راه و شهرسازی

گزارش و اخبار حوزه راه و شهرسازی و مسکن و ... را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

یک مقام مسئول کارگری با بیان اینکه ۵۰ درصد دستمزدی که کارفرما به کارگر می‌پردازد؛ صرف هزینه مسکن و اجاره بها می‌شود، گفت: مگر کارگر چقدر حقوق می‌گیرد که دو میلیون تومان اجاره خانه بدهد و ۱۵۰ میلیون تومان پول پیش جور کند؟
بنادر به عنوان دروازه ارتباطی کشور نقش موثری در توسعه اقتصادی و سیاسی دارد و خدمات موثری را برای صاحبان کالا و مشتریان فراهم می آورد و گیلان این نگین سبز انگشتری ایران زمین هم با وجود سه بندر مهم انزلی، آستارا و کاسپین از استان های مهم و راهبردی کشور در این زمینه محسوب می شود.

وزیر راه و شهرسازی توسعه دیپلماسی در بخش حمل و نقل را ضروری دانست و گفت: واگن‌های ریلی پیش از این ۶۰ روز در مرز می‌ماندند اما با تسهیل‌گری و روان‌سازی و استفاده از دیپلماسی اکنون به حداکثر هفت روز رسیده است.
شاخص کل قیمت مصالح ساختمانی در شهر تهران طی یک‌سال گذشته بیش از ۷۶ درصد رشد را تجربه کرده که در مقایسه با تمامی سال‌های دهه ۹۰، بیشترین رشد بوده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: اگر مذاکرات نتیجه‌بخش باشد و برجام احیا شود با رکود معناداری در بازار مسکن مواجه می‌شویم که به دنبال آن، قیمت‌ها ریزش خواهد کرد.

بازار رهن و اجاره امسال کمی متفاوت از حداقل چند سال گذشته است. جهش قیمتی مسکن طی سال‌های اخیر در بازار خرید و فروش، طبیعتا بازار رهن و اجاره را هم تحت‌تاثیر قرار داد. افزایش افسارگسیخته اجاره‌بها در سال‌های گذشته دردسر زیادی برای بخش قابل‌توجهی از اجاره‌نشین‌ها ایجاد کرد.
دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان لازمه بهبود فضای کسب و کار را در همکاری قوه قضاییه، دولت و مجلس اعلام کرد و گفت: با گفتار درمانی مشکلات بخش مسکن حل نمی‌شود.
در شرایطی که بازار معاملات مسکن در وضعیت رکود سنگین به‌سر می‌برد، بیشتر متقاضیانی که این روزها برای خرید آپارتمان در بازار در حال جست‌‌وجو و بازدید از فایل هستند، متقاضی واحدهای مسکونی نقلی هستند.
خرید و فروش امتیاز مسکن ملی سهیمه متقاضی را حذف و فرم «ج» را برای خرید منزل مسکونی قرمز می کند و در این وضعیت متقاضی دیگر سهمیه‌ای برای تامین مسکن با سهمیه دولتی نخواهد داشت.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان سیستان و بلوچستان گفت: بر اساس تصمیمات مدیریت کرونا استانی ورود مسافر پاکستانی به داخل خاک کشور از ۸ اردیبهشت ماه جاری به پایانه مرزی میرجاوه ممنوع است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه درج اطلاعات سکونتی در سامانه املاک و اسکان در چند دقیقه امکان‌پذیر است گفت: از سه طریق شامل تماس تلفنی، پیامک و پاسخگویی آنلاین، سوالات و ابهامات هموطنان پاسخ داده می‌شود؛ موارد خاص نیز در کمیته مربوطه بررسی و بعد از چند ساعت جواب داده خواهد شد.

وزیر راه وشهرسازی:

فروش امتیاز مسکن ملی تخلف است

وزیر راه و شهرسازی گفت: فروش امتیاز طرح مسکن ملی تخلف است و اشخاصی که امتیاز خودشان را می‌فروشند اقدامی غیر قانونی انجام داده‌اند و با قرمز شدن فرم «ج» دیگر امکان دریافت این امتیاز را نخواهند داشت.
رصد وضعیت قیمتی املاک با نرخ‌های پیشنهادی حداکثر ۲۰ میلیون تومان در هر مترمربع، از عرضه این واحدهای مسکونی در برخی از محلات بافت مرکزی، نیمه جنوبی و جنوب شرقی پایتخت بیش از سایر محلات حکایت دارد.
تغییر جهت عامل اثرگذار بر رفتار دو سمت معاملات مسکن در فروردین‌ماه باعث شد اولین کارنامه ماهانه بازار املاک پایتخت در سال ۱۴۰۰ با «ریزش دو متغیر اصلی» رقم بخورد. ماه گذشته حجم خرید آپارتمان در تهران با افت ۶۰درصدی نسبت به اسفند ۹۹ روبه‌رو شد؛ به‌طوری‌که فروش در این بازار تحت‌تاثیر «افت تقاضای سرمایه‌ای» به کمترین میزان طی ۱۱ ماه اخیر رسید.
وزیر راه و شهرسازی از مشارکت آزمایشی ۶۰۰ کیلومتر از راه‌های کشور در طرح مدیریت سرعت خبر داد و گفت: در هشت سال گذشته به‌طور متوسط سالی یک‌هزار کیلومتر به بزرگ‌راه‌های کشور اضافه شد و این یک رکورد است.