ماجرای احتمال برخورد ۲ هواپیمای مسافری در آسمان ایران

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اعلام اینکه هواپیماهای مسافربری ۴ کشور را در ایران تعمیر می‌کنیم، گفت: خلبان هواپیمای پاکستانی خودسرانه ارتفاع هواپیما را کاهش داده بود.
تصویر ماجرای احتمال برخورد ۲ هواپیمای مسافری در آسمان ایران

به گزارش سایت خبری پرسون، محمد محمدی‌بخش درباره تعمیر هواپیماهای سایر کشورها و تأمین اقلام مورد نیاز شرکت‌های هواپیمایی اظهار کرد: در زمان حاضر هواپیماهای مسافربری ۴ کشور را در ایران تعمیر می‌کنیم که البته به‌دلایلی نمی‌توانم اسامی این کشورها را اعلام کنم.

وی ادامه داد: در رابطه با اقلام مورد نیاز هواپیما که باید الزامات ماهانه سازنده هواپیما را داشته باشد، بخشی را به‌سختی تأمین می‌کنیم.

محمدی‌بخش با اشاره به برنامه‌ریزی برای تأمین قطعه هواپیما در داخل کشور، افزود: سازمان هواپیمایی کشوری برای مدیریت بخش تعمیر و نگهداری هواپیما با استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان نهضت تعمیر قطعه با استانداردهای جهانی را برای بخشی از اقلام و تولید آنها در داخل راه‌اندازی کرده است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری همچنین با اشاره به مدیریت پروازهای چارتر، اضافه کرد: در این خصوص نیز مسیرهای چارتری مشخص شده است و به‌دنبال حذف کامل پروازهای چارتری نیستیم. حذف برخی از پروازهای چارتری به ایرلاین‌ها ابلاغ شده است و آنها اجازه فروش بلیت این مسیرهای پروازی را ندارند.

محمدی‌بخش با ابراز اینکه هفته آینده درباره پروازهای اربعین نشست خبری برگزار می‌کنیم، گفت: به‌دلیل محدودیت فرودگاه نجف، هزینه ۲.۵ میلیون تومانی به‌ازای هر نفر به شرکت‌های هواپیمایی تحمیل می‌شود. برای حل این مشکل پیگیری‌های فراوانی داشتیم که هنوز توفیقی در کاهش هزینه‌ها نداشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه پروازهای اربعین بین ۷ تا ۱۰ روز انجام خواهد شد در واکنش به ادعای پاکستانی‌ها درباره خطر برخورد دو هواپیمای این کشور در آسمان ایران به‌دلیل خطای کنترلر ایرانی، تصریح کرد: اظهارات سخنگوی سازمان هواپیمایی پاکستان غیرکارشناسی و غیرواقعی بود، این‌گونه مسائل با توجه به محل رویداد بایستی توسط سازمان هواپیمایی کشور مربوطه پیگیری شود.

محمدی‌بخش تأکید کرد: نوار مکالمات خلبان هواپیمای پاکستانی با برج مراقبت و کنترل تهران را پیاده‌سازی کردیم و اطلاعات اولیه نشان می‌دهد خلبان به‌دلیل عدم درک مفاهمه درست برج مراقبت، اقدام به کاهش ارتفاع به‌صورت خودسرانه کرده است.

وی بیان کرد: اتفاقاً این کاهش ارتفاع با تذکر خلبان هواپیمای روبه‌رویی که پاکستانی بوده است مواجه شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: درخواست بازخوانی FDR هواپیمای پاکستانی را به مراجع قانونی داده‌ایم و اقدامات لازم در این زمینه را انجام خواهیم داد.

به گزارش ایرنا،‌ رییس سازمان هواپیمایی کشوری همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص چرایی ترکیدگی لاستیک هواپیماها، گفت: مشکلات نقص فنی هواپیما رکورد می‌شود و بعد توسط سازمان هواپیمایی کشوری بررسی می‌شود و اکنون هم درحال بارگذاری و اطلاع رسانی موضوع تکرار نقص فنی هواپیماها هستیم.

محمدی بخش از بررسی حوادث اخیر ترکیدگی لاستیک هواپیماها توسط تیم فنی سازمان هواپیمایی خبر داد و گفت: با توجه به افزایش حجم پروازها نسبت به دو سال گذشته و فرا رسیدن فصل گرم سال موضوع به صورت ویژه بررسی شد و امروز گزارش نهایی اعلام می‌شود.

وی گفت: این موضوع (ترکیدگی لاستیک هواپیماها) توسط معاونین فنی و عملیات فرودگاهی و دستگاه‌های مختلف در حوزه ایمنی در شرکت فرودگاه‌ها و سازمان هواپیمایی کشوری بررسی شده است و با توجه به افزایش حجم پروازها نسبت به دو سال گذشته و فرا رسیدن فصل گرم سال موضوع به صورت ویژه بررسی شد و امروز گزارش نهایی اعلام می‌شود.

وی خبر داد: سطوح پروازی دارای اشکال بررسی شد و درحال ترمیم برخی باندهای پروازی هستیم و دستورات لازم برای اصلاح آن داده خواهد شد.

محمدی بخش درباره تخلفات چارترکنندگان نیز گفت: پروازهای چارتری را مدیریت کرده‌ایم و قصد ما حذف کامل پروازهای چارتری نیست بلکه مسیرها و شرکت‌های هواپیمایی که مجاز به فروش پروازهای چارتر هستند مشخص و به ایرلاین‌های مربوطه ابلاغ شده است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: بنا نداریم برای پروازهای اربعین بلیت چارتری داشته باشیم و شرکت‌های هواپیمایی مستقیماً بلیت‌های اربعین را به فروش برسانند.

معاون وزیر راه در خصوص ورود ناوگان جدید به کشور نیز گفت: مستمرا هواپیما و هلی کوپتر وارد ناوگان می‌شود، همچنین هواپیماهای زمین گیر را سرخط می‌آوریم. خرید هواپیمای نو را در دستور کار داریم و همه این اقدامات به موازات هم انجام می‌شود.

408201