راه و شهرسازی

گزارش و اخبار حوزه راه و شهرسازی و مسکن و ... را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

کمک‌هزینه مسکن کارگران مشمول قانون کار از ابتدای فروردین ماه سال ۱۴۰۱ ماهانه مبلغ ۵ میلیون و پانصد هزار ریال تعیین می‌شود.

در بین فایل‌های آگهی شده و در فاز ۸ یک آپارتمان خام با سن بنای یک سال را متری ۵.۵ میلیون و با قیمت نهایی ۶۹۰ میلیون تومان برای فروش گذاشته‌اند و همچنین در فاز ۱۱ هم یک واحد ۸۷متری را می‌توان با ۷۰۰ میلیون تومان خریداری کرد.
هزینه وام مسکن نسبت به هفته قبل روند افزایشی داشته و درحالی که متاهل‌های ساکن تهران پیش از این با پرداخت حدود ۱۲۴ میلیون تومان میتوانستند نسبت به خرید این اوراق اقدام کنند، اکنون باید حدود ۱۳۲ میلیون تومان بپردازند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: به طور مستمر وضعیت مسافران سانحه ریلی پیگیری و رسیدگی به آنها در دستور کار ویژه باشد و لازم است نتیجه نهایی از سوی کمیسیون بررسی سانحه برای اطلاع عموم در روزهای آتی منتشر شود.
کارشناس مرکز مدیریت راه‌های کشور با اعلام تردد روان در محورهای شمالی از ترافیک سنگین در آزادراه ساوه-تهران خبر داد.
قیمت مسکن در تهران با توجه به نوع ساختمان، امکانات، خیابان و یا نظر مالک تغییر می‌کند.

ایجاد مسکن جدید در شهر معمولا به شیوه ایجاد شهرک ها و مناطق جدید در حاشیه شهرها صورت می گیرد اما از ظرفیت های بالقوه درون شهرها نیز می‌توان به منظور تأمین مسکن استفاده بهینه کرد.

پس از آن که در نیمه اردیبهشت قیمت اوراق تسه به کانال 60 هزار تومان تنزل پیدا کرده دوباره قیمت ها با برخورد به کف، صعودی شده طی نوسانات کوتاه مدت ادامه داشته است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: علت اصلی حادثه در دست بررسی است، اما آنچه بطور کلی موجب این حادثه شده، خطای انسانی است که بیش‌تر از ناحیه راننده بوده و اینکه چرا و چگونه و به چه علت، باید بررسی دقیقی صورت بگیرد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: حادثه واژگونی قطار در ساعت ۵:۲۳ دقیقه صبح امروز رخ داده و براساس آمارهای اولیه ۳۸۲ نفر مسافر در این قطار حضور داشتند که متاسفانه ۱۷ نفر طبق اعلام اورژانس، فوتی داریم.
شرکت‌های آزادراهی درخواست افزایش حدود ۲۰ درصدی عوارض آزادراه ها را داده اند، اما هنوز این درخواست به تایید وزیر راه و شهرسازی نرسیده است.

پیش بینی کارشناس مسکن:

خانه ارزان می‌شود!

یک کارشناس مسکن گفت: نرخ رشد قیمت مسکن کمتر از تورم عمومی است. تورم نقطه به نقطه مسکن شهر تهران در اردیبهشت ماه ۲۶ درصد اعلام شد در حالی که تورم عمومی در محدوده ۴۰ درصد قرار دارد.
رییس کمیته حمل‌ونقل و سوخت ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه هماهنگی‌های لازم با شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی در تامین سوخت ناوگان در حال انجام است، گفت: با هدف هماهنگی برنامه‌ها و اقدامات، دوره زمانی ایام اربعین ۱۶ شهریور (۱۰ صفر) تا ۳۱ شهریور (۲۵ صفر) تعیین شده است.

رقیب دوم برای «جبهه اصلی عرضه مسکن ارزان» در پایتخت رونمایی شد. مقرر شده «اراضی ذخیره»- زمین‌های بزرگ دارای کاربری صفر- برای مسکن‌سازی استفاده شود. این سیاست به‌خاطر امتیازهای نهفته در آن، به قیمت خروج سرمایه‌گذاران ساختمانی از بافت فرسوده و تثبیت فرسودگی اجرا خواهد شد. اراضی ذخیره می‌توانست در خدمت «بافت فرسوده» برای خانه‌سازی با قیمت پایین باشد.
نمایندگان مجلس درآخرین اقدام خود برای کنترل بازار اجاره بها مسکن طرح دوفوریتی را به هیات رئیسه تقدیم کردند که براساس آن موجرانی که در قرارداد اجاره نرخ اجاره بها را به میزان بیش از سقف تعیین شده افزایش داده باشند در ازای مبلغ مازاد، مکلف به پرداخت مالیات بر درآمد اجاره به نحو مضاعف می‌شوند تا موضوع اجاره بها را که ورود ممنوع دولت به صورت مستقیم است را با ابزار مالیات و به عنوان تنبیهی برای موجران متخلف بتواند استفاده کند.