پای وزارت صمت به پرونده افزایش قیمت شیائومی باز شد/ بالا رفتن قیمت آیفون از کجا شروع شد؟

افزایش قیمت گوشی شیائومی در هفته‌های اخیر، با واکنش رسمی وزارت صمت روبرو شده است.
تصویر پای وزارت صمت به پرونده افزایش قیمت شیائومی باز شد/ بالا رفتن قیمت آیفون از کجا شروع شد؟

به گزارش سایت خبری پرسون، انتشار نامه روز ۲۰ خرداد وزارت صمت به مدیرکل نظارت بر کالا، مشخص می‌کند افزایش قیمت گوشی شیائومی در هفته‌های اخیر از دید نهاد‌های نظارتی پنهان نمانده و تخصیص ارز نیمایی به واردکنندگان گوشی‌های زیر ۶۰۰ دلار، جای توجیهی برای گرانفروشی نگذاشته است.

گران شدن ۲۰، ۳۰ درصدی گوشی‌های شیائومی در هفته‌های اخیر بی‌ارتباط به ماجرای ممنوعیت واردات آیفون نیست و در روز‌هایی که تکلیف برای فعالان بازار موبایل و خود انجمن وارد‌کنندگان روشن نیست، شاهد رشد قیمت موبایل و حتی خودداری فروشنده‌ها از عرضه به بازار هستیم. بااینکه نامه وزارت صمت به مدیرکل نظارت بر کالا تاکید مستقیمی روی گوشی‌های شیائومی دارد، اما با نگاهی به فهرست قیمت گوشی‌های پرفروش متوجه تغییر آرایش بازار و زیر و رو شدن قیمت بقیه برند‌های محبوب مثل سامسونگ هستیم.

افزایش قیمت آیفون از کجا شروع شد؟

افزایش قیمت گوشی شیائومی در هفته‌های اخیر به‌موازات گرانی مدل‌های آیفون جلو رفته است. اوایل خرداد امسال و قبل از طرح شایعات مربوط به ممنوعیت واردات آیفون، آیفون ۱۳ معمولی کمتر از ۳۸ میلیون فروخته می‌شد. قیمت آیفون ۱۳ معمولی، اما الان که به آخرین روز‌های خرداد نزدیک می‌شویم در بازار موبایل و فروشگاه‌های اینترنتی تا ۴۳، ۴۴ میلیون بالا آمده است.

افزایش قیمت آیفون ارتباط مستقیمی با شایعات مربوط به ممنوعیت واردات تمام مدل‌های این برند می‌شود و از روزی که توجه فعالان بازار به این اخبار معطوف شده، سروشکل بازار موبایل هم دستخوش تغییر شده است.

ممنوعیت واردات آیفون با اینکه از سوی هیچ مرجع رسمی اعلام نشده، اما از سوی فعالان بازار موبایل به یکی از بخشنامه‌های اخیر گمرک ارتباط داده می‌شود. تعیین اصلاحات تعرفه‌ای که در قالب تصویب‌نامه هیئت وزیران منتشر شده، بخشی از پازل مبهم روز‌های گذشته بازار موبایل است، اما گنجاندن تعرفه ۹۶ درصدی در همین تصویب‌نامه، باعث برداشت‌های ضدو‌نقیضی از ماجرا شده.

ممنوعیت واردات آیفون به‌این ترتیب هنوز برای خود فعالان بازار موبایل هم تعیین‌تکلیف نشده و فقط این وسط تاثیرش را در آرایش بازار و شیوه قیمت‌گذاری آیفون گذاشته است.

آیفون ۱۳ فقط یکی از مدل‌هایی است که تحت‌تاثیر شایعات ممنوعیت واردات آیفون قرار گرفته. انواع و اقسام گوشی‌های اپل در این مدت رشد قیمت چند میلیونی داشتند و حالا ترکش افزایش قیمت آیفون، مدل‌های بقیه برند‌ها را بی‌نصیب نگذاشته است.

افزایش قیمت گوشی شیائومی به کجا رسید؟

ردمی نوت ۱۳ نسخه ۴G یکی از مدل‌های پرفروش بازار موبایل در ماه‌های گذشته محسوب می‌شود. قیمت ردمی نوت ۱۳ نسخه ۴G تا دو هفته قبل در دسته مدل‌های ۱۰ تا ۱۱ میلیونی قرار داشت، اما اگر الان در فروشگاه‌های اینترنتی و بازار موبایل سراغ ردمی نوت ۱۳ نسخه ۴G را بگیریم با قیمتی نزدیک ۱۳ تا ۱۴ میلیون تومان روبرو می‌شویم.

ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس تا همین دو هفته پیش نهایتا ۲۱ تا ۲۲ میلیون تومان فروخته می‌شد، اما فروشنده‌ها موبایل حالا بابت فروش ردمی نوت ۱۳ پرو پلاس نسخه ۵۱۲ گیگ رقمی بین ۲۶ تا ۲۷ میلیون تومان درخواست می‌کنند.

افزایش قیمت گوشی شیائومی بیخ پیدا کردنامه وزارت صمت به مدیرکل نظارت بر کالا تاکید مستقیمی روی گوشی‌های شیائومی دارد، اما با رصد بازار متوجه زیر و رو شدن قیمت بقیه برند‌های معروف مثل سامسونگ هستیم

ردمی ۱۳C که مدل اقتصادی بین میانرده‌های شیائومی است، با افزایش قیمت دو میلیون تومانی در روز‌های گذشته، به‌جای هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، حدود ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت خورده و با همین نسبت، اغلب گوشی‌های شیائومی گران شدند.

افزایش قیمت گوشی شیائومی حالا با واکنش رسمی وزارت صمت روبرو شده است. نامه‌ای که از سوی وزارت صمت خطاب به مدیرکل نظارت برکالا ارسال شده نشان می‌دهد تاکید و اهمیت ویژه‌ای روی گرانفروشی و احتکار این مدل‌ها وجود دارد و، چون اساسا این مدل گوشی‌ها برخلاف گوشی‌های آیفون با نرخ ارز نیمایی پا به کشور می‌گذارند، بهانه‌ای برای گران شدن ندارند. باوجود تاکید وزارت صمت روی تشدید نظارت‌ها بر افزایش قیمت گوشی شیائومی، اما نگاهی به بازار موبایل متوجه افزایش قیمت برخی از مدل‌های سامسونگ می‌شویم.

افزایش قیمت گوشی سامسونگ زیر سایه آیفون و شیائومی

گوشی‌های سامسونگ در روز‌هایی که بیشتر توجه فعالان بازار موبایل به روند قیمت آیفون و مدل‌های شیائومی معطوف شده، بی‌سرو‌صدا گران شدند.

گلکسی A۱۵ یکی از همین نمونه‌هاست. پرفروش‌ترین گوشی سامسونگ در اغلب فروشگاه‌های اینترنتی، اوایل خرداد کف قیمت شش میلیون تومانی را تجربه می‌کرد، اما همین گوشی را در بازار موبایل الان هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای فروش می‌گذارند. گلکسی A۵۵ دو هفته قبل با بود‌جه‌ای نزدیک ۲۰ میلیون تومان قابل خریداری بود، اما زیرسایه افزایش قیمت آیفون و گوشی‌های شیائومی قیمت گلکسی A۵۵ تا ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بالا رفته است. گلکسی S۲۴ اولترا نسخه یک ترابایت که نهایتا ۹۵ میلیون تومان قیمت داشت، به‌شکل ترسناکی برچسب قیمت ۱۰۵، ۱۰۶ و ۱۰۷ میلیون تومانی گرفته است.

ماجرای ممنوعیت واردات آیفون با اینکه در هفته‌های اخیر سروته مشخصی نداشته و رسما برای هیچکدام از فعالان بازار و وارد‌کننده‌های موبایل روشن نشده، اما تاثیر واضحی در روند قیمت‌ها ایجاد کرده است.

منبع: فرارو

682442