راه و شهرسازی

گزارش و اخبار حوزه راه و شهرسازی و مسکن و ... را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

یک کارشناس اقتصادی مسکن گفت: نرخ اجاره مانند فنر فشرده شده و با افزایش نرخ تورم خود را به سطح سایر قیمت‌ها رساند وگرنه در چندین سال‌ گذشته شاهد آن بودیم که نرخ اجاره تا حدودی کمتر از نرخ تورم پیش می‌رفت.
سخنگوی شهر فرودگاهی امام خمینی از توقف پروازهای نجف در پی ورود ریزگردها به عراق خبر داد.
ورود سرمایه‌های ساختمانی به شهرها و روستاهای شمالی با «محرک جدید» همراه شد. آمار یک دهه رویش و ریزش ساخت‌وسازهای مسکونی در استان‌ها نشان می‌دهد پایتخت وزن غالب دهه۹۰ در «پروانه‌های ساختمانی» را از دست داده است؛ به‌طوری‌که تصویر۱۴۰۰ بازار ساختمان‌سازی از «سبقت شمال» نسبت به تهران حکایت دارد. سازنده‌ها با اثرپذیری از جهش قیمت جابه‌جا شده‌اند.
وزیر راه و شهرسازی گفت: با هدف اعلام آخرین وضعیت ساخت‌وساز طرح نهضت ملی مسکن، سخنگوی مسکن به‌زودی انتخاب و معرفی می‌شود.
جواد خوانساری کارشناس مسکن گفت: دولت برای ساخت مسکن باید نظارت کافی بر قیمت ها داشته باشد و بستر های اقتصادی کشور را اصلاح کند تا شاهد رشد روزافزون قیمت ها در بازار مسکن نباشیم.
بر اساس آخرین اخبار و آمارهای دریافتی در حال حاضر در اکثر محورهای شمالی به غیر از محور چالوس تردد روانی برقرار است اما طبق آخرین اطلاعیه مرکز مدیریت راه‌های کشور، محورهای هراز و چالوس امروز (جمعه، سی‌ام اردیبهشت ماه) بسته به حجم ترافیکی، یکطرفه خواهد شد.
ستاد تنظیم بازار در جلسه امروز دولت برای سال ۱۴۰۱، سقف اجاره مسکن را در سراسر کشور تعیین کرد. احتمال دارد پس از این تصمیم گیری تکلیف نام نویسی از متقاضیان دریافت وام ودیعه مسکن روشن شود.
مدیر سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌ها گفت: روز آینده در محور کندوان‌ تردد وسایل نقلیه از ساعت 15:00 تا 24:00 از کرج و ابتدای آزادراه تهران - شمال به سمت مرزن‌آباد ممنوع است.
وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه افزایش تسهیلات خرید و اجاره مسکن در جلسه روز گذشته شورای‌عالی مسکن تصویب شد، گفت: مقرر شد شورای پول و اعتبار افزایش تسهیلات خرید مسکن به ۷۰۰ میلیون تومان و وام ودیعه به ۱۰۰ میلیون تومان را بررسی و نهایی کند.
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه گفت: هزینه ساخت یک مترمربع مسکن در طرح نهضت ملی، 4 میلیون و 750 هزار تومان بود و واحد‌هایی که در ماه‌های آینده تحویل متقاضی می‌شود
قاسمی وزیر راه و شهرسازی: افزایش وام ودیعه مسکن و خرید مسکن امروز بررسی نشد و مقرر شد در جلسه ستاد تنظیم بازار این موضوع مطرح شود.
اخیرا پیامکی با عنوان «متقاضی محترم خرید عرصه شما اجباری می باشد حضورا به واحد عرصه مراجعه نمایید». به برخی متقاضیان مسکن مهر شهر جدید پرند ارسال شده است. با توجه به این‌که قیمت فروش عرصه در حال حاضر به ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان رسیده، نگرانی‌هایی از این بابت ایجاد شد.
به‌دنبال ارسال پیامکی به برخی متقاضیان مسکن مهر مبنی بر اجباری بودن خرید عرصه مسکن مهر، شرکت عمران شهرهای جدید در اطلاعیه‌ای چارچوب قانونی واگذاری عرصه واحدهای مسکن مهر در شهرهای جدید به متقاضیان را اعلام و تاکید کرد که خرید عرصه مسکن مهر در شهر جدید پرند برای همه واحدها اجباری نشده است.
وزیر راه وشهرسازی از مخالفت با رقم وام ودیعه مسکن ۶۰ میلیون تومانی خبر داد و گفت: فردا و با حضور رییس جمهور پیشنهاد وام ودیعه ۱۰۰ میلیون تومانی برای مستاجران تهرانی بررسی می‌شود.
شرکت عمران شهرهای جدید اعلام کرد که طبق قانون ساماندهی حمایت از تولید و عرضه مسکن و هم‌چنین قانون بودجه سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۱ متقاضیان الزامی به خرید عرصه مسکن مهر ندارند.