راه و شهرسازی

گزارش و اخبار حوزه راه و شهرسازی و مسکن و ... را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

رئیس کمیسیون عمران مجلس ضمن تاکید بر الزام جدیت و همراهی اعضای کابینه گفت: اجرای قانون جهش تولید مسکن به مراتب سخت‌تر از تصویب آن است، به همین جهت همه ارکان دولت باید در اجرای این طرح مشارکت بالا داشته باشند.
مدیر مرکز مدیریت راه‌ها بیان کرد: در حال حاضر 6 جاده از جمله شمشک ـ‌ دیزین، رامیان ـ شاهرود، خرم آباد ـ پلدختر و پونل ـ‌خلخال به دلیل نداشتن ایمنی مسدود است.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر روش تهاتر برای افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، گفت: به دنبال تهاتر نفت با ساخت انواع ساخت پروژه‌های ریلی، جاده‌ای و دریایی هستیم.

رئیس کمیسیون عمران گفت: این کمیسیون کاملاً بر اجرای طرح تولید مسکن نظارت خواهد داشت و وزارت راه و شهرسازی به عنوان مجری و نماینده دولت موظف است برنامه های این طرح را هر چه سریعتر به کمیسیون عمران ارایه نماید.
جهش‌های مکرر قیمت مسکن طی سه سال گذشته، یک گروه «بازیگر» داشت، یکسری «بازیگردان» و البته یک دسته «مقصر». درباره بازیگران و بازیگردانان، تاکنون زیاد صحبت شده، اما کسی تا به‌حال سراغ گروه سوم را نگرفته است. کاملا محرز است که «سیاستگذار» طی این سال‌ها دست‌کم به‌یک دلیل مشخص مقصر رکود تورمی فرسایشی در بخش مسکن بوده است؛ از این بابت که می‌توانست جلوی جهش‌های مکرر را بگیرد، اما کوتاهی کرد.
بر اساس گزارش موتورهای جست‌وجوی ملکی معتبر، میانگین قیمت فایل‌های فروش مسکن در منطقه 22 در پهنه ارزان‌تر 35 و در پهنه گران‌تر 38 میلیون تومان است.
عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: دولت مکلف است حداقل ۱۶۰ هزار میلیارد تومان در سال اول تسهیلات بانکی برای ساخت مسکن بپردازد که در قانون بودجه سقف آن را ۳۶۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کردیم.
‎تا یک دهه پیش قرار داد اجاره خانه بین مستاجران و مالکان به شکل دستی منعقد می شد تا اینکه رفته رفته برای اینکه یک ساماندهی بین واحد های مسکونی صورت گیرد و اینکه نظارت برنحوه قرارداد خانه ها صورت گیرد طرح قراردادهای هولوگرام دار یا همان کدرهگیری دار از سوی اتحادیه املاک در سرتاسر کشور به اجرا در آمد.
طی امضای تفاهم نامه با وزارت راه و شهرسازی صورت گرفت:

تامین مالی احداث بزرگراه اردبیل– سرچم توسط بانک صادرات ایران

​مدیرعامل بانک صادرات ایران همزمان با هفته دولت برای تامین مالی احداث بزرگراه اردبیل– سرچم به مبلغ ۴ هزار میلیارد ریال با معاون وزیر راه و شهرسازی در استانداری اردبیل تفاهم‌نامه امضا کرد و برای سرمایه‌گذاری در سایر طرح‌های صنعتی از جمله پروژه‌های آب و فاضلاب این استان اعلام آمادگی کرد.
مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین‌الملل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، علت مسدود شدن مرز ارمنستان در روز گذشته را درگیری این کشور با جمهوری آذربایجان اعلام کرد.

بر اساس سنت و روال همیشگی بازار مسکن فصل تابستان زمان اوج تقاضای اجاره در بازار مسکن است و بسیاری از متقاضیان اجاره با توجه به تعطیلی مدارس این زمان را برای جابه‌جایی انتخاب می‌کنند. اما امسال تابستان بازار اجاره از رمق افتاده و همانند فصل زمستان است.