صنعت معدن تجارت

آخرین و مهمترین خبرهای حوزه تجارت داخلی و خارجی، صادرات و واردات، صنایع و معادن را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

سال گذشته وزیر صمت بارها وعده کاهش قیمت خودرو در سال 1401 را مطرح کرد و بر اساس وعده‌ها بازار خودرو باید در سال جدید شاهد 15 درصد کاهش قیمت می‌بود. اما برخلاف وعده‌ها بازار خودرو، سال 1401 را با افزایش قیمت آغاز کرد.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید بازار خودرو نیز مانند بسیاری از دیگر بازارها، تحت تاثیر افزایش قیمت ارز با تغییر در قیمت‌ها مواجه می‌شود.
تنوع خوشه‌های صنایع خلاق، از مکانی به مکان دیگر متفاوت و منعکس‌کننده تاریخ و فرهنگی متنوع است. این صنایع می‌توانند فرصت‌های متفاوتی را در دنیا ارائه دهند؛ در نتیجه، سهم اقتصاد صنایع خلاق بین کشورهای مختلف، متفاوت است. صنایع خلاق، به‌عنوان بخشی از فرهنگ جوامع، عنصر اصلی پیونددهنده جوامع هستند و به‌عنوان عنصری کلیدی در تشکیل آینده جوامع شناخته شده‌اند. صنایع خلاق، هم در بخش‌های فرهنگی و هم به‌دلیل نوآوری به‌عنوان دارایی مهم و تاب‌آور، در ساختار اقتصادی نقش دارند. بیش از ۵‌درصد اقتصاد جهان را صنایع خلاق تشکیل می‌دهند؛ سهمی که در حال رشد است.
ساخت یک میلیون واحد مسکن در سال، هدف دولت سیزدهمی است که قرار شده به کم‌کاری‌های گذشته در حوزه ساخت مسکن پایان دهد اما رسیدن به این نقطه هنوز هم با ابهامات بسیاری مواجه است. با وجود این، دولت متعهد به ساخت این میزان واحد مسکونی است و بر همین اساس بخشی از تعهدات خود را به حضور شرکت‌های خارجی وابسته کرده است.
بازیگر جدید ابرپروژه چینی معروف به «جاده ابریشم ۲» مشخص شد. دولت چین موافقت خود را با پیوستن افغانستان به مگاپروژه ابریشم اعلام کرد. در کنار چین، پاکستان نیز می‌کوشد تا افغانستان را به کریدور اقتصادی چین-پاکستان به‌عنوان بخشی از کمربند اقتصادی راه ابریشم پیوند زند. بازوی پژوهشی اتاق بازرگانی ایران برنامه‌های اقتصادی چین در افغانستان و پیوستن همسایه شرقی ایران به ابرپروژوه چینی را بررسی کرده است. برخی ارزیابی‌ها حاکی از این است این تحول جدید منطقه‌ای می‌تواند در موقعیت اقتصادی چابهار اثرگذار باشد.
وزارت بازرگانی پاکستان برای تقویت تجارت دوجانبه با ایران، قانون و ضوابط عملیاتی کردن «ساز و کار تهاتر» میان دو کشور را صادر کرد.
یک عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با پرسون مطرح کرد؛

تجارت 12 میلیارد دلاری ایران و عراق در سال گذشته

یک عضو اتاق بازرگانی ایران از صادرات 12 میلیارد دلاری ایران به عراق در سال گذشته خبر داد، گفت: براساس ارزیابی های صورت گرفته تا پایان دی ماه سال 1400 مبادلات تجاری ایران به عراق 9 میلیارد دلار بوده که با سه میلیارد دلار سه ماه پایانی سال گذشته در مجموع 12 میلیارد دلار ارزش صادرات ایران به عراق بوده است.
سخنگوی گمرک گفت: در سال گذشته 13میلیون و 127هزار تن کالا به ارزش پنج میلیارد و 643میلیون دلار بین ایران و اعضای اتحادیه اقتصادی - گمرکی اوراسیا تبادل شد.
مدیرکل نظارت بر خدمات عمومی سازمان حمایت گفت: از ۱۵ هزار قلم کالایی که در ۴ مرحله قبلی مشمول طرح بودند ۸ هزار و ۵۰۰ قلم کالا کاهش قیمت یافته اند.
تولید و اقتصاد دانش‌بنیان یک ظرفیت بی‌نظیر برای اشتغال قشر تحصیلکرده و دانشگاهی است.
‎مهدی دادفر در گفتگو با پرسون مطرح کرد؛

‎دلیل نامعلوم ممنوعیت واردات خودرو

‎دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو گفت: معلوم نیست مخالفت هیئت عالی نظارت با واردات خودرو به چه دلیل بوده است، چرا که هم مجلس و هم دولت با این موضوع موافقت کرده اند.
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران از زیاد شدن فاصله قیمت خودروهای مدل ۱۴۰۱ با ۱۴۰۰ و افزایش تقاضا برای خودروهای تولیدی سال جدید خبر داد.
نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی از وزیر صنعت خواست تا اجازه دهد طبق مصوبه تلفیق واردات خودرو انجام شود.