راه و شهرسازی

گزارش و اخبار حوزه راه و شهرسازی و مسکن و ... را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

عضو هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاک تهران اظهار داشت: از دو سال گذشته دولت پرداخت وام ودیعه به مستاجران را آغاز کرده و در حال حاضر سقف این وام ۷۰ میلیون تومان است.
مرکز مدیریت راه های کشور از آغاز ترافیک سنگین محورهاب چالوس، هراز و فیروزکوه و همچنین آزادراه های تهران در پی آغاز تعطیلات عید فطر خبر داد.
برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند رشد اجاره بها به دلیل چند سال عقب ماندگی از رشد قیمت مسکن، نه تنها متوقف نمی شود بلکه در ماه‌های آتی هم ادامه می یابد.
انسداد و بازگشایی «قطعه میانی آزادراه تهران- شمال» در طول هفته و بعضا در طول روز، از حالت معمول خارج شده و برخلاف «وعده تکمیل کار تا پایان ۱۴۰۰»، مسافران این پرترددترین مسیر بین‌شهری، مدام با ترافیک‌های طاقت‌فرسا به‌ویژه در تعطیلات غافلگیر می‌شوند. مرداد پارسال هنگام افتتاح قطعه۲ عنوان شد «افتتاح تونل البرز، آزمایشی است و تا پایان سال تکمیل می‌شود» اما هنوز تردد در این مسیر به شکل شیفت‌بندی انجام می‌شود. مردم درباره این مسیر یک برداشت دارند؛ اما مسوولان درباره مانع تردد آزاد در آزادراه تهران-شمال توضیح دیگری می‌دهند.

محمود فاطمی‌عقدا با بررسی وضعیت بازار مسکن در سال 1401 گفت: با توجه به شروع برنامه‌های تحویل مسکن در طرح نهضت ملی بازار نباید در سال جاری همچون سال‌های قبل دچار آشفتگی باشد. برداشت من از وضعیت بازار این است که حتی اگر برجام به نتیجه نرسد بازار مسکن امسال یک بازار پایدار خواهد بود.
ماه اول معاملات مسکن۱۴۰۱ نشان داد بازیگران این بازار در سال جاری از یکسو تحت تاثیر دو ریسک مرتبط با قیمت‌ها - قیمت تمام‌شده و قیمت فروش- قرار گرفته‌اند؛ اما از سوی دیگر تمایل دارند متناسب با شرایط یک‌سال اخیر - فاز پساجهش- رفتار کنند. حجم معاملات خرید آپارتمان در فروردین امسال به بالاترین میزان در مقایسه با فروردین سه سال گذشته رسید که به نوبه خود، یک تغییر در اوضاع بازار است. از طرفی، سطح قیمت‌ها نیز با افت ماهانه ۵/ ۲درصد روبه‌رو شد. «نه» خریداران به واحدهای نوساز مانع رشد قیمت شد.
به مناسبت بزرگداشت شیخ بهایی و روز معمار، نخستین گردهمایی معماران و مهندسان صنعت ساختمان استان قم شامگاه سه شنبه ۶ اردیبهشت به همت استودیو معماری نگار در هتل پارسیای قم برگزار شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد:

پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری گفت: پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن در بافت فرسوده شهری به ۵۰ درصد رسید.
عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه گفت: بنابراین تا زمانی که این کارها انجام نشود، کریدور شمال_جنوب در حد حرف است. زمانی این کریدور فعال می‌شود که هندی‌ها از این مسیر کالا را ترانزیت کند وقتی این کار را نمی‌کند یعنی هزینه‌ها بالاست.
مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: خانواده‌هایی که مشمول این قانون می‌شوند یعنی فرزند سوم آن‌ها از 24 آبان سال گذشته متولد شده و ساکن شهر‌هایی با جمعیت کمتر از 500 هزار نفر هستند می‌توانند حدود 200 متر زمین از وزارت راه و شهرسازی و ادارات تابعه استانی دریافت کنند.
میانگین شاخص کیفیت هوای تهران امروز با قرار گرفتن روی عدد ۱۰۹ (وضعیت نارنجی) در شرایط ناسالم برای گروه های حساس قرار گرفت.