افزایش ۳۷ درصدی ترانزیت کشور در ۹ ماه نخست سال‌جاری

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی از افزایش ۳۷ درصدی ترانزیت کشور در ۹ ماه نخست سال‌جاری خبر داد.
تصویر افزایش ۳۷ درصدی ترانزیت کشور در ۹ ماه نخست سال‌جاری

به گزارش سایت خبری پرسون، شهریار افندی زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، گفت: بر اساس آمار موجود در وزارت راه و شهرسازی، در ۹ ماه نخست امسال مجموعاً ۱۱ میلیون و ۷۳ هزار و ۸۶۲ تن کالا از کشور ترانزیت شده که این میزان نسبت به‌مدت مشابه سال قبل، ۳۷ درصد افزایش داشته است.

افندی زاده ادامه داد: همچنین در این مدت ۹ ماه، ترانزیت کالای نفتی و غیرنفتی به‌ترتیب با عملکرد ۳ میلیون و ۴۸۴ هزار و ۱۸۱ تن و ۷ میلیون و ۵۸۹ هزار و ۶۸۱ تن، افزایش ۷۷.۲۳ و ۲۴.۱ درصدی را نسبت به ۹ ماه نخست سال ۱۴۰۱ رقم زده‌است. از مجموع عملکرد فوق، سهم حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی به‌ترتیب برابر با ۹ میلیون و ۹۶۰ هزار و ۸۶۲ تن و یک میلیون و ۱۱۳ هزار تن است که در بخش‌های جاده‌ای و ریلی، به‌ترتیب رشد ۳۹.۲۷ درصدی و ۵.۳۷ درصدی نسبت به‌مدت مشابه سال قبل محقق شده‌است.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در آذر ماه سال جاری و با عملکرد جهش‌گونه ترانزیت به میزان یک میلیون و ۶۰۷ هزار تن، رشد نقطه به نقطه ۹۳.۴۸ درصدی نسبت به آذر سال قبل ثبت شده‌است. در این ماه، ترانزیت جاده‌ای کالاهای نفتی و غیرنفتی به‌ترتیب با عملکرد ۵۶۰ هزار و ۲۴۴ تن و ۸۷۹ هزار و ۷۵۶ تن و ترانزیت ریلی مجموع کالاهای نفتی و غیرنفتی با عملکرد ۱۶۷ هزار تن است.

رشد ترانزیتی ۱۰.۱ درصدی کالاهای غیرنفتی

افندی‌زاده تأکید کرد: دستاوردهای ترانزیتی کشور و ثبت رکوردهای امیدوارکننده و بعضاً جهشی در دولت سیزدهم به‌ویژه در سال‌جاری، در صورت مقایسه آماری با عملکردهای مشابه در بیش از یک دهه گذشته، به‌نحو شفاف‌تری قابل بیان است. از جمله اینکه، بر اساس داده‌های آمار موجود در وزارت راه و شهرسازی و برگرفته از سامانه‌های آماری و عملکرد سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، میانگین عملکرد سالانه مجموع ترانزیت جاده‌ای و ریلی کشور در ۱۲ سال اخیر یعنی از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۱ حدود ۱۰.۳۴ میلیون تن بوده که در ۹ ماه نخست سال‌جاری، ترانزیت به میزان ۷.۱ درصد بیش از میانگین عملکرد سالانه ۱۲ سال گذشته بوده است. همچنین، ترانزیت کالای نفتی و غیرنفتی در ۹ ماه نخست سال جاری، به‌ترتیب حدود ۲.۲ درصد و ۱۰.۱ درصد بیش از میانگین عملکرد سالانه ۱۲ سال گذشته بوده است.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در پایان گفت: تثبیت روند افزایشی عملکرد ترانزیت طی دو سال گذشته شرایط لازم و مساعد را برای جهش ترانزیت کشور در سال‌های پیش رو به‌ویژه در سال‌های برنامه هفتم توسعه کشور فراهم کرده که با توجه به اقدامات و برنامه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مد نظر در سطح ملّی و با محوریت وزارت راه و شهرسازی در چارچوب این برنامه، انتظار می‌رود در سال‌های آتی جهش این عملکرد را با توجه به ظرفیت‌های بالقوه ترانزیتی کشور شاهد باشیم.

منبع: مهر

573841