گذشته ها قابل تکرار نیستند، همان طوری که از اسمش پیداست، آن زمان گذشته است. دورانِ جدید ممکن نیست مثلِ قدیم ها باشد و اگر اصرار بر این کار بورزید، مثلِ عده ای که باافسوس به آن نگاه می کنند، به نظر پیر و مستعمل می آیید! آدم هیچ وقت نباید به خاطر قدیم ها غصه بخورد. کسی که عزای گذشته را می گیرد، پیر و عزادار است!

به شوهرتان خیانت می کنید امی؟ این کار را نکنید، خیلی دردناک است وقتی که به انسان خیانت می شود. مارلنه یک بار به من خیانت کرد. منظورم این است که من از یک بارش خبر دارم. وقتی آدم مارلنه را می بیند میداند که خیانت می کند.

نمی دانم آیا شما همانطوری هستید که می نویسید. اما حتی بخشی از این شخصیت هم بسیار خاص است. سطور شما و قافیه ای که من خود به آن ها می بخشم: قدرت تصور یک چنین مردی در واقعیت را به من می دهد.

ما دیگر نمی دانیم چه باید برای همدیگر بنویسیم. ما دیگر نمی دانیم اصلا برای چه به هم بنویسیم. و یک وقتی بعدها در مترو یا کافه ی شهر با هم رودررو خواهیم شد و سعی خواهیم کرد همدیگر را نشناسیم یا نگاهمان را از هم بدزدیم، سریع رویمان را برخواهیم گرداند. از خودمان شرمنده خواهیم شد که چه به سرمان آمده و چه از ما باقی مانده. هیچی. دو تا آدم از هم غریبه با گذشته ای مشترک و درخشان، که بی شرمانه خود را با آن گول زده بودند.

شناسنامه کتاب مفید در برابر باد شمالی

نویسنده: دانیل گلاتائور

ترجمه: شهلا پیام

انتشارات: نشر ققنوس

تعداد صفحات: ۲۴۷

نسخه صوتی: ندارد

نسخه الکترونیکی: دارد

326072