صنعت معدن تجارت

آخرین و مهمترین خبرهای حوزه تجارت داخلی و خارجی، صادرات و واردات، صنایع و معادن را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

معاون وزیر صمت ضمن تشریح علل گران شدن کالاها در ایران، گفت: حمایت مالیاتی و تامین مالی از بنگاه‌های اقتصادی در دستور کار قرار دارد.
در حال حاضر ۱۵۰ هزار تن از روغن خوراکی مورد نیاز سالانه کشور در داخل و یک و نیم میلیون تن نیز از محل واردات تأمین می‌شود.
جدیدترین آمار منتشر شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که تا پایان بهمن سال ۱۴۰۰ بیش از دو میلیون و ۴۰۰ هزار واحد صنفی در کشور فعال بوده‌اند که نزدیک به نیمی از آن‌ها توزیعی و فقط حدود ۱۹ درصد آن‌ها تولیدی هستند.
پرسون از ترکش های حذف ارز دولتی گزارش می دهد؛

رب گوجه در حال افزایش قیمت / از تکذیب تا واقعیت

موج گرانی لحظه به لحظه در بازار کالاهای اساسی و مایحتاج مردم در حرکت است و تازه ترین زمزمه ها از افزایش قیمت رب گوجه فرنگی است که به یک باره از 35 هزار تومان به 70 هزار تومان خواهد رسید.
طی حکمی وزیر صنعت، معدن و تجارت امید قالیباف را به عنوان سخنگوی وزارت صمت انتخاب کرد.

گمرک اعلام کرد: تا پایان اردیبهشت‌ماه امسال ارزش تجارت خارجی کشور به ۱۶ میلیارد و ۶۳۱ میلیون دلار رسید.
طبق هدف‌گذاری وزارت صمت، امسال تولید خودرو توسط دو خودروساز اصلی به یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید. این در حالی است که طبق آخرین آمار، خودروسازان تا پایان سال گذشته بالغ بر ۱۱۰هزار میلیارد تومان زیان انباشته به ثبت رسانده‌اند. حال پرسش اصلی این است که رشد تیراژ همراه با زیان چه توجیهی دارد؟
در این سامانه چهار میلیون و 157 هزار و سیصد و پنجاه و دو نفر متقاضی خرید خودرو ثبت‌نام کردند که از این تعداد سه میلیون و 878 هزار و سیصد و یک نفر در طرح عادی و 297 هزار و 51 نفر نیز در طرح حمایت از خانواده و جوانی ثبت‌نام کردند.‌
معاون وزیر صمت گفت: براین اساس ۲۲۰۰ قلم کالایی که اکنون می‌تواند در اختیار مردم قرار گیرد همچون قیمت‌های یخچال، یخچال‌فریزر، لباسشویی و تلویزیون به پیش از دولت سیزدهم برمی‌گردد و افزایش اندک قیمت‌ها نیز دوباره و به‌صورت داوطلبانه و تعاملی به نرخ قبل بازگردانده شده است.
مدیرکل استاندارد استان تهران با تاکید بر اجباری بودن استاندارد نمک، گفت : در جریان بازرسی‎‌های بازرسان استاندارد از مراکز عمده‌ فروشی در شهرستان شهریار، چهار تن نمک یددار غیراستاندارد کشف و توقیف شد.
معاون برنامه ریزی و امور بین الملل گمرک ایران از اعمال نرخ ارز ETS بانک مرکزی در محاسبات حقوق ورودی، بر اساس قانون بودجه سال 1401 مصوب مجلس شورای اسلامی، در سامانه اطلاعاتی گمرک، از روز گذشته خبر داد.
سخنگوی دولت و هیأت همراه نهم خردادماه با حضور درغرفه ذوب آهن اصفهان در نمایشگاه و رویداد ملی عصرامید (گام دوم انقلاب) دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: ارتباط صنایع بزرگ و دانشگاه باعث به ثمر نشستن ایده های دانش محور می شود ضمن این که از این رهگذر بسیاری از فن آوری های مورد نیاز کشور نیز تامین خواهد شد.
گزارش ایران‌خودرو و سایپا برای توسعه و ارتقا کیفیت به مجلس رسید

پایان مهلت پارلمان به خودروسازی‌ها

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس از ارائه گزارش مسئولان ایران‌ خودرو و سایپا درباره برنامه‌های توسعه‌ای و ارتقا کیفیت خودروها به این کمیسیون خبر داد.
تعداد خودروهای عرضه شده توسط خودروسازان در سامانه یکپارچه تخصیص برای این دوره ۱۷۶۹۱۱ خودرو بود که در قالب طرح های فروش متنوع (فروش فوری، فوق العاده ، پیش فروش های کمتر از یکسال و مشارکت در تولید) عرضه شد.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در واکنش به خبرهایی در خصوص حذف کارت‌های سوخت جایگاه‌داران و احتمال افزایش قیمت بنزین، این موضوعات را تکذیب کرد و گفت: هیچ تصمیمی در این موضوعات اتخاذ نشده است.