صنعت معدن تجارت

آخرین و مهمترین خبرهای حوزه تجارت داخلی و خارجی، صادرات و واردات، صنایع و معادن را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

یک کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: التهاب بازارخودرو فقط با عرضه مداوم محصولات تولیدی در بورس کالا به آرامش خواهد رسید و در غیر این صورت اثر چندانی بر بازار خودرو نخواهد داشت.

نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: در عبور از گذرگاه ارز جهانگیری، دولت باید بر روی اقدامات دیگر نیز متمرکز شود که واردات خودرو یکی از آن‌هاست که احتمالاً اولین خودروهای وارداتی در تابستان وارد کشور شود.

با توافق گمرکات ایران و روسیه صورت می گیرد

تسهیل تردد کشتی های رو-رو در دریای خرز

همزمان با سفر الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه همراه با هیات اقتصادی روسی به ایران، گمرکات دو کشور دیداری برای اجرای پروژه های جدید گمرکی با هدف افزایش مبادلات تجاری، توسعه و تسهیل تجارت میان دو کشور توافقات جدیدی صورت دادند.
در حال حاضر با توجه به کارخانجات نوردی که در استان اصفهان و همچنین در کل کشور پا به عرصه وجود گذاشته اند، ظرفیت تولید جمعی فولادهای ساختمانی و عرضه آنها از تقاضای بازار پیشی گرفته است. این موضوع به اضافه تصمیمات ناگهانی برای صادرات محصولات فولادی، عرصه را برکارخانجات فولاد به شدت تنگ کرده است .
اولین و بزرگترین رویداد بین المللی با موضوع خصوصی سازی در اقتصاد ایران با حضور آیت ا... سید ابراهیم رییسی، رییس جمهور، محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی، سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، حسین قربان زاده، رییس سازمان خصوصی سازی و همچنین جمعی از مدیران ارشد اقتصادی و صنعتی کشور در محل سالن اجلاس سران برگزار شد.
مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت در واکنش به اخبار روزهای اخیر مبنی بر ممنوعیت واردات موبایل‌های برند آیفون، گفت: ثبت سفارش موبایل برای کلیه نشان‌های تجاری (برندها) هیچ محدودیتی ندارد.
طبق اعلام معاون گمرک ایران، تاکنون هیچ ابلاغیه‌ای از وزارت صمت مبنی بر ممنوعیت واردات یا تغییر گروه کالایی گوشی‌های آیفون به گمرک اعلام نشده است، بر این اساس فعلا واردات این کالا به صورت تجاری و همراه مسافر ادامه دارد.
دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: کاهش تعرفه کمک می‌کند قیمت برنج خارجی چندان افزایش نرخ را تجربه نکند و اگر شاهد اتفاق خاصی در روند واردات نباشیم در نهایت برنج خارجی کیلویی 40 هزار تومان به‌دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد.
سهم صادرات ایران به عمان از این میزان تجارت  دو میلیون و 283هزار تن کالای ایرانی  به ارزش 716میلیون دلار بود که با رشد 14درصدی در وزن و 63درصدی در ارزش همراه بوده است.
رئیس اسبق کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران در یادداشتی با اشاره به بیان اخیر مشکلات و نارسایی‌های اتاق از سوی برخی اعضا و در مقابل آن مطرح شدن موضوع تهدید کلیت و موجودیت اتاق، این سوال را طرح کرد که اگر اتاق بازرگانی ایران مشکل خاصی ندارد، چرا از تحقیق و تفحص و بررسی مستندات مالی هراس دارد؟
معدن با هر ادبیاتی در جهان، نشانه فراوانی و صد البته کار سخت و تاب سوز و طاقت فرسا است و اگر امروزه مقدار تولید و مصرف فولاد در دنیای کنونی به عنوان شاخصی پذیرفته شده برای توسعه کشورها قلمداد می شود بی گمان حاصل تلاش بی وقفه و شبانه روزی معدنکاران و فعالان این صنعت است که در این توسعه نقشی بس پررنگ و انکارناپذیر دارند.
در شرایطی که دولت ظرف ماههای گذشته تلاش کرده تا با تخصیص مناسب ارز به واردات کالاهای اساسی زمینه را برای فراوانی و جلوگیری از نوسانات شدید قیمتی در بازار فراهم آورد؛ اما بخشی از بازارها با نوساناتی مواجه بود که در سال ۱۴۰۰ این نوسانات دامنه‌ای ۱.۱ درصدی تا ۱۳۱.۸ درصدی را بنا به آمار رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت رقم زد.
ثبت سفارش گوشی آیفون از امروز با محدودیت‌هایی همراه شده، به طوری که آخرین تغییرات اعمال شده در سامانه جامع تجارت نشان از عدم امکان ثبت سفارش واردات انواع گوشی از برند اپل دارد.
روز بهره وری و بهینه سازی مصرف، بهانه ای برای بیان اهمیت استفاده مؤثر و مطلوب از زمان، امکانات، سرمایه، فرصت ها و نیروی انسانی در جهت تولید، بهینه سازی مصرف و در نتیجه، رسیدن به رشد و شکوفایی همه جانبه اقتصادی و اجتماعی است.
در چند روز گذشته اخباری مبنی بر شکستن سقف شیشه‌ای پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ پاناروما در صورت جک زدن زیر خودرو آمده که مشکل جدیدی است که دامن‌گیر مالکان خودروهای ۲۰۶ و ۲۰۷ سقف شیشه‌ای شده است.
بازار خودرو که از اواسط هفته گذشته وارد روند نزولی شده بود، با آغاز این هفته بر شدت کاهش قیمت‌ها افزود شد. به گونه ای که قیمت پژو ۲۰۶ تیپ دو کاهش هشت میلیونی را ثبت کرد و پراید ۱۱۱ نیز سه میلیون تومان افت قیمت را تجربه کرد. حالا باید منتظر روزهای آینده بود که آیا این کاهش قیمت‌ها ادامه خواهد داشت؟
آخرین اخبار دریافتی حاکی است، هنوز هیچ دستورالعملی برای نحوه واردات خودرو نهایی نشده است و احتمال تجدیدنظر در شرط صادرات خودرو و اجرایی شدن واردات خودرو با منشا ارز صادراتی و با رعایت ضوابط خاص و تایید وزارت صمت وجود دارد.