مسکن روستایی در خراسان جنوبی مقاوم‌سازی شد

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: تاکنون ۴۷ هزار و ۴۹۲ واحد مسکونی در روستاهای استان مقاوم‌سازی شده است
تصویر مسکن روستایی در خراسان جنوبی مقاوم‌سازی شد

به گزارش سایت خبری پرسون، قاسم تنها روز سه‌شنبه در نشست خبری با اشاره به شناسایی ۸۸ هزار و ۸۳۵ واحد مسکونی در هزار و ۷۵۲ روستای دارای سکنه استان خراسان جنوبی افزود: هنوز بسیاری از روستاهای مرزی در زمینه مقاوم‌سازی نیاز به تلاش جدی دارند و با توجه به زلزله‌خیز بودن استان لازم است رسانه‌ها نیز در تشویق روستاییان به مقاوم‌سازی منازل خود تلاش کنند.

وی اظهار داشت: با این وجود شهرستان‌های سربیشه و درمیان در حوزه مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی از نُرم کشوری فاصله زیادی دارند.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی گفت: تسهلیات مسکن روستایی در حال حاضر ۱۰۰ میلیون تومان است که امیدواریم هرچه زودتر به ۲ برابر افزایش پیدا کند.

وی افزود: امسال درخصوص تسهیلات مسکن روستایی چهار هزار و ۳۵۰ مورد سهم مصوب استان خراسان جنوبی بوده که تاکنون ۳ هزار و ۸۶۲ مورد به استان ابلاغ شده است.

تنها با بیان اینکه ۲ هزار و ۶۲۱ مورد درخواست تاکنون به بانک معرفی و هزار و ۷۲۹ مورد منجر به انعقاد قرارداد شده است گفت: هزار و ۲۶۱ واحد اجرای فونداسیون و ۸۳۱ واحد اجرای اسکلت و سقف داشته‌اند.

وی با تاکید بر توجه به ساخت مسکن محرومان ادامه داد: سال ۹۹ براساس سه‌جانبه تفاهم‌نامه بنیاد مسکن، سازمان برنامه و بودجه و استانداری ساخت ۶ هزار واحد مسکن محرومان به استان اختصاص یافت که با ۵۰ میلیون تومان وام و ۳۰ میلیون تومان بلاعوض احداث شده و تاکنون چهار هزار و ۴۹۱ واحد مسکونی به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی تهیه و اجرای طرح هادی را از دیگر برنامه‌های این بنیاد در روستاها ذکر کرد و گفت: تاکنون برای ۹۱۸ روستای بالای ۲۰ خانوار خراسان جنوبی مطالعات طرح به‌طور کامل انجام و طرح آماده شده است.

وی افزود: حتی در ۱۹۳ روستا زیر ۲۰ خانوار هم برای رفاه حال مردم مطالعات تهیه طرح انجام شده است.

تنها با بیان اینکه بازنگری طرح هادی برای ۱۶۷ روستا نیز انجام شده است گفت: حدود ۱۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در بخش تهیه طرح هادی روستاهای استان هزینه شده است.

وی تصریح کرد: در زمینه اجرای طرح هادی نیز تاکنون برای ۵۸۵ روستا عملیات اجرا شده که برخی طرح‌ها هنوز به اتمام نرسیده است.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی افزود: ۱۸۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان نیز در زمینه اجرای طرح هادی تاکنون هزینه شده و شاخص اجرا در استان به عدد ۶۸ درصد رسیده است که از میانگین کشوری ۹ درصد جلوتر هستیم.

وی از افزایش سه برابری اعتبارات طرح هادی در سال جاری خبر داد و گفت: از همین رو تلاش می‌شود اجرای طرح در روستاهای زیادی آغاز شود.

تنها اضافه کرد: ۱۴ طرح هادی روستایی استان در شهرستان‌های درمیان، سربیشه، قاینات و نهبندان همزمان با دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد که شامل ۶۱ هزار و ۵۵۰ متر مربع اجرای زیرسازی و آسفالت گرم، سه هزار و ۴۰۰ متر جدول‌گذاری معابر و ۶۰۰ متر مربع سنگفرش و جداره‌سازی معابر است.

وی گفت: در مجموع ۱۲ میلیارد و ۴۳۸ میلیون تومان برای اجرای این طرح‌ها هزینه شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی گفت: همچنین تاکنون بافت با ارزش چهاری روستای فورگ، خور، نایبند و چنشت با اعتبار بیش از ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بهسازی شده و در سال جاری برای تکمیل ۲ روستای چنشت و نایبند، ۲ میلیارد تومان تخصیص یافته است.

وی اضافه کرد: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون پنج هزار و ۷۸۰ هکتار زمین در سطح روستاهای این استان تملک شده و ۵۱۶ هکتار آن از ابتدای سال جاری بوده است.

تنها به واگذاری ۲۵ هزار و ۸۴۸ قطعه زمین در این مدت برای احداث مسکن در روستاهای خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: از ابتدای امسال هزار و ۹۰۰ قطعه زمین واگذار شده است.

وی با اشاره به صدور سند در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت افزود: صدور اسناد مالکیت از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون تعداد ۸ هزار و ۸۲۰ برگ سند شهری و ۶۶ هزار و ۸۲ برگ سند روستایی بوده و در سال جاری نیز تاکنون ۲ هزار و ۱۶۳ جلد سند روستایی و ۹۳۸ جلد سند شهری صادر شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی به عملکرد این نهاد در حوزه مسکن شهری اشاره و عنوان کرد: از ابتدای تاسیس استان خراسان جنوبی (۱۳۸۳) تاکنون ۴ هزار و ۲۶ مورد ساخت مسکن شهری در استان و از ابتدای امسال ۵۵۰ مورد انجام شده است‌.

وی درباره طرح مسکن ملی گفت: تاکنون ۲ هزار و ۹۳۰ متقاضی تایید شده‌اند و ۲ هزار و ۲۰ واحد پروانه ساختمانی دریافت کردند.

تنها اظهار داشت: از این تعداد هزار و ۱۲۰ واحد اجرای فونداسیون، ۲۴۷ مورد اجرای اسکلت و سقف و ۱۷۷ واحد به مرحله اتمام سفت‌کاری رسیده است.

وی افزود: چنین نهادی که عهده‌دار آبادانی روستاها باشد قبل از پیروزی انقلاب وجود نداشت لذا بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اقداماتی منحصر به‌فرد را در ۴۳ سال اخیر به‌ویژه در حوزه بهسازی و بازسازی واحدهای مسکونی انجام داده است.

منبع: ایرنا

383521