راه و شهرسازی

گزارش و اخبار حوزه راه و شهرسازی و مسکن و ... را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

احمدرضا سرحدی با اشاره به تاثیرپذیری بازار مسکن از گرانی‌های اخیر می‌گوید: نتیجه انتظار تورمی ممکن است واقعیت نداشته باشد اما توهم گرانی باعث می‌شود که اقتصاد با چالش‌های بیشماری روبه‌رو شود.
رئیس اتحادیه املاک پاسخ داد:

بازار مسکن به کدام سمت خواهد رفت؟

خسروی گفت: طبیعی است که پایین آمدن قیمت خانه منجر به رونق شغل واسطه‌های بازار املاک می‌شود، بنابراین ما همواره طرفدار ارزان شدن مسکن هستیم.
بر اساس بررسی داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی وضعیت جوی استان تهران ابری تا نیمه ابری همراه با وزش باد شدید و رگبار و رعد و برق و خیزش گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود.
وزارت رفاه نرخ خط فقر مسکن سال جاری برای خانواده های مستأجر تهرانی را ماهانه ۳ میلیون ۸۲۲ هزار تومان اعلام کرد.
سیاست انحرافی برای تنظیم بازار اجاره که پارسال، هم نتیجه عکس داد و هم مستاجران مشمول حمایت، از آن محروم ماندند، مجددا تکرار می‌شود. ۲۰ بانک عامل مکلف شدند امسال ۴۰هزار میلیارد تومان «وام ودیعه اجاره» بپردازند. بررسی‌ها نشان می‌دهد این تسهیلات نه تنها «هزینه ماهانه مستاجرها» را کم نمی‌کند که به خاطر نوع تامین اعتبار آن -پول‌پاشی- تورم بیشتر را دامن خواهد زد.
طبق بررسی‌های صورت گرفته با توجه به افزایش ۵ درصدی نرخ سود تسهیلات ودیعه مسکن متقاضیان دریافت این تسهیلات، باید ماهانه حدود یک میلیون تومان اقساط پرداخت کنند.
عضو شورای شهر تهران گفت: آمار مستاجران از صاحبان املاک در سال ۱۴۰۰ پیشی گرفته و به بیش از ۵۰ درصد رسیده است و طبق آمار دولت بیش از ۶۰ درصد هزینه‌های خانوار صرف هزینه مسکن شده و متاسفانه وضعیت ارباب رعیتی ایجاد شده است.
به گفته بسیاری از کارشناسان اقتصادی، فرصت تحریم بنادر روسیه در پی جنگ این کشور با اوکراین می‌تواند برای توسعه ترانزیت از ایران مورد استفاده قرار گیرد.
مدیر مرکز مدیریت راه‌ها گفت: کل تردد جاده‌ای در شبانه ‌روز گذشته‌ براساس آخرین اطلاعات حاصل از‌ رصد‌‌ تعداد‌ 2465 دستگاه تردد شمار فعال در محورهای برون‌ شهری 25.9 درصد کاهش نشان می‌دهد.
تامین زمین از مهم‌ترین ارکان طرح‌های تامین مسکن انبوه است و همواره با چالش‌های بسیاری همراه بوده است.
خرید خانه با پیش‌پرداخت 200 میلیون تومان آن هم در منطقه 22 تهران از جمله آگهی‌هایی است که در چندماه اخیر از طرق مختلف متقاضیان واقعی مسکن را که به‌واسطه تورم بیش از 40 درصدی حاکم بر بازار و رشد افسارگسیخته قیمت‌های خرید و اجاره تامین مسکن به رویای دست‌نیافتنی آنها مبدل شده، به‌دام می‌اندازد.
منطقه آزاد مهران یکی از ۷ منطقه آزاد جدیدی است که ابتدای امسال توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ و دولت موظف به راه‌اندازی آن شد.
«یخچال دوم» بازار مسکن براساس یک آمار رسمی، کشف شد. سال گذشته حجم سرمایه‌گذاری در ساختمان‌های نیمه‌تمام با بیشترین رشد در مقایسه با میزان سرمایه‌گذاری در ساخت‌وسازهای جدید و همچنین ساختمان‌های تکمیل‌شده روبه‌رو شد. همچنین نسبت سرمایه‌های صرف‌شده در نیمه‌تمام‌ها به تکمیل‌شده‌ها از عدد ۳ در اواسط دهه ۹۰ به نزدیک عدد ۶ افزایش یافته است. این دو آمار بیانگر «حبس سرمایه در کارگاه‌های ساختمانی تعلیق‌شده یا پروژه‌های تمام‌نشده» است که سه علت برای آن مطرح است. تهدید یخچال ملکی با دو شوک سیاستی و سیاسی می‌تواند به فرصت تبدیل شود.
بازار معاملات مسکن همزمان با شروع فصل نقل و انتقالات به اوج قیمتی خود رسیده است، به‌گونه ای‌که نه تنها خرید خانه به رویای اصلی اقشار متوسط و ضعیف جامعه مبدل شده بلکه اساسا اجاره مسکن نیز در پایتخت عملا از توان بسیاری از خانوارها خارج شده و شاهد هجوم گسترده بسیاری از حقوق بگیران به شهرهای حاشیه‌ای تهران هستیم.