راه و شهرسازی

گزارش و اخبار حوزه راه و شهرسازی و مسکن و ... را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

عضو شورای شهر تهران گفت: آمار مستاجران از صاحبان املاک در سال ۱۴۰۰ پیشی گرفته و به بیش از ۵۰ درصد رسیده است و طبق آمار دولت بیش از ۶۰ درصد هزینه‌های خانوار صرف هزینه مسکن شده و متاسفانه وضعیت ارباب رعیتی ایجاد شده است.
به گفته بسیاری از کارشناسان اقتصادی، فرصت تحریم بنادر روسیه در پی جنگ این کشور با اوکراین می‌تواند برای توسعه ترانزیت از ایران مورد استفاده قرار گیرد.
مدیر مرکز مدیریت راه‌ها گفت: کل تردد جاده‌ای در شبانه ‌روز گذشته‌ براساس آخرین اطلاعات حاصل از‌ رصد‌‌ تعداد‌ 2465 دستگاه تردد شمار فعال در محورهای برون‌ شهری 25.9 درصد کاهش نشان می‌دهد.
تامین زمین از مهم‌ترین ارکان طرح‌های تامین مسکن انبوه است و همواره با چالش‌های بسیاری همراه بوده است.
خرید خانه با پیش‌پرداخت 200 میلیون تومان آن هم در منطقه 22 تهران از جمله آگهی‌هایی است که در چندماه اخیر از طرق مختلف متقاضیان واقعی مسکن را که به‌واسطه تورم بیش از 40 درصدی حاکم بر بازار و رشد افسارگسیخته قیمت‌های خرید و اجاره تامین مسکن به رویای دست‌نیافتنی آنها مبدل شده، به‌دام می‌اندازد.
منطقه آزاد مهران یکی از ۷ منطقه آزاد جدیدی است که ابتدای امسال توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ و دولت موظف به راه‌اندازی آن شد.
«یخچال دوم» بازار مسکن براساس یک آمار رسمی، کشف شد. سال گذشته حجم سرمایه‌گذاری در ساختمان‌های نیمه‌تمام با بیشترین رشد در مقایسه با میزان سرمایه‌گذاری در ساخت‌وسازهای جدید و همچنین ساختمان‌های تکمیل‌شده روبه‌رو شد. همچنین نسبت سرمایه‌های صرف‌شده در نیمه‌تمام‌ها به تکمیل‌شده‌ها از عدد ۳ در اواسط دهه ۹۰ به نزدیک عدد ۶ افزایش یافته است. این دو آمار بیانگر «حبس سرمایه در کارگاه‌های ساختمانی تعلیق‌شده یا پروژه‌های تمام‌نشده» است که سه علت برای آن مطرح است. تهدید یخچال ملکی با دو شوک سیاستی و سیاسی می‌تواند به فرصت تبدیل شود.
بازار معاملات مسکن همزمان با شروع فصل نقل و انتقالات به اوج قیمتی خود رسیده است، به‌گونه ای‌که نه تنها خرید خانه به رویای اصلی اقشار متوسط و ضعیف جامعه مبدل شده بلکه اساسا اجاره مسکن نیز در پایتخت عملا از توان بسیاری از خانوارها خارج شده و شاهد هجوم گسترده بسیاری از حقوق بگیران به شهرهای حاشیه‌ای تهران هستیم.
آمار از کند شدن آهنگ رشد قیمت مسکن در سال گذشته نسبت به سه سال قبل از آن حکایت دارد و نرخ افزایش سالیانه آن به ۱۶ درصد رسید، به طوری که در مقایسه با سال ۱۳۹۶ تعداد معاملات مسکن شهر تهران ۵۷ درصد افت کرد.
پنجشنبه با نفوذ سامانه بارشی به غرب کشور در مناطقی از نوار غربی، نوار شمالی و استان‌های واقع در مرکز و جنوب کشور رگبار پراکنده، رعدوبرق گاهی وزش باد شدید همراه با گردوخاک رخ می‌دهد.
مدیر مرکز مدیریت راه‌ها گفت: دوربین‌های نظارت تصویری تردد روان در محور فیروزکوه، آزادراه تهران-شمال و آزادراه قزوین-رشت مسیر رفت و برگشت‌ نشان می‌دهد.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی گفت: بعدازظهر فردا افزایش وزش باد روی کشور عراق سبب خیزش گرد و خاک و انتقال به استان‌های واقع در غرب و جنوب‌غرب کشور می‌شود.
فرمانده پلیس راه البرز گفت: با توجه به یک طرفه بودن محور کرج - چالوس، ترافیک در این محور همچنان سنگین است. به گفته وی ماموران پلیس راه برای پیشگیری از حوادث احتمالی و روان سازی ترافیک در جاده‌های استان البرز مستقر شده اند.