صنعت معدن تجارت

آخرین و مهمترین خبرهای حوزه تجارت داخلی و خارجی، صادرات و واردات، صنایع و معادن را در سرویس اقتصادی پرسون بخوانید.

امضاهای برخی نمایندگان برای اعلام وصول استیضاح وزیر صمت پس گرفته شد

مقاومت در برابر استیضاح

این روزها همزمان با اینکه اظهارات و توصیه‌های مختلفی به رئیس دولت سیزدهم مبنی بر لزوم ترمیم کابینه مطرح می شود، بحث ها و شایعات نیز در خصوص برکناری، استیضاح و استعفای برخی از وزرا به خصوص وزرای اقتصادی دولت نیز به گوش می رسد.
علیرضا مقدسی، معاون وزیر اقتصاد و رییس کل گمرک ایران در خصوص کارنامه تجارت خارجی غیر نفتی کشور در فصل بهار اظهار داشت: در سه ماهه امسال نزدیک به ۳۶ میلیون تن کالا به ارزش ۲۵.۵ میلیارد دلار بین ایران و سایر کشورها تبادل شد که شاهد رشد ۱۹.۵ درصدی تجارت خارجی کشور در بهار امسال بودیم.
معاون پارلمانی دولت سیزدهم گفت: طبق آن چیزی که دیروز در مجلس به ما داده شد، ۳۶ نفر امضا کرده بودند، تاکنون ۲۰ نفر امضایشان را پس گرفتند، امیدواریم در جلسه کمیسیون تعداد امضاها به کمتر از ۱۰ نفر کاهش یابد.
تجارت ایران و آمریکا در ۴ ماهه نخست سال جاری میلادی با رشد ۴۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۱۸.۲ میلیون دلار رسید.
سخنگوی گمرک گفت: بیش از ۴.۳ میلیون تن کالای اساسی موجودی اماکن بندری و شناورهای مستقر در شمال و جنوب کشور هستند که پس از انجام تشریفات ترخیص در حال ورود به زنجیره توزیع و تامین کشور هستند.

در حالی امروز (سه شنبه ۳۱خرداد ماه )، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۳۶ رای؛ طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت را به کمیسیون صنایع و معادن ارجاع دادند که نماینده گرمسار از پس گرفتن رای ها خبر داد.
نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: طرح استیضاح فاطمی امین وزیر صمت با ۳۶ امضا به کمیسیون صنایع و معادن رسیده است.
با تأمین به‌موقع کالاهای اساسی از محل منابع داخلی و خارجی، میزان خرید گندم، برنج، روغن و شکر به حد مطلوبی رسیده است و تا پایان سال، پاسخگوی نیاز مصرفی کشور خواهد بود.
رئیس اتاق بازرگانی تهران معتقد است مهمترین اقدام دولت در دو ماه گذشته تصمیم جسورانه دولت برای حذف ارز 4200 تومانی و تک نرخی کردن ارز در اقتصاد کشور بود.

از ماه‌ها قبل بحث لزوم تغییرات در کابینه اقتصادی دولت از سوی کارشناسان و حتی برخی از نمایندگان مجلس شنیده می شد؛ در این رابطه با تشدید انتقادات نسبت به عملکرد برخی از وزاری اقتصادی دولت سیزدهم، نوک پیکان منتقدان بر روی وزیر کار و وزیر صمت نشانه رفته بود؛ به طوریکه از دی ماه سال گذشته جمع آوری امضاها از سوی برخی از نمایندگان مجلس برای استیضاح فاطمی امین آغاز شده و در حالی که برخی از نمایندگان مخالف وزیر صمت معتقد بودند این امضاها از حد نصابش نیز بیشتر شده است، همچنان هیات رئیسه مجلس از اعلام وصول این استیضاح خودداری می کرد.
معاون وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت با اشاره به امکان برقراری همکاری‌ خودرویی بین ایران و روسیه، گفت: با توجه به اینکه هر دو کشور در تولید رنو کار کرده‌اند، می‌توان امکان راه‌اندازی پلت‌فرم‌ ال نود و ساندرو در ایران را بررسی‌ کرد.
غلامحسین شافعی در نشست روسای اتاق‌های بازرگانی کشور، به برگزاری همایشی از سوی سازمان خصوصی‌سازی اشاره کرد و گفت: راضی نبودن هیچ یک از ارکان‌ و نهادها از روند خصوصی‌سازی، محور این همایش بود. در این مراسم بر تغییر ساختاری در فرآیند واگذاری‌ها نیز تاکید و تصریح شد که ادامه مسیر فعلی به زیان اقتصاد خواهد بود.
قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا امروز دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ بدون کاهش یا افزایش، ثابت ماند و محصولات پرفروش این دو شرکت با قیمت روز گذشته به فروش رسیدند.
حسین سلیمی رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان، درباره وضعیت مبادلات تجاری ایران و افغانستان اظهارکرد: تجارت دو کشور برقرار است اما هنوز به رقم ۲ میلیارد دلاری که انتظار داشتیم نرسیده‌ایم.
علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس گفت: در جلسه هیات رئیسه مجلس با به جریان افتادن استیضاح فاطمی امین وزیر صنعت، معدن، تجارت موافقت شد.

حشمت الله عسگری با اشاره به تغییر نکردن قیمت نان در سال جاری اظهار داشت: قیمت نان همان نرخ مصوب سال ۱۴۰۰ است و هرگونه افزایش خارج از مصوبه، غیرقانونی و با متخلفان برخورد خواهد شد.

وزیر صنعت با بیان این که طرح واردات خودرو آماده بررسی در دولت است گفت: از زمانی که این طرح تصویب شود، دو تا سه ماه بعد عملیاتی خواهد شد و گفت‌وگوهایی برای واردات خودروهای زیر ۱۰ هزار دلار از اروپا انجام شده است.