راه و شهرسازی

گزارش و اخبار حوزه راه و شهرسازی و مسکن و ... را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

استفاده از سیاست مسکن استجاری هیچ تطبیقی با شرایط اقتصادی بازار مسکن کشور ندارد و دولت آینده باید با مهیا کردن شرایط صاحب‌خانه شدن مردم از آمار اجاره‌نشینی بکاهد.

مقصر اصلی افزایش نقدینگی، تورم و پایه پولی در سال 99 مشخص نیست و تقریبا کسی نیست که خود را در خصوص آن مقصر بداند. با وجود اینکه به نظر نمی‌رسد استقراضی از بانک مرکزی صورت نگرفته باشد، اما سازمان برنامه به‌شدت آن را تکذیب می‌کند.
فاطمی عقدا در گفت‌و‌گو با پرسون پاسخ داد؛

بانک‌ها چگونه در بازار مسکن نقش آفرینی می‌کنند؟

یک کارشناس مسکن گفت: بانک‌ها از طریق ساختمان سازی بر خلاف سیاست‌های خود و همچنین از طریق تصاحب املاک دریافت کنندگان تسهیلات که قادر به بازپرداخت وام نبوده‌اند؛ مالک هزاران واحد ساختمان هستند.
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی حضرت امام (ره) همچنین با اشاره به کاهش درآمدهای فرودگاه امام پس از شیوع ویروس کرونا و سانحه هواپیمای اوکراین بیان داشت: درآمدهای فرودگاه امام در سال 99 نسبت به سال 98 حدود 70 درصد کاهش داشت البته در بخش ریالی کاهشی در میزان درآمدها نداشتیم.

در شرایطی که کف قیمت مسکن در مناطق جنوبی تهران به حدود ۵۰۰ میلیون تومان رسیده، سهم شش منطقه جنوبی شهر تهران از معاملات مسکن تقریبا به اندازه یک منطقه پرمعامله است که نشان می‌دهد به دلیل افت شدید قدرت خرید، منحنی تقاضای مصرفی در جنوب پایتخت به صفر متمایل شده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان این که ساختار «طرح اقدام ملی مسکن» برای قشر متوسط و ضعیف جامعه نیست گفت: دولت و وزارت راه و شهرسازی باید میزان تسهیلات را برای مردم افزایش دهند.
در مرکز شهر تهران هفت منطقه قرار گرفته که گرانترین خانه‌های این محدوده در جنوب منطقه ۲ شامل محله‌هایی همچون ستارخان، گیشا، صادقیه، مرزداران و طرشت است و ارزانترین واحدهای مسکونی در منطقه ۱۲ قرار دارد که محله‌های بهارستان، پامنار، سنگلج، قیام، دروازه شمیران و خراسان در آن واقع شده‌اند.

رفتار واسطه‌های ملکی به‌عنوان ضلع سوم معاملات مسکن همواره بر رفتار و دیدگاه دو ضلع دیگر بازار یعنی خریداران و فروشنده‌ها اثرگذار است. در این بین وضعیت متغیرهای اقتصادی و غیراقتصادی اثرگذار بر بازار مسکن به شکلی است که سبب تغییراتی در رفتار واسطه‌ها شده است. در هفته‌های اخیر جنس متفاوتی از تماس‌های تلفنی از سوی واسطه‌ها رواج پیدا کرده که مربوط به تماس با «فروشنده‌های انصرافی» است.
وزیر راه و شهرسازی از گفت‌وگوی ایران و ارمنستان برای راه‌اندازی کریدور خلیج‌فارس-دریای‌سیاه و راه‌آهن تبریز-جلفا و ایروان-تفلیس خبر داد و گفت: فرآیند تجارت و ترانزیت بین ۲ کشور تسهیل می‌شود.

اولین ماه از سال ۱۴۰۰ بازار مسکن در مناطق پرتقاضای شهر تهران با ۱ تا ۴ درصد افت قیمت همراه بود؛ در این بین بیشترین کاهش در مناطق ۲ و ۴ که معمولا جزو چهار منطقه پرمعامله محسوب می شوند با ۴.۳ درصد افت ماهیانه رخ داد و قیمتهای قطعی در منطقه ۵ نیز ۱.۱ درصد پایین آمد.

دبیر انجمن شرکت‌های حمل و نقل ریلی با اشاره به زیان ۲ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های ریلی از کرونا در سال ۹۹، گفت: از ۹۴۰ میلیارد تومان تسهیلات مصوب حمایتی به دلیل کرونا، تاکنون حدود یک چهارم آن، معادل ۲۳۰ میلیارد تومان پرداخت شد.