در بخش فولادسازی اولین بار در کمترین زمان انجام شد؛

تعمیرات اساسی کنورتور2 در راستای جهش تولید ذوب آهن اصفهان

تعمیرات اساسی کنورتور 2 بخش فولادسازی ذوب آهن اصفهان در کمترین زمان ممکن به مدت 47 روز از تاریخ 23 فروردین ماه تا 7 خردادماه 1403 انجام شد که در این راستا برای اولین بار پانل‌های سوپر هیترهای دیگ کنورتور 2 به صورت کاملاً بومی‌سازی شده ساخته و با موفقیت تعویض گردید.
تصویر تعمیرات اساسی کنورتور2 در راستای جهش تولید ذوب آهن اصفهان

به گزارش سایت خبری پرسون، محمود شفیعی معاون برنامه‌ریزی و تعمیر تجهیزات مکانیک مهندسی نت در این رابطه گفت: در مورد این تعمیرات فعالیت‌های مکانیک و انرژی به صورت گسترده‌ای برنامه‌ریزی و انجام گرفت که مهمترین آن‌ها در خط بحران دمونتاژ و مونتاژ پانل‌های سوپر هیتر مسیر پایین رونده انتقال دود دیگ‌ها بود که برای اولین بار انجام می‌گرفت که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده از قبل و روزانه در حین تعمیرات با اینکه گراف پیش‌بینی شده 62 روز بود، در زمان 47 روز به اتمام رسید.

سهیل زمانی‌زاده سرپرست برنامه‌ریزی و پایش تعمیرات نیز گفت: این پروژه یکی از سنگین‌ترین فعالیت‌های تعمیراتی چه از جهت نیروی انسانی به کار گرفته شده و چه از جهت تناژ تجهیزات دمونتاژ و مونتاژ شده و حاصل ماه‌ها بررسی در جلسات مختلف بود . اهم فعالیت‌ها بدین شرح است:

ساخت پانل‌های اکران « طراحی ، نقشه و ساخت»که توسط شرکت توسعه صنعت لنجان انجام گرفت. تعویض بالک‌های ارتفاع 38 متری و تخلیه رسوب‌های داخل مسیر پایین رونده، تعویض کارتیکا و مخروطی کنورتور که به دلیل حجم تعمیرات زیاد در طبقات مختلف کنورتور نیاز به هماهنگی و برنامه‌ریزی دقیق داشت.

محمد کریمی معاون تجهیزات انرژیتیک مدیریت فولادسازی گفت: با توجه به اتمام عمر مفید سوپر هیترهای دیگ 2 و تحمیل توقفات مکرر و طولانی به خط تولید با برنامه‌ریزی و طی جلسات مکرر قسمت‌های فرسوده دیگ نقشه‌برداری، طراحی و ساخته شد و همزمان با بقیه فعالیت‌های کنورتور انجام گرفت که فعالیت‌های مذکور هم از جهت افزایش تولید و هم از جهت بحث‌های زیست محیطی بهبود چشم‌گیری حاصل گردید.

محسن شانظری مهندس ارشد دیگ‌های اوتیلیزاتور در بخش فولادسازی نیز گفت: در زمان گراف مذکور به جز سوپر هیترها در تمامی قسمت‌های دیگ‌ها تعمیرات انجام گرفت از جمله درام ، شیلدین‌ها و چهار وجه اکران‌های بالا رونده که تعویض کیس‌های مکنده غبار کنورتور به همراه روتور مکنده برای اولین بار انجام شد.

علی شهبازی مهندس تعیمرات دیگ در ادامه افزود: میزان قطعات دمونتاژ شده و مونتاژ شده در دیگ‌های کنورتور در این تعمیرات بالغ بر 150 تن می‌باشد که با همکاری مدیریت‌های مختلف ذوب‌آهن درگیر در تعمیرات و شرکت‌های داخل ذوب‌آهن « توسعه صنعت لنجان ، پرند گستر و توحید صنعت» در طی این گراف انجام گرفت.

هومن رهنما معاون تجهیزات مکانیکی بخش فولادسازی بیان داشت: با توجه به دفورمگی‌های ایجاد شده در محدوده مخروطی کنورتور و لودکا که باعث کاهش عمر نسوز می‌گردید در این تعمیرات مخروطی و لودکای کنورتور 2 تعویض گردید.

محمدرضا علیجانی مهندس ارشد مکانیک کنورتور و میکسر در این رابطه افزود: تعویض کلیه اکران‌های اطراف کنورتور، تعویض گیربکس فرعی و تغییر طرح اسکلت فلزی از ورق فولادی به چدنی و همچنین تعویض کارتکای کنورتور که برای اولین بار انجام می‌گرفت در این گراف انجام گردید.

هاشم قربانی مهندس ارشد مکانیک کنورتور خاطر نشان کرد: برای اولین بار طرح خنک کاری مخروطی کنورتور که علاوه بر افزایش عمر بدنه مخروطی باعث افزایش عمر نسوز نیز می گردد، در این تعمیرات انجام گرفت.

علی اصغر خدادادی معاون تجهیزات برق بخش فولادسازی در این خصوص عنوان کرد: با توجه به اینکه سیستم کنترل کنورتور 30 سال پیش توسط شرکت نیپون استیل ژاپن طراحی و به دلیل معایب موجود در این سیستم پروژه تغییر آن به برند زیمنس تعریف شد و در این گراف انجام گردید.

مصطفی الوندی مهندس ارشد کنورتورگفت: با توجه به اینکه درایوهای اولیه نصب شده روی لانس‌ها از نوع آنالوگ بوده و دارای ماژول‌های متعدد بود تصمیم به تعویض درایوها به DCS800 از برند ABB گرفته شد و در این گراف انجام گرفت.

محسن جعفری مدیر بخش اتوماسیون و ارتباطات در خصوص ارتقای اتوماسیون کنورتور2 عنوان کرد: یکی ازمشکلات اصلی سیستم قدیمی کنورتور عدم امکان دسترسی به آرشیو سیگنال‌های کنورتور دانست که در سیستم جدید امکان دسترسی به آرشیو و عیب‌یابی و شناسایی خطاها، تا حدود زیادی وجود دارد و امکان ارسال به دیسپاچر کل از طریق سیستم RTU میسر گردیده است و از طرفی به دلیل عدم تولید PID برند فوجی به ورژن جدید در بازار از نوعPID کنترلر از نوع نوع نرم افزار در برنامه زیمنس تبدیل گردید.

مجید نوری مهندس ارشد اتوماسیون فولادسازی در این خصوص گفت: همزمان با فعالیت یاد شده نوسازی کلیه سلونوئید والوها و پوزیشنرهای والوهای کنترلی آب و اکسیژن و کابل‌کشی و اصلاح سینی‌ها و همچنین حذف سنسورهای قدیمی همراه با نشاندهنده مکانیکی محلی انجام گرفت .
شایان ذکر است با انجام تعمیرات روند جذب چدن توسط مدیریت فولادسازی افزایش پیداکرده که در پی آن به جهش تولید مجتمع عظیم صنعتی ذوب آهن کمک بسزایی می کند.

lw8b8609.jpgimg_20240412_101247.jpglw8b8608.jpg

منبع: ذوب آهن اصفهان

693233