صنعت معدن تجارت

آخرین و مهمترین خبرهای حوزه تجارت داخلی و خارجی، صادرات و واردات، صنایع و معادن را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

کارشناس مسائل اقتصادی و بازار سرمایه در گفتگو با پرسون:

بهترین راه مهار قیمت ها کنترل چرخه تولید تا مصرف است

وزارت صمت به راحتی می‌تواند چرخه کالاهای اساسی را کنترل کند، حلقه‌های دلالی، چالش‌ها و روابط را شناسایی کند و بر عملکرد آن‌ها نظارت مستقیم داشته باشد. همیشه کمیابی و ارز، ریشه مشکلات نیست چرا که خیلی از کالاها، کالای داخلی هستند اما در چرخه تولید تا مصرف حلقه‌های دلالی آنقدر قیمت را تشدید می‌کنند که هم تولید‌کننده متضرر می‌شود و هم مصرف کننده.
نائب رئیس کمیسیون اقتصاد مجلس در گفتگو با پرسون:

تعامل دولت و مجلس برای کنترل بازار ارز و توسعه اقتصادی کشور

اتفاق خوبی که در پی تعامل دولت و مجلس رخ خواهد داد این است که صادرکنندگان می‌توانند به جای این‌که لزوماً ارز خود یا حواله‌های ارزی را در نیما قرار بدهند، براساس فهرست مورد تأیید وزارت صمت یعنی کالاهایی که کشور به آن‌ها نیاز دارد، به تعامل با وارد کنندگان بپردازند. این مسئله کمک خواهد کرد که واردات کالاهایی که مورد نیاز کشور است با ارزهای صادراتی پیوند بخورد و بنابراین تقاضای ارز در بخش معاملاتی کشور کاهش پیدا می‌کند
با وجود کاهش شدید واردات گوشت، قاچاق دام زنده، افزایش قیمت نهاده های تولید و عدم مدیریت واحد از جمله دلایلی است که برای افزایش قیمت گوشت مطرح می شود.
طبق گفته فروشندگان و تولیدکنندگان محصولات سلولزی کمبودی در زمینه پوشک در بازار وجود ندارد و حتی تولید بیش از نیاز است، اما به دلیل افزایش نرخ ارز قیمت محصولات این بخش که بخشی از مواد اولیه آن وارداتی است افزایش یافته است.

رئیس جمهور با بیان اینکه در طول هفته‌های گذشته تصمیماتی مهمی را برای ۹ ماهه پایانی دولت گرفته‌ایم، گفت: هماهنگی های لازم بین بانک مرکزی، وزارت صمت، کشاورزی و اقتصاد صورت گرفته است و مصوبه‌اش ابلاغ شده است.
سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در بخشنامه ای، خواستار اجرای تعهدات انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان مبنی بر تامین بهنگام محصول مورد نیاز بخشهای مختلف مصرف شد.
مدیرکل دفتر بازرگانی وزارت صمت گفت: روند ترخیص کالا‌ها از گمرکات، تسریع خواهد شد و این موضوع موجب متعادل شدن قیمت‌ها و دسترسی مصرف کنندگان به این کالا‌ها می‌شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت شیوه نامه جدید واردات در مقابل صادرات را حرکت خردمندانه برای حمایت از صادرات و افزایش تولید در کشور توصیف کرد و گفت: مباحث تعهدات ارزی اقلام کالایی گروه‌های ۲ و ۳ همانند گذشته با بانک مرکزی خواهد بود.

مدیرکل سازمان تعزیرات حکومتی در گفتگو با پرسون:

علت گرانی‌های اخیر عدم نظارت است

مدیرکل سازمان تعزیرات حکومتی اظهار داشت: بازار دچار آشفتگی است. ما برای کنترل این وضعیت ورود کرده‌ایم.
در جلسه فوق العاده عصر سه شنبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت رئیس جمهور با اتخاذ تصمیمات ویژه در حوزه تجارت خارجی و مسائل ارزی مرتبط با آن، تسهیلات بیشتری برای تشویق صادرات و استفاده از منابع ارزی جهت تامین ارز مورد نیاز واردات مواد اولیه واحدهای تولیدی ایجاد شد.