راه و شهرسازی

گزارش و اخبار حوزه راه و شهرسازی و مسکن و ... را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

وزیر راه و شهرسازی در حاشیه هیأت دولت:

ثبت‌نام وام مستأجران به زودی آغاز می‌شود

وزیر راه و شهرسازی گفت: بین ۴۰ هزار تا ۷۰ هزار میلیارد تومان برای ودیعه مسکن دهک‌های پایین پیش‌بینی شده که به زودی مردم می‌توانند در سامانه ثبت‌نام کنند.
سخنگوی سازمان هواپیمایی خبر داد

تعطیلی ۵ ساعته فرودگاه های تهران در روز ارتحال

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: تمامی وسایل پرنده سبک، فوق سبک، ریز پرنده، پهپاد، بالن و ورزش‌های هوایی به مدت سه روز در سطح شهر تهران ممنوع خواهد بود.
تشنج نرخ‌ها در بازار اجاره مسکن۱۴۰۱ موج سوم مهاجرت از پایتخت طی این دوره - بحران تور ملکی- را رقم زد. بررسی‌های میدانی و آماری درباره التهاب اجاره‌بها در تهران حاکی است، هم‌اکنون «هزینه اجاره‌نشینی» برای خانوارهای متوسط تقریبا تا سطح «مجموع درآمد زوجین» در مناطق متوسط شهر «پیشروی» کرده است.
روند ساخت و فروپاشی برج آبادان از وجود «متروپل»ها در بازار مسکن حکایت دارد. بررسی‌‌ها درباره املاک مشابه این برج در شهرهای مختلف به خصوص تهران نشان می‌دهد، دو دسته آپارتمان فروشی در بازار وجود دارد که ریسک‌‌های پنهان خرید آنها قبل از اقدام خریداران باید شناسایی شود. راه تشخیص مخاطرات ایمنی و فنی «ساختمان‌های فاقد پایان‌‌کار» و «پروژه‌های مجهز به تبلیغات رنگین»، معرفی شد.
افزایش شدید قیمت مسکن و خارج شدن توان مردم از خرید آن، دولت را به این سمت کشاند که شاید افزایش وام مسکن، بازار را تکانی دهد؛ اگرچه بررسی قیمت‌ها و فضای بازار، از بی‌اثر بودن این وام حکایت دارد.
شورای پول و اعتبار با پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی برای افزایش سقف وام ودیعه مسکن در تهران به ۱۰۰ میلیون تومان موافقت کرد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: محرومیت‌ زدایی از محلات کم برخوردار و سکونتگاه های غیررسمی , ساماندهی آنها نیازمند اجرای بیش از ۱۳ هزار پروژه آموزشی، فرهنگی درمانی، ورزشی، انتظامی و خدمات شهری با مشارکت همه دستگاه‌های مسئول است.
درخصوص تسهیلات خرید مسکن نیز اواخر اردیبهشت ماه رستم قاسمی ـ وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد پیشنهاد پرداخت وام ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومانی خرید مسکن در شهر تهران را در سومین جلسه شورای عالی مسکن با حضور رییس جمهور مطرح خواهد کرد. فعلا جزئیاتی از موافقت یا عدم موافقت دولت و شورای پول و اعتبار با این پیشنهاد ارایه نشده است.
اصلاح، بازسازی و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل در تمام بخش ها یک امر ضروری به‌شمار می‌آید چراکه با تقویت این حوزه هزینه جا به جایی کاهش یافته و در نهایت قیمت تمام شده کالاها پایین می آید.

شورای پول و اعتبار با اعطای تسهیلات کمک ودیعه مسکن با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار، دوره بازپرداخت حداکثر پنج سال، در سقف‌های ۱۰۰۰، ۷۰۰ و ۴۰۰ میلیون ریال به ترتیب در تهران، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و سایر شهر‌ها موافقت کرد.
محسن فلکی، کارشناس بازار مسکن معتقد است 700 میلیون وام مسکن می‌تواند سیگنال افزایشی برای بازار ارسال کند و جنبه حمایتی واقعی هم ندارد.
کرایه بهای مسکن در تهران، خواب آرام را از مستاجران بریده است در جهت رفع این مشکل نمایندگان مجلس طرح دو فوریتی تصویب کردند و شورای شهری‌هامی گویند مصوبه افزایش ۲۵ درصدی نرخ اجاره بهای مسکن قابلیت نظارت ندارد و قیمت‌گذاری مسکن باید منطقه به منطقه صورت بگیرد.
مسکن و ساختمان، حتی در صنعتی‌‌‌ترین کشورهای جهان نظیر ایالات‌متحده آمریکا، ستون فقرات ثروت و پیشران اقتصاد است و به‌رغم بحران‌هایی که در بخش‌‌‌های مهم اقتصادی و صنعتی طی دهه‌‌‌های گذشته، در برخی از کشورها وجود داشته، هنوز هم از جایگاه ویژه‌‌‌ای برخوردار است.
یک کارشناس اقتصادی مسکن گفت: نرخ اجاره مانند فنر فشرده شده و با افزایش نرخ تورم خود را به سطح سایر قیمت‌ها رساند وگرنه در چندین سال‌ گذشته شاهد آن بودیم که نرخ اجاره تا حدودی کمتر از نرخ تورم پیش می‌رفت.
سخنگوی شهر فرودگاهی امام خمینی از توقف پروازهای نجف در پی ورود ریزگردها به عراق خبر داد.
ورود سرمایه‌های ساختمانی به شهرها و روستاهای شمالی با «محرک جدید» همراه شد. آمار یک دهه رویش و ریزش ساخت‌وسازهای مسکونی در استان‌ها نشان می‌دهد پایتخت وزن غالب دهه۹۰ در «پروانه‌های ساختمانی» را از دست داده است؛ به‌طوری‌که تصویر۱۴۰۰ بازار ساختمان‌سازی از «سبقت شمال» نسبت به تهران حکایت دارد. سازنده‌ها با اثرپذیری از جهش قیمت جابه‌جا شده‌اند.
وزیر راه و شهرسازی گفت: با هدف اعلام آخرین وضعیت ساخت‌وساز طرح نهضت ملی مسکن، سخنگوی مسکن به‌زودی انتخاب و معرفی می‌شود.