راه و شهرسازی

گزارش و اخبار حوزه راه و شهرسازی و مسکن و ... را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

بانک ملی در راستای کمک به تامین مالی مشتریانی که قصد تعمیر مسکن خود را دارند، وام جعاله مختص این کار را ارائه می‌دهد. این وام ۵۰ میلیون تومانی به مدارکی و شرایط خاصی احتیاج دارد.

عضو اتحادیه مشاوران املاک استان تهران گفت: هر سال شاهد این هستیم که محل سکونت مستاجران یک یا چند منطقه نزول پیدا می‌کند و این به معنای سرخوردگی در جامعه و تفاوت و تضاد فرهنگی در یک منطقه مسکونی است و همین باعث تنش و التهاب در جامعه می‌شود.
تب بالای اجاره‌بها در پایتخت، بعداز آنکه گروهی از مستاجرها را روانه کلان‌شهر همسایه کرد- مهاجرت اجباری اجاره‌نشین‌ها در اوایل امسال به کرج- اکنون واکنش دوم در بازار اجاره را موجب شده است.
عضو اتحادیه مشاوران املاک اظهار داشت: در حال حاضر بیشترین تقاضا برای اجاره به سمت بومهن، رودهن، اسلامشهر و کرج رفته است و تقاضا برای اجاره در مناطق شمال شهر تهران به صورت عینی و ملموس کاهش پیدا کرده است و شاهد کوچ مستاجران به سمت حاشیه تهران هستیم.
در حالی که رشد نقطه ای قیمت مسکن در تهران کاهشی بود در اردیبهشت ماه امسال برابر با 26.2 درصد به ثبت رسید. این تورم برای اجاره تهران برابر با 46 درصد و برای نقاط شهری معادل با 50 درصد ثبت شده است.
زمین‌های متعلق به وزارتخانه‌ها و سایر دستگاه‌ها باید طبق دو قانون «سامان‌دهی مسکن» و «جهش تولید مسکن»، به وزارت راه و شهرسازی واگذار شود تا بعد از تجمیع اراضی دولتی قابل مسکن‌سازی، «همه متقاضیان مسکن دولتی» در شرایط برابر از طرح خانه‌سازی دولت سهم ببرند. اما در تهران که مشکل خانه‌دار شدن از سایر نقاط کشور حادتر است، اراضی دستگاه‌ها فقط به یک گروه تعلق می‌گیرد. برخی دستگاه‌ها با مقاومت در برابر اجرای قانون، شرایطی را رقم زده‌اند که فقط کارکنان همان دستگاه می‌توانند در پایتخت صاحب‌خانه شوند؛ بقیه باید به حومه بروند.
مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران از افتتاح واحدهای نهضت ملی مسکن طی امسال خبر داد و گفت: در برخی مناطق با موانعی پیش‌بینی نشده مواجه شدیم، اما سعی خواهیم کرد در برخی از شهرها امسال قطعا واحدی را افتتاح کنیم.
اگرچه بر اساس میانگین قیمت مسکن شهر تهران قیمت یک واحد ۵۰ متری به یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان رسیده، در مناطقی از جنوب پایتخت می‌توانید با بودجه حدود ۹۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان آپارتمان خریداری کنید.
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا، از وزش باد شدید و خیزش گرد و غبار در مناطق مختلف کشور و همچنین نفوذ توده‌ گرد و غبار از عراق به غرب و شمال غرب کشور خبر داد.
از زمان آغاز ثبت نام دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن در روز ۱۲ خردادماه تا کنون بالغ بر ۱۷۰ هزار نفر ثبت نام کرده‌اند و این وام به مستاجرانی تعلق می‌گیرد که کد رهگیری قرارداد آنها مربوط به سال ۱۴۰۱ باشد.

مقام مسئول وزارت راه و شهرسازی با اشاره به ثبت‌نام ۱۷۰ هزار اجاره‌نشین برای وام ودیعه مسکن شرایط متقاضیان این تسهیلات را اعلام کرد.
یک هواپیمای بویینگ ۷۴۷ متعلق به شرکت هواپیمایی ماهان که در اجاره ونزوئلا است، با دستور آمریکا در فرودگاه شهر بوئنوس‌آیرس توقیف و گذرنامه‌های پنج خدمه ایرانی آن توقیف شده است.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از آغاز پروازهای حج از فردا (یکشنبه ۲۲ خردادماه) خبر داد.

داستان پروژه‌های ناتمام، نشان‌ دهنده زمین خوردن کلنگ‌های بی‌حسابی است که بارویای ایجاد توسعه در نقاط مختلف کشور بر زمین زده شده و چون منابع مالی دولتی تامین نشده و در جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی هم موفقیتی به دست نیامده است، این پروژه‌ها دچار خاک‌ خوردگی شده اند. حال این سوال مطرح می شود که در حال حاضر چه تعداد طرح نیمه تمام در کشور وجود دارد؟