راه و شهرسازی

گزارش و اخبار حوزه راه و شهرسازی و مسکن و ... را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

در شرایطی قرار است پروازهای فوق‌العاده‌ای از ایران به مقصد کشورهای ممنوعه‌ای مانند هند و فرانسه برقرار شود که از ابتدا قرار بود پرواز به این کشورها ممنوع شود اما این ممنوعیت به صورت یکطرفه اعلام شده بود و به گفته مسئولان آن‌ها امکانی برای بازگشت نداشتند.

معاون اداره کل راه و شهرسازی استان تهران با بیان اینکه شهرهای آبسرد، کیلان و فیروزکوه به دلیل تقاضای پایین از پروژه اقدام ملی مسکن کنار گذاشته شدند گفت: علت عدم تایید بسیاری از افرادِ دارای فرم «ج» سبز در مرحله اول اشتباه در انتخاب شهر بود؛ زیرا برای ساکنان شهر تهران فقط شهرهای جدید هشتگرد، پردیس، پرند و ایوانکی در نظر گرفته شد، ساکنان حومه تهران هم می‌توانستند شهر نزدیک خود را انتخاب کنند، مثلا کسی از آبسرد نمی‌توانست برای نصیرشهر تقاضا بدهد و باید آبسرد یا دماوند را انتخاب می‌کرد.
این روزها مستاجرانی که به دنبال فایل مناسب برای جا به جایی هستند، روزهای سختی را پشت سر می گذارند، نرخ های پیشنهادی از سوی مالکان بسیار بالا است و کمبود فایل مناسب به دلیل کاهش جا به جایی ها یافتن آپارتمان مناسب را سخت کرده است.
مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: طرح مطالعاتی احداث کریدور خطوط جامع بندر خلیج فارس با هدف گذاری ساماندهی و افزایش بهره برداری از حداکثر ظرفیت های اسکله و سایتهای نفتی در بندرخلیج فارس در حال انجام است.
یک کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه بعضی اقشار بین خودشان مسابقه لاکچری‌بازی خانه، وسایل و خودرو لوکس راه انداخته‌اند گفت: این پدیده نوظهور یکی از دلایل اختلاف طبقاتی و فاصله شدید قیمت مسکن در مناطق گران‌قیمت و ارزان‌قیمت کلانشهرها شده است.

وضعیت قیمتی واحدهای مسکونی تازه‌ساز در پایتخت بر اساس نرخ‌های پیشنهادی در بازار مورد بررسی قرار گرفت.
مناطق شهرک غرب و ازگل با متوسط اجاره ماهانه ۱۹ میلیون تومان برای یک آپارتمان ۸۰ متری، در بین مناطق موجود در جدول زیر، از ارزان‌ترین اجاره بها برخوردار هستند.
استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: تسهیلات بدون ربا، کاهش و یا حذف هزینه زمین و رونق تولید در امکانات و نهاده‌های مسکن سازی موجب کاهش قیمت مسکن می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان از سفر وزیر راه و شهرسازی برای افتتاح و بهره برداری چند پروژه عمرانی در روز سه شنبه به اصفهان خبر داد.
بر اساس طرح ساخت مسکن ارزان قیمت که امروز اعلام وصول شد، قرار است شهرداری‌های شهرهای بالای ۲۵۰ هزار نفر جمعیت، مکلف به ساخت سالانه ۵۰۰ تا ۵ هزار واحد مسکونی استیجاری شوند.

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که هیچ بیمار کرونایی نمی‌تواند با وسایل حمل‌ونقل عمومی سفر برود چون بلیتی به او فروخته نخواهد شد و بر اساس رصدهای صورت گرفته موبایلی آن‌ها عمدتا سفرهای درون‌شهری داشته‌اند نه برون‌شهری.
در شرایطی که دفاتر املاک از امروز کار خود را آغاز می‌کنند، چهار عامل افت قیمت ارز، مذاکرات وین، افت انتظارات تورمی و کاهش توان متقاضیان به عنوان چهار وزنه سنگین اجازه رشد قیمت‌ها را از بازار مسکن گرفته است.

طبق برآورد کارشناسان، بیش از ۸۰ درصد از حمل و نقل بار در جهان به میزان ۱۱ میلیارد تن در سال بر اساس آمار سال ۲۰۱۸ میلادی از طریق دریا انجام می‌شود.
دارا بودن ده‌ها یا صدها واحد مسکونی برای هریک از مالکان فاقد هرگونه ممنوعیت قانونی است. مگر آنکه به موجب این اصلاحیه چنانچه بیش از دو واحد مسکونی، سایر واحدها به اجاره واگذار نشده باشند، خالی تلقی و مشمول مالیات املاک مسکونی خواهند شد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر بیش از یک میلیون واحد خالی شناسایی و راستی آزمایی شده و برای اجرای قانون و اخذ مالیات به سازمان امور مالیاتی معرفی شده‌اند.