راه و شهرسازی

گزارش و اخبار حوزه راه و شهرسازی و مسکن و ... را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

پرسون از مشکلات توسعه یک شهر کوچک گزارش می دهد؛

جاده سازی با اعمال شاقه / به نام مردم به کام شهرداری

یکی از شهرهای کوچک در دل کشور شهر مهریز واقع در جنوب شهریزد است، این شهر با جمعیت 30 هزار نفر چند سالی است با هدف توسعه شهری و حل بافت فرسوده توسط مدیریت شهری آن دست خوش تغییرات شده اما این تغییرات موجب نارضایتی ساکنان آن شده است.
معاون مسکن وزیر راه و شهرسازی از کاهش ۱۶ درصدی قیمت خانه در فروردین و اردیبهشت‌ماه در برخی مناطق تهران خبر داد و گفت: بازار مسکن، کاهش و پایداری قیمت‌ها را تجربه می‌کند.
رویه موجران در بازار اجاره‌بهای سال ۱۴۰۰ با آنچه در سال‌های ۹۸ و ۹۹ رخ داد، متفاوت است. در حالی که طی دو سال گذشته تمایل به عرضه آپارتمان به صورت «رهن کامل» در میان موجران افزایش پیدا کرده بود، اما امسال این رویه در مناطق مصرفی بازار اجاره‌بها وجود ندارد و صرفا برخی نواحی بازار، کانون عرضه فایل‌های رهن کامل به شمار می‌آیند.
در شرایطی که کشور از نظر شیوع ویروس کرونا در وضعیت شکننده‌ای قرار دارد و به تازه‌گی آمارهای ابتلا و مرگ و میر ناشی از موج چهارم روند نزولی پیدا کرده است، ایرلاین‌ها درخواست کرده‌اند که محدودیت‌ ۶۰ درصدی برای پذیرش مسافر برای پروازهای داخلی برداشته شود که دور از منطق است.
معاون وزیر راه و شهرسازی از افزایش وام طرح ملی مسکن به ۱۵۰ میلیون تومان خبر داد و گفت: مرحله دوم افتتاح طرح ملی مسکن، تا پایان خرداد انجام می‌شود.
در شرایطی که ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده است که خروج خودروها از شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی در تعطیلات پیش رو ممنوع است، گزارش ها از هجوم مسافران تهرانی به پایانه‌های مسافربری حکایت دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی از افزایش وام طرح ملی مسکن به ۱۵۰ میلیون تومان خبر داد و گفت: مرحله دوم افتتاح طرح ملی مسکن تا پایان خرداد انجام می‌شود.
مسوول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌ها گفت: دوربین‌‌های نظارت تصویری در حال حاضر ترافیک سنگین در محور هراز مسیر جنوب به شمال محدوده مشا و ترافیک سنگین در محور فیروزکوه مسیر جنوب به شمال محدوده دماوند نشان می‌دهد.

در حالی که بخش زیادی از متقاضیان خرید مسکن در بازار املاک تهران، به دلیل کاهش قابل‌توجه قدرت خرید نسبت به جهش قیمت رخ داده طی یک سال و نیم، تمایل به خرید واحدهای کوچک و میان‌متراژ (کمتر از ۱۰۰ مترمربع) دارند اما بررسی‌ها نشان می‌دهد حجم زیادی از فایل‌های عرضه شده طی ماه‌های گذشته به بازار مربوط به واحدهای بزرگ‌متراژ یعنی بالاتر از ۱۰۰ مترمربع است.
به نظر می‌آید هرچه به روز انتخابات نزدیک می‌شویم، برنامه نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم بیشتر به سمت افزایش یارانه یا دیگر موارد رایگان سوق پیدا می‌کند و پس از یارانه ۴۵۰ هزارتومانی یکی از نامزدها حالا نوبت به مسکن رایگان نامزدی دیگر رسیده است.
بازار مسکن شهر تهران با رشد حدود ۱.۵ برابری عرضه نسبت به دو هفته قبل مواجه شده که می‌تواند نشان‌دهنده تحلیل فروشندگان مبنی بر رسیدن به قله قیمتی باشد.

بازار مسکن از فردای «اعلام نتیجه انتخابات»، مطابق دوره‌های مشابه گذشته، به فضای جدید واکنش نشان می‌دهد. بر این اساس، اتمسفر ماه‌‌های آتی بازار ملک را می‌توان در دو افق زمانی پیش‌بینی کرد.
معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: از امروز ۱۱ خرداد ستاد مدیریت حمل کالاهای اساسی در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور راه‌اندازی شد که تا پایان شهریور ماه این ستاد برقرار خواهد بود.

نیمه شب اول خرداد بود که زنگ خطر برای امنیت مال و جان مردم روستای خرشک از توابع شهرستان رودبار گیلان با رانش زمین از سوی کوه به صدا در آمد، صبح هنگام ریزش‌ها شدت یافت و در نهایت منجر به تخریب سه واحد مسکونی و مصدوم شدن یک نفر شد.