راه و شهرسازی

گزارش و اخبار حوزه راه و شهرسازی و مسکن و ... را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

آمارهای مربوط به معاملات قطعی خانه و آپارتمان در ۳۰ مرکز استان مشخص می‌کند، سال گذشته سرعت رشد قیمت در پایان سال به نصف نیمه سال رسید که بیانگر واکنش بازار مسکن شهرها به «تغییر جهت انتظارات» است. این اتفاق، شباهت ملکی شهرهای بزرگ به پایتخت را نشان می‌دهد. همچنین تورم مسکن در این شهرها طی سال گذشته نزدیک به تورم مسکن تهران بوده است. متوسط قیمت آپارتمان در مراکز استان‌ها گزارش شده است.
مدیران ارشد حوزه شهرسازی و معماری شهرداری تهران بر این باور هستند که هنوز یک مدل درست شهرسازی برای نوسازی بافت‌های فرسوده نداریم.
سازنده‌ها به عنوان یکی از اضلاع مهم بازار مسکن که مسوولیت عرضه را بر عهده دارند، به این باور رسیده‌اند که در هر صورت و با هر شکل تغییر وضعیت متغیرهای اثرگذار بر بازار، قرار نیست مسکن جهش دیگری را تجربه کند و در نتیجه سازنده‌ها می‌توانند به بازار فروش بازگردند.
کارشناس مسکن با اشاره به بی‌تفاوتی وزیر سابق راه به مسکن مهر گفت: به‌ دلیل عدم تناسب عرضه و تقاضا، ورود متقاضیان واقعی به بازار مسکن باعث افزایش قیمت می‌شود.
در حالی مسئولان وزارت راه وعده اتمام مسکن مهر را تا پایان دولت روحانی می‌دهند که موضوع مالیات واحدهای باقیمانده این طرح در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
توصیه یک مقام بانکی به شرکت های تابعه:

اراضی مسکونی را خریداری و ذخیره کنید!

مدیرعامل هلدینگ ساخت و ساز وابسته به بانک تخصصی بخش مسکن به شرکت‌های تابعه دستور داد تا در زمان رکود بازار و کاهش قیمتها، اراضی مسکونی را خریداری و ذخیره کنند.

در شرایط فعلی کشور، تخصیص سرمایه بیشتر به سمت تولید مسکن به معنی محروم ساختن سایر بخش‌ها از جریان سرمایه‌گذاری خواهد بود که نتیجه آن کاهش بیشتر در توان اقتصادی خانوارها جهت ورود به بازار مسکن و در نتیجه ایجاد زمینه برای تشکیل حباب‌های قیمتی بیشتر و توسعه فعالیت‌های سوداگرانه بیشتر در مستغلات خواهد بود.
وزارت راه و شهرسازی ضمن هشدار در خصوص تبلیغات برخی سایت‌ها در فضای مجازی در خصوص پاسخگویی به شهروندان برای درج اطلاعات در سامانه املاک و اسکان، اعلام کرد: هیچ مرجعی در خصوص پاسخگویی مورد تایید این وزارتخانه نیست و تمام عواقب متوجه تماس گیرنده خواهد بود.
تفاهم نامه همکاری سه جانبه فی مابین اتاق تعاون ایران و معاونت‌های فرهنگی اجتماعی و امور تعاون وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی جهت ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی برای کارگران و بازنشستگان و مستمری بگیران تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی امروز در اتاق تعاون ایران به امضا رسید.
عضو هیئت مدیره بانک تخصصی بخش مسکن گفت: مجموع مبلغ واریز شده به حساب بانک برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن از آورده متقاضیان، ۷ هزار و ۲۵۵ میلیارد تومان است.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی گفت: عملیات اجرایی احداث محور ریلی شلمچه - بصره به عنوان یکی از کریدورهای مهم ارتباطی بین ایران و عراق به زودی آغاز خواهد شد.

متوسط قیمت یک آپارتمان ۶۰ متری در تهران یک میلیارد و ۷۷۸ میلیون تومان است اما در ۱۵ منطقه از پایتخت میانگین قیمت این متراژ از آپارتمان‌ها کمتر از متوسط شهر است؛ به طوری که نرخ فروش آپارتمان ۶۰ متری در منطقه ۱۸ به طور متوسط ۷۳۰ میلیون تومان است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: شرکت تولیدکننده ریل ملی امسال توانسته ریل خود را صادر کند و مشتری صادراتی هم یافته است بنابراین می‌توانیم به قطب صادر کننده صنعت ریلی تبدیل شویم.

بازار مسکن در یک‌سال اخیر، به «زمین تمرین» سیاستگذار و طراحان قوانین جدید تبدیل شده و کماکان، یادگیری رایگان با «سعی و خطاهای پرهزینه» ادامه دارد.
سازمان هواپیمایی کشوری به شرکت هواپیمایی کاسپین به دلیل رفتار نامناسب و سلیقه‌ای در برخورد با یک مسافر توانخواه اخطار داد.

در حالی مسئولان یک بار دیگر وعده تکمیل مسکن مهر تا پایان دولت را داده‌اند که ۶۱ هزار واحد از این پروژه هنوز به متقاضیان تحویل نشده و بعید به نظر می‌رسد متقاضیان تا ۱۲ مرداد خانه‌های خود را تحویل بگیرند.

رییس اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری کشور از افزایش قیمت بلیت اتوبوس‌های بین‌شهری در پی تصویب دستورالعمل تعیین نرخ بلیت حمل‌ونقل عمومی مسافر جاده‌ای در شورای عالی هماهنگی ترابری کشوری خبر داد.