راه و شهرسازی

گزارش و اخبار حوزه راه و شهرسازی و مسکن و ... را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

صعود تاریخی «هزینه دریافت وام خرید مسکن» یا همان قیمت اوراق در اواخر سال گذشته همچنان یک مساله تقریبا بدون پاسخ برای فعالان بازار ملک است. با وجود آنکه در طول سال گذشته خریدهای مصرفی خانه با وام، به‌خاطر «قسط سنگین تسهیلات» و «قدرت ناکافی مبلغ وام» همچنان در رکود قرار داشت، اما افزایش نسبی تقاضا برای وام مسکن در کنار یکسری عوامل دیگر باعث پرواز قیمت اوراق شد. بررسی‌ها در این‌باره نشان می‌دهد به‌خاطر سیاست‌های غلط، وام مسکن به جای آنکه برای خرید مسکن استفاده شود، ابزار تعمیر مسکن شد.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: از بعدازظهر امروز تا اواخر وقت فردا در ساعات بعدازظهر و اوایل شب در استان های تهران، البرز و قم و شمال استان مرکزی تندباد شدید، گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.
سقف تسهیلات حساب جوانان بانک مسکن در سال ۱۴۰۱ به مبالغ ۲، ۱.۷ و ۱.۴ میلیارد تومان به ترتیب در تهران، مراکز استان‌ها تعیین شد.
راه و شهرسازی در یک هفته گذشته؛

حاشیه‌ های دیدار ایران و قطر در کیش

تفاهم نامه‌های متعددی در حوزه‌های حمل و نقل هوایی و دریایی، اسکان و هتلینگ، گردشگری، توریسم ورزشی و… میان هیئت‌های ایرانی و قطری به امضا رسید.
داده‌های رسمی نشان می‌دهد تورم سالانه شهر تهران پس از جهش‌های ریز و درشت از سال 97 و خیزهای طولانی، از بهار سال گذشته افت داشته و در زمستان 1400 به عدد 33 درصد رسیده است.
فروش واحدهای نوساز در تهران به لحاظ سهم از کل معاملات ملک، به پایین‌ترین میزان طی ۵ سال گذشته رسید. کارنامه سال۱۴۰۰ خرید و فروش آپارتمان‌های نوساز نشان می‌دهد سریال سقوط سهم این گروه از واحدها در معاملات که درست از سال ۹۶ -به دنبال رشد آهسته قیمت ملک و سپس جهش قیمت‌ها- شروع شده بود، در سال گذشته با شدت بیشتر ادامه پیدا کرد. نوسازها مثل گذشته سهم اصلی را در معاملات فروش مسکن ندارند؛ به‌طوری‌که سه عامل مقابل سرمایه‌گذاری ساختمانی در این قضیه نقش بازی می‌کند.
قاسمی بیان کرد: سامانه املاک و اسکان نواقصی داشت و موضوعاتی با سازمان امور مالیاتی و سازمان بازرسی مطرح بود که مقرر شد ظرف دو هفته، کمیته مشترک ایجاد و به وضعیت سامانه رسیدگی شود و نواقص آن بر طرف شود تا برای کلیه خانه‌های خالی قبض مالیاتی صادر کنیم.
ساخت یک میلیون واحد مسکن در سال، هدف دولت سیزدهمی است که قرار شده به کم‌کاری‌های گذشته در حوزه ساخت مسکن پایان دهد اما رسیدن به این نقطه هنوز هم با ابهامات بسیاری مواجه است. با وجود این، دولت متعهد به ساخت این میزان واحد مسکونی است و بر همین اساس بخشی از تعهدات خود را به حضور شرکت‌های خارجی وابسته کرده است.
اختصاصی پرسون/ مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران:

آدرس غلط دادن به مردم برای منافع شخصی را رها کنید

طی روزهای گذشته گزارش بانک مرکزی از آخرین آمار معاملات مسکن در اسفندماه سال 1400 منتشر شد. در این گزارش رشد 6.2 درصدی قیمت مسکن در اسفندماه نسبت به ماه قبل اعلام شد. این در حالی است که بررسی قیمت‌ها نشان می‌دهد درحالی‌که متوسط قیمت هر متر واحد مسکونی طی دی‌ و بهمن‌ماه در منطقه ۱ تهران ۷۰ میلیون تومان بود، در اسفندماه ناگهان به ۷۷.۴ میلیون تومان رسیده است.
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: متقاضیان مسکن ملی پس از تکمیل مدارک و تایید شرط سکونت برای افتتاح حساب به بانک عامل معرفی می شوند.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: طرحی در مجلس برای کنترل اجاره‌بهای مسکن آماده شده است.
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی درباره پالایش ثبت‌نام کنندگان نهضت ملی مسکن گفت: کسانی که پیامک دریافت کرده‌اند، مدارک خود را به صورت حضوری برای تشکیل پرونده به آدرس اعلام شده در پیامک تحویل دهند تا برای واریز آورده ۴۰ میلیونی به بانک معرفی شوند.
کارشناس سازمان هواشناسی از ورود موج بارشی جدید از غرب وشمال غرب به کشور خبر داد.
وزش باد شدیدی از کشور های همسایه، احتمال تاخیر و ابطال پروازها را بالا برده است از این رو قبل از رفتن به فرودگاه با شماره 199 تماس بگیرید.
نهضت ملی مسکن مهم‌ترین وعده رئیس‌جمهور است و پیگیر این وعده تا حصول نتیجه مستلزم تشکیل حداقل هفته‌ای یک‌بار شواری عالی مسکن خواهد بود؛ در این باره ضرورت دارد وزارت راه و شهرسازی و معاونت مسکن این وزارتخانه برای تحقق وعده مسکنی رئیس‌جمهور اهتمام بیشتری داشته باشد.